• ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
  • کد خبر: 34679
  • readingTime: ۳ دقیقه
کارگر فولاد مبارکه

جوانان به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های این کشور به شمار می‌روند که در عرصه‌های مختلف نظیر صنعت فولاد موفقیت‌های چشمگیری را به دست آورده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین؛ بنا بر حکمت‌های الهی، هر کشوری دارای منابعی است که مردم آن کشور می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند. برخی از کشورها در حوزه انرژی مستعد هستند، برخی دیگر در حوزه معادن و.... . اما با نگاهی دقیق‌تر به آنچه خدا در اختیار ما گذاشته می‌فهمیم که کشور ما ایران علاوه بر برخورداری از منابع مختلف، از ظرفیت جوانان غیوری برخوردار است که سرمایه اصلی کشور محسوب می‌شوند و می‌توانند برای کشور خلق ارزش کنند.

رهبر معظم انقلاب نیز دائماً این ظرفیت را به مسئولین یادآور می‌شوند و در سخنان مختلفی به آن اشاره می‌فرمایند. به طور نمونه در دیدار اخیر خود در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح فرمودند: «چه در میدان تولید و ابتکار که خبرهای آن را در تلویزیون مشاهده می‌کنید که هر روزی در یک بخشی از بخش‌های تولید کشور و صنعت کشور یک حرکت جدیدی را جوان‌های ما دارند ارائه می‌دهند، چه در مقابله‌ با بیماری همه‌گیر و چه در نهضت کمک مؤمنانه، چه در جهاد فرهنگی، چه در امداد به مناسبت حوادث طبیعی، سیل و زلزله و امثال این‌ها؛ در همه‌ جا که شما نگاه می‌کنید، حضور جوانان را به صورت پُررنگ می‌بینید. این جوان نمی‌تواند ناامید باشد، این جوان نمی‌تواند گسسته‌ از ارزش‌ها باشد، این جوان یک نیروی خستگی‌ناپذیر در وسط جبهه است و البتّه جوانان انقلابی و با ایمان در همه‌ این موارد پیشتاز بودند. این وضع جوان‌ها است».

یکی از عرصه‌هایی که مشخصاً پس از انقلاب رشد زیادی را در صنعت کشور محقق نموده میزان تولید فولاد در کشور است. ظرفیت تولید این صنعت مادر که در اقتصاد کشورهای صنعتی دنیا، نقش مهمی را بازی می‌کند از ۵۰۰ هزار تن در سال ۵۷ اکنون به ۳۰ میلیون تن رسیده که این میزان حاکی از جهشی ۶۰ برابری است. ایران در آخرین رتبه‌بندی انجمن جهانی فولاد که مربوط به اولین ماه سال 2023 است علی‌رغم بسیاری از محدودیت‌ها نظیر محدودیت‌های برق و گاز در زمستان سال جاری در رتبه نهم تولیدکنندگان فولاد دنیا قرار گرفت. طبق براوردها این رتبه با اندکی تلاش تا رتبه هفتم نیز قابل ارتقاء است که در این صورت، ایران بالاتر از کشورهایی نظیر آلمان و ترکیه قرار می‌گیرد. بالغ بر 34 درصد از این میزان تولید، مربوط به گروه فولاد مبارکه است که این موضوع نشان از نقش بی‌بدیل این گروه بزرگ صنعتی در رسیدن به این موفقیت با رویکرد نگاه به جوانان به‌عنوان سرمایه‌های انسانی است.

به نظر می‌رسد جدی گرفتن نقش جوانان و تلاش شبانه‌روزی آن‌ها در این میزان از جهش تولید تأثیر داشته است. رهبر انقلاب نیز در سخنرانی خود در ۲۶ بهمن‌ماه امسال در همین رابطه فرمودند: «یک روزهایی بود که ما باور نمی‌کردیم ممکن است بعضی از پیشرفت‌ها پیش بیاید. اینکه مثلاً تولید فولاد به میلیون تُن برسد، اصلاً به ذهنمان خطور نمی‌کرد. آنچه به ذهن ما خطور می‌کرد این بود که حالا پنج هزار تُن است، مثلاً برسد به ده هزار تُن! آنچه امروز جلوی چشم ما هست، اصلاً تصوّرش را هم نمی‌کردیم. اما ملت همت کردند، جوانان همت کردند، مسئولین خوب در این خلال داشتیم، همت کردند و کشور را به اینجا رساندند.»

فرمایشات رهبر معظم انقلاب که بر مبنای حقایق و آمارهای موجود است نشان می‌دهد که در هر عرصه دیگری نیز که جوانان، به عنوان نیروهای خستگی‌ناپذیر قدم گذاشته‌اند، با موفقیت‌هایشان امید را در جامعه تزریق کردند. این یعنی مشکلات کشور به دست جوانان حل می‌شود و پیشرفت‌ها نیز با اعتماد و به دست این ثروت‌های الهی رقم می‌خورد.

روز جوان، نه فقط یک مناسبت تقویمی، بلکه یک تذکر است به همه کسانی که نقش این قشر از جامعه را گاهی فراموش می‌کنند. شاید همین دستاوردهای صنعت فولاد و اشاره رهبر انقلاب به نقش جوانان در این زمینه که روز جوان امسال را برای فولادمردان متفاوت کرد، نقطه عطفی برای تغییر رویکردها، نگاه‌ها و بهانه خوبی برای یادآوری اتفاقات خوبی که در عرصه بین‌المللی به دست این عزیزان رقم خورده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =