سید مصطفی موسوی، نایب‌ رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران

سید مصطفی موسوی، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: کشورهایی مختلفی مانند چین و ترکیه ارزش پول ملی خود را باهدف خاصی مانند صادرات کاهش می‌دهند اما این مسئله باید کنترل‌شده‌ باشد وگرنه منجر به بی‌ثباتی می‌شود تا اینکه اقتصاد از آن سود ببرند.

به گزارش ایراسین، نرخ دلار در بازار آزاد طی ماه‌های گذشته صعودی بود تا ابتدا سقف ۳۲ هزارتومانی شکسته شود و سپس نرخ‌های غیررسمی در بازار آزاد به مرز ۶۰ هزار تومان هم برسد. اگرچه بانک مرکزی این قیمت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد ولی نرخ دلار نیمایی نیز از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۳۰ هزار تومان و نرخ دلار بازار متشکل ارزی به بالاتر از ۴۰ هزار تومان رسید. با این اوصاف برخی از کارشناسان عقیده دارند واکنش مثبتی برای جلوگیری از رشد نرخ دلار صورت نگرفته است. سید مصطفی موسوی، عضو اتاق بازرگانی ایران دراین‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: دولت و بانک مرکزی قدرت کنترل بازار ارز رادارند و باید منتظر باشیم و ببینیم چگونه اوضاع را کنترل می‌کنند.

بعضی از کارشناسان عقیده دارند کاهش ارزش پول ملی می‌تواند منجر به جذابیت‌های مختلفی در گردشگری و صادرات شود، موسوی نیز سال گذشته پس از کاهش ارزش لیر دراین‌باره به همشهری گفته بود: «کاهش ارزش لیر، گردشگری در ترکیه را رونق می‌دهد و همین مسئله صنعت هوایی ترکیه را نیز رونق بخشیده است تا درآمد ترکیه در این بخش افزایش پیدا کند.» اما کاهش ارزش ریال چگونه منجر به افزایش درآمدهای ارزی خواهد شد؟ موسوی در پاسخ به این سؤال گفت: کاهش ارزش پولی ملی باید کنترل‌شده و باهدف خاصی انجام شود در غیر این صورت منجر به بی‌ثباتی خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد کاهش ارزش پول ملی طی روزهای گذشته گفت: این کاهش ارزش پول ملی اگر کنترل‌شده‌ و باهدف خاصی نباشد منجر به بی‌ثباتی اقتصادی و افزایش قیمت تمام‌شده‌ کالاها خواهد شد و نتیجه آن درخطر افتادن بازارهای صادراتی خواهد بود. موسوی عقیده دارد: اگر قرار بر جذابیت صادرات با کاهش ارزش پول ملی است این عمل نباید منجر به ایجاد تورم در داخل کشور شود. چین وقتی به دنبال جذابیت صادراتی است ارزش پولی خود را بدون اینکه منجر به تورم شود کاهش می‌دهد ولی اگر کاهش ارزش پول ملی همراه با تورم و بی‌ثباتی اقتصادی باشد، جذابیت صادراتی تنها ۱۰ روز دوام می‌آورد.

آمار رسمی صادرات طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد باوجود کاهش ارزش پولی ملی ولی میزان صادرات ثابت مانده است. موسوی در این رابطه افزود: در صورت ایجاد ثبات در اقتصاد داخلی امکان رشد صادرات با کاهش ارزش پول ملی وجود دارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =