خرید خودرو در بورس کالا

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: با استمرار و رشد عرضه خودروها در بورس کالا، بهبود اوضاع شرکت‌های تولیدی و امکان خرید از سوی مصرف‌کنندگان آن هم ارزان‌تر از بازار آزاد را شاهد هستیم که ادامه این روند به تعادل بازار ختم می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، علی جبل عاملی به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به تقاضای زیاد و انباشته‌ای که برای خرید خودرو وجود دارد و در سمت دیگر با محدودیت‌های تولید و وارداتی که در ماه‌های گذشته روبه‌رو بوده‌ایم، عرضه خودرو به سازوکار شفاف بورس کالا سپرده شد تا علاوه بر حذف قیمت‌گذاری دستوری و کاهش جذابیت خرید از سوی سفته‌بازان به مرور در بخش عرضه و واردات نیز برنامه‌ها عملیاتی شود.

وی افزود: به دلیل قیمت‌گذاری دستوری در ماه‌های قبل، رقابت شدیدی در طرف تقاضا به وجود آمده بود. بخشی از آن نیاز واقعی و البته بخش بزرگ‌تری هم تقاضای سفته بازی بود که همین تقاضای سرمایه‌ای و سفته‌بازی منجر به افزایش سطح قیمت‌ها و آشفتگی بازار می‌شد.

به گفته جبل عاملی، واقعیت این است که در اثر وجود دلالان و سفته بازان بازار خودرو در کنار عرضه محدود و نبود واردات، بخش تقاضای واقعی هم تحت تأثیر قرار می‌گرفت و مصرف‌کننده واقعی متضرر می‌شد که همانند تجربه بازار بسیاری از کالاهای دیگر، بورس کالا به عنوان مسیر امن و شفاف برای حمایت از ارکان اصلی بازار یعنی خودروساز و مصرف‌کننده واقعی انتخاب شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در طول چند سال اخیر و آغاز تحریم‌ها، همه راه‌ها برای تعادل بخشی به بازار خودرو آزموده شده از ثبت نام‌های طولانی‌مدت تا لاتاری خودرو را تجربه کردیم؛ اما تنها راهی که می‌تواند تا حد زیادی دست سودجویان را از این بازار کوتاه کند و حاشیه سود فروش را به جای جیب دلال به سوی شرکت‌ها و سهامداران و مصرف‌کنندگان خودرو روانه کند، بورس کالاست.

وی گفت: تجربه عرضه همه کالاها در بورس کالا نشان می‌دهد که همواره به دلیل آنکه قرار است که بازار از انحصار عده‌ای خاص خارج شده و همه فرآیندها شفاف شود، مقاومت‌ها بروز می‌کند و در مورد خودرو نیز این مقاومت‌ها کماکان ادامه دارد.

جبل عاملی افزود: از افرادی که با وجود مشاهده شرایط بهبود صنعت خودرو هنوز به مقابله با عرضه خودرو در بورس می‌پردازند باید سوال شود که راه پیشنهادی شما برای حمایت از مصرف‌کننده و خودروساز چیست؟ آیا مسیری وجود دارد که همه معاملات و اطلاعات مثل شرایط امروز شفاف شود؟ آیا راهی را سراغ دارید که خودرو در یک سازوکار قانونی از نظام قیمت‌گذاری دستوری خارج شده و به مصرف‌کننده برسد و در مقابل خودروساز هم نتواند در زمان تحویل، خلف وعده کند؟

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در اغلب خودروهای عرضه شده در بورس کالا، قیمت تمام شده خودروی تحویلی کمتر از قیمت‌های بازار آزاد بوده و معاملات در نظارت‌های کامل برای عدم اجحاف در حق خریداران انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: شرایطی که امروز در صنعت خودرو حاکم شده و خبرها از رشد تولید حکایت دارد، همگی از مزایای بازار سرمایه و بورس کالاست که در ادامه ابزارهای مالی نیز می‌تواند به ادامه نیازهای فعالان بازار خودرو پاسخ دهد.

جبل عاملی تاکید کرد: یک مقایسه ساده آماری در روند ثبت نام خودرو در سیستم قرعه‌کشی که به عنوان مثال برای خرید ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو ۶ میلیون نفر ثبت نام می‌کردند با شرایط امروز که به دلیل واقعی شدن قیمت‌ها در بورس، میزان تقاضا به شدت کاهش یافته است، بیانگر سیاست درستی است که باید با استمرار و رشد عرضه‌ها در بورس ادامه یابد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: به نظر می‌رسد راه‌حل اساسی در افزایش عرضه شرکت‌ها در بورس کالا متناسب با تقاضا است همچنین اینکه عرضه خودروهای وارداتی نیز در بورس کالا می‌تواند از ایجاد بازار سیاه برای این خودروها جلوگیری کرده و کمک کند تا همه متقاضیان بتوانند از این فرصت استفاده کنند، نه عده‌ای خاص که صاحب نفوذ و قدرت هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =