سپاهان - پرسپولیس

تیم‌های فوتبال سپاهان و پرسپولیس تا کنون ۹ بار در تاریخ مسابقات جام‌حذفی به مصاف یکدیگر رفتند که اصفهانی‌ها با دو قهرمانی مقابل چشمان قرمزپوشان کفه سنگین‌تر ترازو را به خود اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفتاد و نهمین ال‌کلاسیکو رسمی فوتبال ایران در چارچوب مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌ حذفی از ساعت ۱۵ روز چهارشنبه (۳ اسفند ماه) میان تیم‌های سپاهان اصفهان و پرسپولیس تهران در ورزشگاه‌ نقش‌جهان برگزار خواهد شد.

رویارویی طلایی‌پوشان اصفهانی و سرخ‌پوشان تهرانی که به ال‌کلاسیکوی ایران معروف است، همیشه دیداری جذاب، زیبا و البته پرحاشیه بوده است؛ دو قطب بزرگ فوتبال ایران تاکنون ۹ بار در رقابت‌های جام‌حذفی برابر یکدیگر صف‌آرایی کردند که حاصل آن ۳ برد برای سپاهان و ۴ برد برای پرسپولیس بوده و ۲ دیدار که مربوط به مسابقات رفت‌وبرگشت دو تیم بوده است با نتیجه تساوی به پایان رسید.

نخستین تقابل دو تیم در جام حذفی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۸ به میزبانی پرسپولیس در تهران برگزار شد و با نتیجه تساوی ۲ بر ۲ پایان یافت؛ علیرضا امامی‌فر و اسماعیل حلالی برای نماینده تهران گلزنی کردند، گل‌های سپاهان را نیز مجید بصیرت و عبدالله ویسی به ثمر رساندند. دیدار برگشت همین مسابقه در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی در اصفهان برگزار شد که پرسپولیسی‌ها با تک‌گل ادموند بزیک راهی نیمه‌نهایی شدند.

از بین ۹ تقابل دو تیم در جام حذفی ۳ مسابقه در مرحله فینال برگزار شده است؛ در آخرین روزهای تابستان سال ۸۵ قرمزپوشان تهرانی و زردپوشان اصفهانی پس از عبور از سد رقبای خود به فینال راه یافتند، بازی رفت دو تیم در ورزشگاه آزادی با گل‌های علیرضا واحدی نیکبخت برای پرسپولیس و حمید شفیعی برای سپاهان با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

در دیدار برگشت که در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار شد، حمید شفیعی این بار پاسخ گل ابراهیم اسدی را داد تا پس از ۱۲۰ دقیقه تلاش، نوبت به ضربات پنالتی برسد، جایی که با درخشش آرمناک پطروسیان دروازه‌بان ارمنستانی سپاهان، طلایی‌پوشان نخستین بار قهرمانی جام حذفی را جشن گرفتند.

سپاهان - پرسپولیس

سومین ال‌کلاسیکو در تاریخ فینال‌های جام حذفی به صورت تک بازی و در ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۲ برگزار شد، جایی که سپاهان پس از حذف استقلال در ورزشگاه آزادی و در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی، این بار باز هم در ورزشگاه آزادی به مصاف دیگر تیم تهرانی رفت.

گل کریم انصاری‌فرد را جواهیر سوکای و گل محمد نوری را محمد غلامی پاسخ دادند تا دو تیم با تساوی ۲ بر ۲ راهی ماراتن پنالتی‌ها شوند؛ به مانند سال ۸۵ پنالتی‌ها باز هم روی خوش به سرخ‌پوشان نشان ندادند تا محرم نویدکیا مقابل چشمان ۹۰ هزار هوادار پرسپولیس، چهارمین و آخرین جام قهرمانی سپاهانی‌ها در مسابقات جام حذفی را بالای سر ببرد.

نکته ویژه این دیدار خداحافظی غریبانه مهدی مهدوی‌کیا، اسطوره فوتبال ایران از مستطیل سبز با چشمانی اشک‌بار بود.

سپاهان - پرسپولیس

برای مرور یکی دیگر از رویارویی‌های جذاب پرافتخارترین تیم‌های ایران باید به خرداد ماه سال ۸۶ بازگردیم، جایی که سپاهانِ لوکا بوناچیچ در مرحله نیمه‌نهایی مقابل پرسپولیس مصطفی دنیزلی قرار گرفت، ورزشگاه آزادی یک بار دیگر میزبان این جدال تماشایی بود.

پرسپولیسی‌ها که با گل فرزاد آشوری از روی نقطه پنالتی در آستانه انتقام از سپاهان قرار داشتند، در آخرین دقایق وقت قانونی بازی گل تساوی را دریافت کردند، گلی که حاصل مهارت هادی عقیلی، مدافع زردپوشان در نواختن ضربات پنالتی بود.

بازی‌ به وقت‌های اضافه رفت و محمود کریمی در فاصله دقایق ۱۰۸ تا ۱۱۷ با به ثمر رساندن ۳ گل و ثبت هت‌تریکی تاریخی، آن‌ هم در شرایط که سپاهان به علت اخراج دو بازیکن خود با ۹ یار به بازی ادامه می‌داد، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را در ذهن فوتبال‌دوستان ایرانی به یادگار گذاشت؛ این مسابقه در نهایت با نتیجه ۴ بر یک به سود سپاهان به پایان رسید تا شعار«چند دقیقه، چند نفره؟ ۹ دقیقه، ۹ نفره» برای کری‌خوانی هواداران سپاهان مقابل رقیب دیرینه ساخته شود.

سپاهان - پرسپولیس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =