زلزله

زلزله بامداد دوشنبه در سوریه به‌علت کُندی امدادرسانی در پی تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان قربانی می‌گیرد.

به گزارش ایراسین به نقل از تسنیم، سه هواپیمای مصری و یک هواپیمای اماراتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به زلزله‌زدگان وارد فرودگاه دمشق شده است.

حسین مخلوف وزیر امور محلی و محیط زیست سوریه ضمن تشکر از کمک‌های مصر، اعلام کرد: ملت سوریه هرگز این کمک‌ها را فراموش نخواهد کرد به‌ویژه در این شرایط که کشور به‌علت زلزله ویرانگر در آن به‌سر می‌برد.

وی در ادامه افزود: اولویت نخست نجات است و سپس کمک‌های پزشکی و رسیدگی به مصدومان و اسکان زلزله‌زدگان.

این مقام سوری گفت: کمک‌ها به سوریه نشانه جایگاه ملت و دولت سوریه نزد این کشورهاست.

از سوی دیگر خالد حبوباتی رئیس هلال احمر سوریه هم ضمن تشکر از کمک‌های امارات اعلام کرد که امارات یکی از کشورهای عربی شاخص در زمینه کمک به سوریه است.

وی افزود: هلال احمر امارات به کمک‌های خود به زلزله‌زدگان ادامه می‌دهد. این فاجعه ملی است و ما آماده همه احتمالات هستیم. امیدواریم که این کمک‌ها تحریم‌های تحمیلی علیه سوریه را بشکند.

زلزله سوریه/ تأثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه دمشق بر افزایش قربانیان زلزله

کمک‌های مؤثر ایران به زلزله‌زدگان سوری

کنسولگری ایران در حلب شماری از دستگاه‌های خودرو را برای مشارکت در آواربرداری در مناطق آسیب‌دیده از زلزله آماده کرد.

کنسولگری ایران همچنین اقدام به آماده کردن شماری از کامیون‌های حامل مواد امدادی کرد.

سلمان نواب النوری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حلب، تأکید کرد که ایران همیشه کنار سوریه می‌ایستد و تمام کمک‌های ممکن را برای کاهش آلام مردم سوریه و غلبه بر عواقب زلزله ارائه خواهد کرد.

النوری به خبرنگاران گفت: از اولین لحظات پس از وقوع زلزله ویرانگر، کنسولگری ایران شروع به کار کرد و بیش از ۳۰۰۰ وعده غذایی و ۸۰۰۰ پتو توزیع و ۱۵ دستگاه آمبولانس برای کمک‌رسانی به مردم ارائه کرد.

النوری افزود: قرار است بیش از ۳ هزار وعده غذایی توزیع و سوخت خودروهای تیم‌های امدادی و بیمارستان‌ها تأمین و ۱۵ خودرو نیز برای آواربرداری آماده شود.

هواپیمای حامل کمک هوایی لیبی

همچنین یک هواپیمای حامل کمک لیبی شب گذشته وارد فرودگاه بین‌المللی حلب شد.

کمک‌های عراق به زلزله‌زدگان سوری

دبیرخانه هیئت دولت عراق از ارسال ۶۵۰ تن مواد غذایی به سوریه برای کمک به شهروندان این کشور در پی زلزله خبر داد.

حیدر مجید، سخنگوی دبیرخانه هیئت دولت عراق گفت که وزارت تجارت عراق کاروانی حامل ۶۵۰ تن کمک شامل برنج، شکر، حبوبات و روغن به سوریه ارسال می‌کند.

پیش از این نیز حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق در بیانیه‌ای گفت که با توجه به دستور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق برای ارسال کمک‌های فوری به سوریه، کاروان خودرویی شامل ۲۸ نفتکش حامل سوخت بنزین و گازوئیل علاوه بر سایر کمک‌ها برای پشتیبانی از برادران در سوریه و ایستادگی کنار آنها پس از زلزله اخیر، ارسال شد.

زلزله سوریه/ تأثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه دمشق بر افزایش قربانیان زلزله

انتقاد شدیداللحن دمشق از کارشکنی آمریکا در کمک‌رسانی بین‌المللی به زلزله‌زدگان

وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای گفت: مقامات دولت آمریکا از جمله ساموئل وایبرگ، سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه این کشور، و نمایندگی‌های دائمی آمریکا در نیویورک و ژنو، به تلاش‌های خود برای گمراه کردن افکار عمومی جهان، برخی سازمان‌ها و مردم آمریکایی ادامه می‌دهند و می‌گویند: هیچ چیزی در قانون سزار و تحریم‌های آمریکا وجود ندارد که مانع کمک‌های بشردوستانه و داروی اضطراری مردم سوریه شود.

وزارت امور خارجه سوریه تأکید کرد: این صحبت‌ها هیچ ربطی به حقیقت ندارد و با لفاظی‌ها و رفتارهای آمریکا بیگانه نیست و لذا حقایق را برای این مقامات آمریکایی و دیگران اصلاح خواهیم کرد.

وزارت امور خارجه سوریه بیان کرد: سوری‌ها هنگام مواجهه با فاجعه زلزله، گاهی اوقات با دستان خود آوارها را حفاری می‌کنند، زیرا ابزار آواربرداری از آنها ممنوع است و آنها از ساده‌ترین ابزارهای قدیمی برای نجات فردی که زیر آوار گریه می‌کند، استفاده می‌کنند، زیرا توسط آمریکایی‌ها مجازات می‌شوند و از تدارکات و تجهیزات مورد نیاز خودداری می‌کنند.

وزارت امور خارجه سوریه در ادامه افزود: تیم‌های امداد و دفاع مدنی سوریه مکانیسم‌ها و تجهیزات لازم برای تحویل آنها به آسیب‌دیدگان را زیر یک ساختمان ده‌طبقه کاملاً تخریب‌شده ندارند و بنابراین، کار آنها دو برابر بیشتر طول می‌کشد تا به بازماندگان برای نجات آنها یا به قربانیان برای بازیابی اجسادشان برسند.

وزارت امور خارجه سوریه خاطرنشان کرد که سوری‌ها از داروها و تجهیزات پزشکی که می‌تواند به آنها در مواجهه با خطرات و بیماری‌ها کمک کند نیز محروم هستند و دستگاه‌ها و داروهای درمان سرطان بر آن بهترین گواه است.

وزارت امور خارجه سوریه همچنین تأکید کرد که مقامات آمریکایی می‌توانند دروغ بگویند، اما تصاویر از مناطق آسیب‌دیده در حلب، لاذقیه و حماه حقیقت را آشکار می‌کند و سوری‌ها با وجود همه این تحریم‌ها با قدرت، استواری و موفقیت با فاجعه خود روبه‌رو هستند.

المقداد: کمک‌ها نباید به دست تروریست‌ها برسد

از سوی دیگر فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه تأکید کرد دمشق آماده اجازه دادن به رساندن کمک‌ها به همه مناطق کشور است به این شرط که این کمک‌ها به دست گروه‌های تروریستی نرسد.

وی اعلام کرد: کمک‌هایی که وارد مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح شده بود، توسط این گروه‌ها در مقابل دریافت پول فروخته می‌شد. بسیاری از مردم زیر آوار مانده‌اند و ما نیازمند ماشین‌های آواربردار و نجات مردم هستیم.

وی اضافه کرد: دولت سوریه هیچ پیامی از سوی ترکیه دریافت نکرده است و هیچ گونه هماهنگی میان دو کشور در سطح انسانی انجام نشده است هرچند این امر مطلوب است.

زلزله سوریه/ تأثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه دمشق بر افزایش قربانیان زلزله

فیصل المقداد با اشاره به تلاش‌های ایران و روسیه برای کمک به سوریه، تأکید کرد: بسیاری از کشورهای عربی کمک‌هایی ارسال کرده‌اند و دیگر کشورها هم قول‌هایی داده‌اند.

وی با ابراز اینکه بسیاری از کشورها به‌شکل محرمانه با ما ارتباط دارند، تصریح کرد: دولت سوریه از معیارهای دوگانه در سیاست بین‌الملل رنج می‌برد.

وزیر امور خارجه سوریه تأکید کرد: بسیاری از کشورهای غربی میلیون‌ها دلار به تروریست‌ها دادند اما در نهایت، همه تلاش‌ها و نقشه‌هایشان نقش‌برآب شد و اکنون در آرزوی ازسرگیری روابط طبیعی با دمشق هستند.

وی با تأکید بر اینکه سوریه در برابر تروریسم ایستادگی کرد، گفت: سوریه با پیامدهای زلزله دست به گریبان است و هزاران نفر نیازمند امدادرسانی هستند.

المقداد اظهار داشت: ما اکنون با اوضاع انسانی دشواری مواجه هستیم، اگر کشورهای غربی به مسئولیت انسانی خود عمل نکنند، مردم از آنها فاصله خواهند گرفت، تغییرات در جهان در حال روی‌دادن است و سیاست‌های غرب ساقط خواهد شد، رخدادها ثابت کرده است آنها تنها به‌دنبال منافع خودشان هستند همچنین تحریم‌های آمریکا مانع از هر چیزی از جمله خرید دارو برای سوریه می‌شود.

وی با اعلام اینکه «از طریق سفرا از همه کشورهای جهان برای ارسال کمک‌ها به سوریه درخواست کرده‌ایم»، گفت: حجم کمک‌ها هرچقدر باشد، سوریه نیازمند کمک‌های بیشتری است.

وی مجدداً با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا مانع ایجاد می‌کند و اجازه خرید دارو را هم نمی‌دهد، در ادامه گفت: خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می‌گوییم آیا دولت سوریه اقدام به گشودن گذرگاههای ورود کمک‌های انسانی به مناطق تحت کنترل گروههای مسلح نکرده است؟!

وی افزود: کمک‌هایی که وارد مناطق تحت کنترل گروههای مسلح می‌شود به مردم فروخته می‌شود. کشورهای غربی فقط به‌دنبال رسیدن کمک‌ها به گروه‌های تروریستی هستند.

وزیر خارجه سوریه درباره ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره درخواست کمک از سوی سوریه هم گفت: سوریه اسرائیل را کشور نمی‌داند بلکه آن را رژیم صهیونیستی می‌داند، نباید از آب گل‌آلود ماهی بگیرد. بسیاری از اقدامات تروریستی جبهه النصره و دیگر گروههای تروریستی از طریق اسرائیل صورت گرفته است.

بازدید میدانی نخست‌وزیر سوریه از مناطق زلزله‌زده

حسین عرنوس، نخست وزیر سوریه به‌همراه حسن الغباش، وزیر بهداشت و محمد سیف‌الدین، وزیر امور اجتماعی و کار از اماکن آسیب‌دیده شهرستان جبله برای پیگیری اجرای طرح مقابله با زلزله و ساماندهی عملیات امدادرسانی، بازدید کرد و از عملیات آواربرداری و نجات مجروحین مطلع شد.

همچنین، وی از وضعیت خانواده‌های آسیب‌دیده در مرکز اسکان موقت استادیوم شهر جبله و از وضعیت مجروحان در بیمارستان ملی جبله مطلع شد.

وی تصریح کرد: تلاش‌های زیادی توسط همه طرف‌های ذی‌ربط انجام می‌شود و همچنین انجمن‌هایی هستند که وظیفه خود را برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان انجام می‌دهند.

حسین عرنوس اضافه کرد: کمک‌ها از کشورهای دوست و برادر به سوریه می‌رسد و تمام تلاش‌ها معطوف به تأمین نیازهای مردم ما در اسرع وقت است.

زلزله سوریه/ تأثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه دمشق بر افزایش قربانیان زلزله

همچنین ژنرال علی محمود عباس وزیر دفاع سوریه ضمن بازدید از شماری از مناطق زلزله‌زده در شهر حلب از میزان خسارات واردشده به‌دلیل زلزله مطلع شد.

وزیر دفاع سوریه در این بازدید با شماری از ساکنان حلب گفتگو کرد و مقامات ذی‌صلاح را مأمور پاسخگویی به نیازهای شهروندان کرد.

وزیر دفاع سوریه همچنین با اعضای کمیته فرعی امدادرسانی در ساختمان استانداری حلب دیدار داشت و تأکید کرد که واحدهای ارتش سوریه براساس وظایف ملی خود در زمان جنگ و صلح در عملیات جست‌وجو و نجات شرکت می‌کنند.

درخواست رئیس هلال احمر سوریه برای رفع تحریم‌ها

خالد حبوباتی رئیس هلال احمر سوریه با تأکید بر اینکه تحریم‌های اقتصادی غرب و محاصره ناعادلانه علیه سوریه مانع اصلی مقابله با عواقب زلزله ویرانگر است، خواستار رفع آنها و همچنین ارائه کمک‌های لازم به سوریه برای غلبه بر آثار این فاجعه شد.

زلزله سوریه/ تأثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه دمشق بر افزایش قربانیان زلزله

حبوباتی افزود: ما ۳۰۰۰ داوطلب، ۵۰۰ کارمند و فقط بین ۳۰ تا ۴۰ آمبولانس داریم و به تجهیزات سنگین، خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس نیاز داریم تا بتوانیم به تلاش خود برای جست‌وجوی بازماندگان، نجات افراد گرفتار زیر آوار، بازیابی اجساد قربانیان و ارائه کمک‌ها و سرپناه برای آسیب‌دیدگان از این فاجعه در سراسر سوریه، مطابق با استانداردهای بشردوستانه ادامه دهیم.

حبوباتی اظهار کرد: دولت برای پناه دادن به زلزله‌زدگان ۱۲۶ مرکز در حلب، ۲۳ مرکز در لاذقیه، ۵ مرکز در حماه، ۵ مرکز در حمص و ۳ مرکز در طرطوس اختصاص داد.

خارج‌کردن سه نفر زنده از زیر آوار

توفیق حسابا از مسئولان وزارت بهداشت سوریه اعلام کرد: تیم‌های پزشکی توانستند سه نفر را زنده از زیر آوار در استان‌های حلب و لاذقیه بیرون بکشند و این افراد برای دریافت خدمات فوری بهداشتی به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

وی افزود: بسیج پرسنل بهداشتی استان‌های مختلف و تیم‌های داوطلبانه و پزشکی و حرکت به‌سمت استان‌های آسیب‌دیده برای ارائه خدمات درمانی با هماهنگی اتاق عملیات استانداری و اداره بهداشت و درمان جهت تخلیه زخمی‌ها و اجساد و انتقال آنها به درمانگاه پزشکی قانونی به‌شدت در حال انجام است. لوازم پزشکی چه از طریق انبارهای اداره مرکزی وزارت بهداشت و چه از طریق سایر دستگاه‌های حمایتی تأمین می‌شود.

هشدار یونیسف درباره جان‌باختن هزاران کودک

صندوق کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرد: به احتمال زیاد هزاران کودک در زمین لرزه دوشنبه صبح در دو کشور سوریه و ترکیه جان باخته‌اند.

یونیسف اعلام کرد زلزله و پس لرزه‌هایی که ساختمان‌های زیادی را در ترکیه و سوریه ویران کرد، احتمالاً هزاران کودک را کشته است.

جیمز الدر سخنگوی یونیسف در یک نشست خبری در ژنو به خبرنگاران گفت: زمین لرزه‌هایی که اوایل صبح دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند ممکن است هزاران کودک را کشته است.

وی افزود که این نهاد فعلاً نمی‌تواند تعداد دقیق کودکان جان باخته در این زمین لرزه را مشخص کند. الدر در مورد وضعیت کودکان بازمانده از زلزله و لزوم بازیابی روحی و روانی آنها هم به ترکیه و سوریه هشدار داد.

زلزله سوریه و اولین تماس تلفنی السیسی با بشار اسد

روابط مصر و سوریه پس از تماس تلفنی عبدالفتاح السیسی با بشار اسد که اولین تماس تلفنی بین آنها به شمار می رود، شاهد تحولی بزرگ است.

زلزله ویرانگر سوریه باعث شد تا عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر برای اولین بار با همتای سوری خود تلفنی گفتگو کند. این تماس تلفنی با استقبال بالای رئیس جمهوری سوریه نیز همراه بود.

بشار اسد در این تماس تلفنی از السیسی به خاطر ابراز همدردی با مردم و دولت سوریه، تشکر و تاکید کرد که سوریه به روابط تاریخی و برادرانه‌ای که دو کشور و مردم آنها را به هم گره می زند، افتخار می‌کند.

السیسی نیز در این تماس تلفنی کشته شدن شماری از مردم سوریه در زلزله ویرانگر اخیر این کشور را تسلیت گفت و برای زخمی شدگان آرزوی سلامتی کرد.

رئیس جمهور مصر همچنین با سوریه و مردم این کشور در این مصیبت دردناک ابراز همبستگی کرد و گفت که دستور هر نوع کمک و امدادرسانی ممکن به سوریه در این زمینه را صادر کرده است.

از سوی دیگر منابعی در گفتگو با روسیا الیوم گفتند: تقریبا از دو سال پیش و از زمانی که محمد مرسی، رئیس جمهور سابق مصر روابط با سوریه را قطع کرد، برای تماس های مستقیم بین روسای جمهور مصر و سوریه برنامه ریزی و مقدمه چینی شده بود.

این منابع یادآوری کردند که روابط بین مصر و سوریه در دوران عبدالفتاح السیسی به طور کامل قطع نشده بود و بین دو طرف پاره ای هماهنگی های اعلام نشده وجود داشت.

این منابع بیان کردند که مصر مدام خواستار خروج نیروهای ترکیه از خاک این کشور بوده است.

تماس تلفنی پادشاه اردن با بشار اسد

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تماسی از عبدالله دوم، پادشاه اردن دریافت کرد.

زلزله سوریه/ تأثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه دمشق بر افزایش قربانیان زلزله

عبدالله دوم مراتب تسلیت صمیمانه خود را به رئیس جمهوری و مردم سوریه و به‌ویژه خانواده‌های قربانیان ابراز و برای مجروحان بهبودی عاجل را آرزو کرد.

ملک عبدالله دوم همبستگی و ایستادگی اردن را در کنار رهبری و مردم سوریه در این فاجعه و خسارات جانی و مالی فراوان ناشی از این زلزله و آمادگی اردن برای ارائه آنچه برای کمک به تلاش‌های امدادی ضروری است را اعلام داشت.

از طرفی دیگر، بشار اسد نیز از موضع اردن در حمایت از مردم سوریه و حمایت آن از آنها در این مصیبت تشکر کرد.

همدردی نخست وزیر ارمنستان با زلزله زدگان سوری

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان طی تماسی تلفنی با بشار اسد تاسف کشورش نسبت به فاجعه زلزله ویرانگر که سوریه در معرض آن قرار گرفت و خسارات زیادی که بر جای گذاشته است ابراز داشت.

نخست وزیر ارمنستان ضمن عرض مراتب تسلیت دولت و ملت ارمنستان به رئیس جمهور بشار اسد همبستگی کشورش با سوریه و آمادگی آن برای ارائه کمک‌ها و حمایت از تلاش‌های دولت سوریه در عملیات نجات و امداد رسانی را اعلام کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =