جداسازی قراضه فلزی

رئیس امور پسماند شرکت فولاد مبارکه از برقراری امکان جداسازی تخصصی قراضه‌های فلزی با به‌کارگیری دستگاه آنالایزر در این شرکت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مجید غیاثوند از جمله نیازهای ضروری در بخش تشخیص و آنالیز نمونه‌های فلزی را فراهم شدن امکان انجام آنالیزهای غیرمخرب و آنالیز در محل عنوان و بیان کرد: در این زمینه واحد امور پسماند پس از بررسی‌های تخصصی و دعوت از شرکت‌های معتبر تأمین‌کننده، نهایتاً با همکاری واحد امور مهندسی موفق به خرید یک دستگاه آنالایزر پرتابل (کوانتومتر) از نوع لیزری (LIBS) شد که با استفاده از این دستگاه، هم‌اکنون بخش زیادی از نیاز به آنالیز نمونه‌های فلزی در سطح فولاد مبارکه برطرف گردیده است.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های آنالیز پرتابل به‌دلیل امکان آنالیز نمونه‌ها در محل و بی‌نیازی از آماده‌سازی و تخریب نمونه‌ها، یکی از مناسب‌ترین و دقیق‌ترین روش‌ها جهت آنالیز نمونه‌هاست، ادامه داد: وزن کم و توانایی قابل‌توجه این نوع دستگاه‌ها، آن‌ها را جهت آنالیزهای غیرتخریبی و نقطه‌ای بسیار مناسب ساخته است.

به گفته رئیس واحد پسماند فولاد مبارکه، دسته‌بندی و تفکیک تخصصی پسماند ازجمله اصول مهم و حیاتی مدیریت پسماند در صنعت فولاد به شمار می‌رود. این در حالی است که تشخیص نوع آلیاژهای به‌کاررفته در متریال فلزی مستعمل می‌تواند به بهینه‌سازی استفاده مجدد ضایعات فلزی در فرایند تولید کمک شایانی کند. علاوه بر این شناسایی فلزات و دسته‌بندی آن‌ها می‌تواند از طریق بهبود فرایند فروش به تأمین هرچه بیشتر منافع شرکت نیز منجر شود.

غیاثوند افزود: علاوه بر نمونه‌سازی سریع و ایمن، سرعت زیاد آنالیز و انجام عملیات در محل، دقت زیاد و تکرارپذیری ازجمله دیگر مزیت‌های مهم این دستگاه است که این مسئله با توجه به حجم و ابعاد بزرگ بیشتر متریال‌ها که ارسال آن‌ها را به آزمایشگاه با مشکل مواجه می‌کند، نقش مهمی در تسهیل و بهینه‌سازی فرایند نمونه‌برداری و آنالیز نمونه‌ها در سطح شرکت فولاد مبارکه دارد.

وی در پایان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های کاربردی دستگاه مذکور را همکاری با واحد کنترل کیفی فولادسازی جهت تعیین ترکیب ضایعات فلزی و مشخص کردن قابلیت استفاده از آن‌ها در کوره‌های قوس دانست و گفت: در این راستا تاکنون همکاری‌های ثمربخشی صورت گرفته که ارزش‌افزوده زیادی برای سازمان به همراه داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =