اجاره بها

سید مهدی حجازی، رییس اتحادیه مشاورین املاک اصفهان گفت: «با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، احتمال رشد اجاره‌بها وجود دارد ولی دولت می‌تواند با تعیین کف و سقف اجاره‌بها مانند دوران کرونا به یاری مستاجران بیاید.»

به گزارش ایراسین، آخرین آمار مرکز آمار کشور در حوزه مسکن حکایت از رشد قیمت‌ها دارد و برخی مدعی‌اند افزایش نرخ دلار شاید منجر به رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار اجاره بها شود. سید مهدی حجازی، رییس اتحادیه مشاورین املاک اصفهان با تایید رشد قیمت‌ها در بازار مسکن به خبرنگار ایراسین‌ گفت:«وقتی در بخش مصالح ساختمانی و مواد اولیه تورم وجود دارد، روی قیمت مسکن نیز تاثیرگذار است.»

واسطه‌ها در بازار مسکن پیش‌بینی‌ می‌کنند قیمت مسکن طی ماه‌های آینده نیز صعودی است و این مسئله بازار اجاره بها سال ۱۴۰۲ را متاثر خواهد کرد. نیمه اول هر سال و به طور مشخص از تیر تا پایان شهریورماه شلوغ‌ترین فصل بازار اجاره بها در اصفهان است و حالا با رشد قیمت ملک فعالین بازار از احتمال رشد سنگین اجاره‌بها می‌گویند. حجازی در این باره‌گفت: «دولت باید به بازار اجاره‌بهای سال آینده ورود کند و گرنه مردم ضعیف برای تامین مسکن قطعا به چالش بر می‌خورند.» به عقیده رییس اتحادیه مشاورین املاک شهر اصفهان «بازار اجاره‌بها بر خلاف بازاری مانند ارز قابلیت کنترل بیشتری دارد. شاید ما نتوانیم در بازار خرید و فروش مسکن، دلار، طلا یا سکه برای قیمت‌ها یک قاعده و خط‌کش تعریف کنیم ولی در بازار اجاره بها دولت می‌تواند کف و سقف تعیین کند.»

با شیوع ورود کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا حداکثر مبلغ افزایش اجاره‌بها در کلان شهرها را ۲۵ درصد اعلام کرد و این رویه تا دو سال بعد نیز ادامه داشت. حجازی با تاکید بر این موضوع گفت: «همانطور که دولت در دوران کرونا موفق به کنترل بازار اجاره بها شد، امسال نیز با تکرار همان تجربه کف و سقف مشخصی برای افزایش قیمت‌ها در نظر بگیرد.» تعیین سقف افزایش قیمت اجاره بها در بازار مسکن اگرچه طی چند سال گذشته اجرا شد ولی منتقدانی داشت، رییس اتحادیه مشاورین املاک اصفهان در این باره گفت:«شاید طرح سال‌های گذشته مشکلاتی داشت ولی قطعا اثرات مثبتی روی قیمت‌ها داشت و اگر حتی یک اپسیلون اثر مثبت در بازار اجاره بها بگذارد باید خدا را شکر کنیم.»

رییس اتحادیه مشاورین املاک اصفهان تاکید کرد: «بازار اجاره بها اصفهان نیازمند ورود سریع است. بازار اجاره بها در کلان‌ها مانند تهران، اصفهان، شیراز و مشهد نیازمند یک تدبیر عقلانی و منطقی است و امیدواریم دولت خیلی سریع ورود کند زیرا می‌تواند در این بازار اثرگذار باشد.» اگر رویه سال‌های گذشته ادامه داشته باشد دولت برای سال ۱۴۰۲ نیز سقف افزایش قیمت اجاره بها در کلان‌شهر ها را ۲۵ درصد اعلام کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =