گفتگوی ویژه خبری

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: رکوردهای تولید فولاد مبارکه باعث رشد اقتصادی، نشاط و امیدآفرینی در بین مردم جامعه می‌شود و به صنعت کشور پیام «ما می‌توانیم» را مخابره می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه اصفهان اظهار کرد: فولاد مبارکه و به‌طورکلی صنعت کشور، صرفاً وظیفه خود را تولید نمی‌داند؛ بلکه مسئولیت‌های دیگری را در قبال شئون مختلف جامعه برای خود متصور است.

وی گفت: چیزی که بیش از همه جامعه کنونی ما به آن نیاز دارد موضوع نشاط و امید است. وقتی صحبت از نشاط می‌کنیم لزوماً منظور ما شادی نیست بلکه شادی باید همراه با حرکت باشد. جالب است بدانید یکی از شاخص‌هایی که هرساله سازمان ملل در مورد کشورها ارزیابی می‌کند همین موضوع نشاط است که با تولید ناخالص داخلی سنجیده می‌شود.

ایجاد نشاط و امید در جامعه؛ وظیفه فولاد مبارکه در قبال جامعه

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: فولاد مبارکه یکی از وظایف خود را ایجاد نشاط و امید در جامعه می‌داند و یکی از اهداف ثبت رکوردهای تولید همین ایجاد انگیزه در جامعه است که با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود انجام می‌شود. در بخش‌های مختلف کشور و به‌خصوص صنعت کشور، ظرفیت‌های خوبی ایجادشده که البته در کنار توسعه‌های موردنیاز، اگر برای استفاده از این ظرفیت‌ها همگی دست‌به‌دست هم داده و بسیج شوند، صنایع شکوفا می‌شوند. به‌طور مثال در صنعت فولاد کشور، بالغ‌بر ۶۵ درصد از ظرفیت ایجادشده، در حال استفاده است که با استفاده از ظرفیت‌های خالی می‌توانیم شاهد درآمدزایی برای اقتصادمان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که فولاد مبارکه با تلاش کارکنان خود، از حداکثر ظرفیت خود استفاده می‌کند و در شرکت‌های گروه فولاد مبارکه نیز از این ظرفیت‌ خطوط به‌خوبی استفاده‌شده است. گذر از تولید ۷ میلیون تن تختال در فولاد مبارکه و تولید بیش از ۱۰ میلیون تن فولاد خام در گروه فولاد مبارکه گواهی بر این مدعاست. این در حالی است که به خاطر محدودیت‌های انرژی، قریب به ۱ میلیون تن تولید را ازدست‌داده‌ایم و این موضوع یکی از محدودیت‌های صنعت فولاد است. البته فولاد مبارکه با چالش‌های دیگر نظیر تحریم‌ها، کمبود آب، برق، گاز، مواد اولیه، حمل‌ونقل و... دست‌وپنجه نرم می‌کند.

ثبت ۶۷ رکورد تولید توسط گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱

طیب‌نیا تصریح کرد: با همه این مشکلات امیدواریم فولاد مبارکه، تا پایان سال از ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و گروه فولاد مبارکه، از۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تن تولید فولاد خام عبور کند. نکته حائز اهمیت این است که به‌دست‌آمده آوردن چنین دستاوردهایی اتفاقی نیست و نیاز به برنامه‌ریزی‌های متنوعی برای تعمیرات، تأمین مواد اولیه و ... دارد. برای یک صنعت بزرگ مسائلی نظیر خراب شدن تجهیزات، محدودیت‌ها، کمبود تجهیزات و... امری طبیعی است ولی با برنامه‌ریزی دقیق، کار منظم و انگیزش سرمایه‌های انسانی این موفقیت‌ها در فولاد مبارکه به ثمر رسیده است.

وی‌ تأکید کرد: امسال در گروه فولاد مبارکه به ۴۵ رکورد روزانه، ۲۰ رکورد ماهانه و۲ رکورد سالیانه دست‌یافتیم که این موضوع یک اتفاق نیست و نیاز به زمینه‌سازی و نهادینه شدن نظم و انگیزه در سازمان دارد. باید در چنین مجموعه‌ای بهره‌وری به‌عنوان یک فرهنگ، نهادینه‌شده باشد تا درنتیجه با دستاوردهایی نظیر افزایش ۱۰ درصدی تولید، افزایش ۱۲ درصدی تولید محصولات ویژه و بسیاری از اتفاقات خوب دیگر روبرو شویم.

۱۴ محصول جدید و استراتژیک فولاد مبارکه امسال روانه بازار شد

مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: هدف‌گذاری در فولاد مبارکه از رشد کمی به تولید محصولات کیفی معطوف شده است و به همین خاطر امسال ۱۴ محصول جدید در این شرکت طراحی و به تولید رسیده است که آخرین محصول فولاد زنگ‌نزن بود. ارزش تولید محصولات کیفی در این است که محصولات عادی در بازار جهانی تا ۷۰۰ دلار ارزش‌دارند ولی محصولاتی نظیر فولاد زنگ‌نزن از ۳ تا ۵ هزار دلار ارزش دارند که تولید این محصول در فولاد مبارکه یعنی هدف‌گذاری کیفی در کنار هدف‌گذاری کمی در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: یکی از اهداف دیگر این شرکت که به‌صورت جدی پیگیری می‌شود حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری است که در این زمینه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های متنوعی انجام‌شده که به‌طور نمونه درزمینهٔ سرمایه‌گذاری، فولاد مبارکه بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد تومان را در سال جاری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تخصیص داده است. همچنین عقد ۲۱ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های کشور، تخصیص فضای ۲۰ هزار مترمربعی برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری در مجاورت فولاد مبارکه و ایجاد ۲ هزار متر مرکز نوآوری در دو دانشگاه استان و سه مرکز دیگر در آینده نزدیک ازجمله اقداماتی است که در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده است.

ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها برای حمایت از حرکت‌های علمی و نوآوری

طیب‌نیا ادامه داد: اگر در سال‌های گذشته دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها به دنبال صنعت بودند، با بسترسازی‌های انجام‌شده، امروز فولاد مبارکه به دنبال تحقیق و توسعه در مسائل صنعت فولاد با استفاده از ظرفیت دانشگاه است. همچنین این شرکت با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری به دنبال ایجاد کسب‌وکارهای جدید است.

وی گفت: مشکلاتی نظیر آب، برق، گاز و... امروز در استان اصفهان گریبان‌گیر بخش صنعت است اما علی‌رغم همه مشکلات و محدودیت‌ها، اصفهان یک استان صنعتی شاخص به‌شمار می‌رود. نباید صورت‌مسئله را پاک کرد و صنعت را از جامعه حذف کرد؛ چراکه در این صورت مشکلات صدچندان شده و معضلاتی نظیر بیکاری، مشکلات اقتصادی و... ایجاد می‌شود.

فولاد مبارکه به شرکتی دانشی تبدیل‌شده است

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: صنعت می‌تواند بیساری از مشکلات را حل کند ولی باید توجه داشت که رویکرد و نگاه ما به صنعت مهم است. اگر ما به سمت صنعت دانش‌بنیان حرکت کنیم می‌توانیم بخشی از این مشکلات را حل کنیم. به‌طور مثال در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، صنعتی مثل کارخانه تولید فولاد در مرکز شهرها و بدون ایجاد آلودگی فعالیت می‌کنند که این مرهون استفاده از دانش، برای کاهش آلایندگی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌های ما به شرکت‌هایی دانشی تبدیل شدند و مثل فولاد مبارکه، به‌عنوان شرکتی پیشران از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کردند؛ همچنان می‌توانیم درآمدزایی را به‌صورت مستمر در استان داشته باشیم و آن را افزایش دهیم. شرکت دانش‌بنیان شرکتی است که سرمایه آن دانش و نیروی انسانی است. برای همین آلودگی ندارد و مواد اولیه تنها بخش کمی از هزینه محصول را تشکیل داده و دانش است که در این شرکت ارزش را ایجاد می‌کند.

اصفهان با حمایت صنایع بزرگ به قطب صنعت و نوآوری کشور تبدیل می‌شود

طیب‌نیا تصریح کرد: امیداوریم با هدف‌گذاری انجام‌شده و حمایت‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان توسط فولاد مبارکه و سایر صنایع انجام می‌شود اصفهان به قطب صنعت و نوآوری کشور تبدیل شود. ما اعتقادداریم که این ظرفیت در اصفهان وجود دارد؛ چراکه دانشگاه‌های خوبی در این استان وجود دارد و به‌علاوه بسیاری از صنایع در اصفهان وجود دارد که درگذشته به استان‌های دیگر صادر شده است.

وی‌ تأکید کرد: این موضوع محقق نمی‌شود مگر اینکه همه شرکت‌های بزرگ، نظیر اقداماتی که فولاد مبارکه برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها انجام می‌دهند را در دستور کار خود قرار داده و خودشان نیز دانش‌بنیان شوند. در فولاد مبارکه این اتفاق افتاد و به‌طور مثال در مورد تولید فولاد زنگ‌نزن، بسیاری از مشاورین خارجی معتقد بودند که با تجهیزات موجود، تولید این محصول استراتژیک امکان‌پذیر نبوده و باید سرمایه‌گذاری‌های جدیدی به میزان حداقل ۱ میلیارد دلار برای ایجاد خطوط تولید جدید انجام شود.

تولید محصولات استراتژیک با توان جوانان ایرانی

مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: اما فولاد مبارکه این محصول را بدون استفاده از یک کارشناس خارجی و با استفاده از ظرفیت‌های موجود طراحی و به تولید رساند؛ کارخانه‌ای که در گذشته برای بسیاری از کوچک‌ترین کارها نظیر تعمیرات یا تعویض تجهیزات از مشاور خارجی کمک می‌گرفت. فولاد زنگ‌نزن محصولی دانشی و استراتژیک است که به دست جوانان داخلی تولید شد و این اتفاق حاکی از نهادینه شدن اعتمادبه‌نفس در صنعت کشور است.

وی بیان کرد: یکی از شاخصه‌های نشاط، همین موضوع شکوفایی اجتماعی است و به‌طور مثال وقتی چنین دستاوردهایی بدون حضور کارشناسان خارجی را رقم می‌زنیم این اتفاق پیامی نشاط را به جامعه مخابره می‌کند. امروز در فولاد مبارکه بیش از ۹۰ درصد قطعات، تجهیزات و مواد اولیه بومی‌سازی شده که عمده آن در استان اصفهان تولید می‌شود. این نتیجه خودباوری و خودشکوفایی است. این دستاوردهای بزرگ در بین جوانان ما امیدآفرینی می‌کند و به صنعت کشور پیام «ما می‌توانیم» را می‌دهد.

حمایت تمام‌قد فولاد مبارکه از شرکت‌های دانش‌بنیان

طیب‌نیا ادامه داد: تولید ۱۴ محصول دانشی تنها در سال گذشته، نشان از دانشی شدن فولاد مبارکه است و این شرکت عزم خود را جزم کرده تا از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت نموده و محصولات آن‌ها را تا چند سال به‌طور تضمینی خریداری کند.

وی گفت: در بازدیدی که از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در ابتدای امسال داشتم بسیاری از شرکت‌ها به این موضوع اذعان می‌کردند که فولاد مبارکه حاضر شد اولین محصول ما را بخرد و درنتیجه آن، شرکت‌های دیگر نیز به خاطر خرید فولاد مبارکه از ما خرید کردند.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: همه این فعالیت‌ها رشد اقتصادی و امیدآفرینی در بین جوانان برای ماندن در کشور را به ارمغان می‌آورد. امروز در کشور حقوق کارگر نسبت به برخی از کشورهای دیگر قابل‌مقایسه نیست ولی در حقیقت وقتی جوان درنتیجه این فعالیت‌ها احساس می‌کند که کشورش به او نیاز دارد، برای کشورش مفید است و مورد اعتماد قرار می‌گیرد، به ماندن در کشور و کار در عرصه اقتصاد و صنعت کشور پایبند می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =