ابوالفضل روغنی

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: ما کاملا مشکلات جوامع کارگری را قبول داریم و می‌دانیم حتی کارگران با حقوق بالا هم برای هزینه‌های زندگی خود دچار مشکل اند و باید شرایط حقوقی اصلاح شود ولی نباید همه بار تورم را بر دوش صنعت‌گران بگذاریم.

به گزارش ایراسین، بحث و گفت‌وگو پیرامون حقوق کارگران در ماه‌های پایانی هرسال آغاز می‌شود. نمایندگان جامعه کارگری عقیده دارند بر اساس قانون باید کف دستمزدها به میزان نرخ تورم افزایش داشته باشد و به همین دلیل سال گذشته افزایش حقوق ۵۷% اتفاق افتاد ولی کارفرمایان و دولت موافق تکرار افزایش حقوق سال گذشته نیستند. همچنین وزیر اقتصاد چندی پیش با تکرار افزایش حقوق بالای ۵۰% برای سال آینده مخالفت کرد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در مورد افزایش حقوق سال گذشته در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: افزایش سنگین حقوق سال گذشته اثر منفی روی صورت‌های مالی بسیاری از شرکت‌ها گذاشت و آن‌ها مجبور به کاهش نیرو شدند.

روغنی مدعی‌ است افزایش تورم نباید به دوش صنعت‌گران گذاشته شود، وی دراین‌باره افزود: وضعیت اشتغال در صنایع برخلاف برخی ادعاها خیلی مطلوب نیست و افزایش هزینه‌ها صنعت را دچار مشکل کرده است. و با توجه به مشکلات تأمین انرژی برای صنایع نباید فشار بیشتری به صنعت بیاوریم.

بااین‌حال نمایندگان کارگری نیز دلایل بسیاری برای افزایش حقوق مانند سال گذشته دارند.اصغر برشان، دبیر اجرایی خانه کارگر چندی پیش در گفت‌وگو با ایراسین گفت: اگر حقوق کمتر از تورم افزایش داشته باشد ضد بهره‌وری خواهد بود و زندگی کارگران را تحت‌فشار قرار می‌دهد. رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در پاسخ به انتقاد جوامع کارگری مبنی بر عدم تناسب میان حقوق کارگران و هزینه جاری زندگی آن‌ها، گفت: ما کاملاً مشکلات جوامع کارگری را قبول داریم و می‌دانیم حتی کارگران با حقوق بالا هم برای هزینه‌های زندگی خود دچار مشکل‌اند و باید شرایط حقوقی اصلاح شود ولی نباید همه بار تورم را بر دوش صنعت‌گران بگذاریم.

روغنی عقیده دارد برای ایجاد تناسب میان هزینه‌های زندگی کارگری و درآمد آن‌ها دولت نیز باید اقداماتی انجام دهد. سه نماینده از جامعه کارگری، سه نماینده از کارفرمایان و سه نماینده دولت در جلساتی پیرامون افزایش حقوق سال آینده گفت‌وگو خواهند کرد. از صحبت‌های نمایندگان دولت مشخص است موافق افزایش حقوق بیشتر از ۲۰% نیستند و بعضی از آن‌ها افزایش حقوق بیش از این را تورم‌زا می‌دانند. اگرچه کف حقوق کارگران برای سال آینده تا چند هفته آینده مشخص خواهد شد ولی اخبار غیررسمی حکایت از افزایش ۲۰% دستمزدها برای سال آینده را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =