رتبه بندی کشورهای جهان

نشریه یو اس نیوز کشورهای دنیا را از منظر مولفه‌های مختلف قدرت در سال ۲۰۲۲ رتبه‌بندی کرده که به علت تحولات یک سال گذشته تغییرات بسیاری در جایگاه‌ کشورها در این فهرست صورت گرفته است. ایران در این رتبه بندی جدید در بین ۸۵ کشور در جایگاه هجدهم است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، این نشریه طی بررسی‌ها و ارزیابی‌های سالانه خود از میان ۸۵ کشور و همچنین براساس پاسخ‌های ۱۷ هزار شرکت‌کننده، فهرست ۲۵ مورد از قدرتمندترین‌ها در جهان را منتشر کرده است. از عوامل تاثیرگذار و شاخص‌ها در این رتبه‌بندی "قدرت" می‌توان به قدرت سیاسی، نفوذ اقتصادی، صادرات، ائتلاف‌های بین‌المللی و قدرت نظامی اشاره کرد. بر اساس این شاخص نام ایالات متحده آمریکا، چین و روسیه جزو قدرتمندترین کشورها به چشم می‌خورد.

شماره ۲۵: بلژیک

این کشور که عضوی از منطقه یورو، سازمان تجارت جهانی، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) می‌باشد، مقر ائتلاف نظامی ناتو و موسسه‌های اتحادیه اروپا مثل شورای اروپایی است. این کشور نسبت به رتبه‌بندی سال گذشته به اندازه یک جایگاه افت پیدا کرده است.

یواس نیوز کشور بلژیک را کشوری "کوچک و بسیار پیشرفته" توصیف کرده که دارای امکانات شهری از جمله خانه‌ها، کارخانه‌ها و اداره‌های مختلف است.

شماره ۲۴: هلند

یو اس نیوز کشور هلند را کشوری "پیشرو" توصیف کرده زیرا هلند جزو اولین کشورهایی بوده که قوانین ازدواج را از حالت سنتی خارج کرده است. مقر دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان کیفری بین‌المللی در این کشور که عضو اتحادیه اروپا و ناتو است، قرار دارد. هلند همچنین تعداد زیادی از موزه‌ها را به خود اختصاص داده است. هلند در این رتبه‌بندی جدید به اندازه یک جایگاه جلو افتاده است.

شماره ۲۳: قطر

قطر با نفت و گاز طبیعی خود جزو "ثروتمندترین" کشورهای جهان به شمار می‌رود.

این کشور که میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ بود، جایگاه خود را در تحقیقات آکادمیک پیدا کرده و بسیاری از دانشگاه‌های برجسته آمریکایی شعبه‌هایی را در حومه شهر دوحه تاسیس کرده‌اند. اما با این حال، یواس نیوز به سابقه حقوق بشر این کشور از جمله مرگ‌ومیر کارگران مهاجر اشاره کرده است. این کشور نسبت به رتبه‌بندی سال گذشته با یک جایگاه افت مواجه شده است.

شماره ۲۲: سوئد

تعهد سوئد نسبت به "حقوق بشر، خدمات عمومی و تولید محصولاتی که آسیبی به طبیعت وارد نمی‌کند"، به این کشور کمک کرده تا به رهبری "قابل‌احترام" در امور بین‌المللی بدل شود.

مراقبت‌های بهداشتی و تحصیلات مربوط به کالج رایگان هستند و مردمش بیشترین طول عمر را در جهان دارند. سوئد از نظر وسعت یکی از بزرگترین کشورهای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. این کشور به اندازه چهار جایگاه در مقایسه با نظرسنجی سال ۲۰۲۱ پیشرفت کرده است.

شماره ۲۱: برزیل

یواس نیوز این کشور آمریکای جنوبی را هم از نظر وسعت و هم از نظر جمعیت به عنوان "غول این قاره" معرفی کرد. برزیل منابع طبیعی غنی و صنعت گردشگری خوبی دارد، همچین این کشور یکی از بهترین تولیدکنندگان قهوه است.

براساس آمار صندوق بین‌المللی پول، برزیل هم‌اکنون یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را از نظر تولید ناخالص داخلی دارا می‌باشد.

جنگل بارانی آمازون و عضویت این کشور در سازمان‌های بین‌المللی از دیگر نقاط قوت این کشور است اما برزیل با فقر و ادعاهایی مبنی بر فساد مالی مبارزه می‌کند. برزیل در این رتبه‌بندی جدید به اندازه دو جایگاه افت کرده است.

شماره ۲۰: سوئیس

اگرچه سوئیس کشوری کوچک است اما یکی از "ثروتمندترین" کشورهای دنیا محسوب می‌شود.

شهروندان سوئیسی دفعات زیادی جایزه نوبل را کسب کرده‌اند و سرانه ثبت اختراع در این کشور بالا است. سوئیس همچنین مقر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان ملل متحد است. از دیگر نقاط قوت این کشور می‌توان به بخش بانکداری خصوصی، نرخ پایین بیکاری و صنعت تولید با فناوری بالا اشاره کرد. سوئیس نسبت به رتبه‌بندی سال گذشته، سه جایگاه افت کرده است.

شماره ۱۹: اسپانیا

اسپانیا در سازمان‌های مختلفی از جمله اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، ناتو، سازمان تجارت جهانی و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی عضو است. همچنین اقتصاد این کشور پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ در حال بهبود است. یواس نیوز ضمن اشاره به "تاریخ استعماری" این کشور، افزود که اسپانیا نسبت به رتبه‌بندی سال گذشته یک جایگاه افت کرده است.

شماره ۱۸: ایران

ایران با جمعیتی حدود ۸۶ میلیون نفر، یکی از بزرگترین اقتصادهای خاورمیانه بر اساس میزان تولید ناخالص داخلی و سرانه محسوب می‌شود. این کشور به دلیل موقعیت استراتژیکش در خاورمیانه و فراوانی نفت و گاز و سایر منابع طبیعی جزو کشورهایی بوده که مدتها مورد توجه قدرت‌های جهانی واقع شده است.

ایران که عضوی از اوپک و اعضای موسس آن است، حدود ۱۰ درصد ذخیره نفتی جهان را به خود اختصاص داده است و بخش‌های کشاورزی، صنعتی و نظامی خوبی دارد. این کشور همچنین دارای برنامه هسته‌ای است.

شماره ۱۷: ترکیه

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی انتظار دارد ترکیه ظرف چند سال آینده به یکی از اعضایی که با سریع‌ترین سرعت در حال رشد است، تبدیل شود. ترکیه علاوه بر این سازمان، عضو ناتو و سازمان ملل متحد است. اما براساس گزارش یواس نیوز، ترکیه با مسئله تروریسم و بی‌ثباتی سیاسی مواجه است. ترکیه نسبت به رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ با سه جایگاه افت روبه‌رو شده است.

شماره ۱۶: استرالیا

استرلیا که کشوری ثروتمند است، میزان بالایی را در حوزه تولید ناخالص داخلی ثبت کرده است. یواس نیوز همچنین به همکاری بین‌المللی استرالیا از طریق سازمان‌های جهانی مثل گروه ۲۰ و کشورهای مشترک‌المنافع اشاره دارد.

شماره ۱۵: ایتالیا

ایتالیا با نفوذ بالای فرهنگی خود درخصوص شهرهای تاریخی، آشپزی‌های معروف و زیبایی جغرافیایی سالانه جمعیتی بالغ بر ۴۰ میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند. ایتالیا چهارمین اقتصاد منطقه یورو به حساب می‌آید.

شماره ۱۴: اوکراین

اوکراین که در فوریه ۲۰۲۲ مورد حمله روسیه قرار گرفت، عضو اصلی برخی سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی است. خدمات، صنعت و کشاورزی جزو سه تا از بزرگترین بخش‌های اقتصادی اوکراین است. اوکراین در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲، در جایگاه ۳۳ قرار داشت.

این کشور در برابر حمله روسیه، حمایت سیاسی و نظامی زیادی را از جانب آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو دریافت می‌کند اما از طرفی، جمعیت، شهرها و صنایع این کشور در پی حمله روسیه رو به نابودی قرار گرفته است.

شماره ۱۳: هند

هند – "بزرگترین دموکراسی جهان" – اقتصادی رو به رشد به همراه نیروی انسانی گسترده و با مهارت دارد. هند دومین کشور پرجمعیت جهان و در عین حال یکی از فقیرترین کشورها به شمار می‌رود. طبق یافته‌های یواس نیوز، این کشور به مرکز مهم سرویس‌های آی تی، بخش نرم‌افزار و منابع تجاری بدل شده است. هند نسبت به رتبه‌بندی سال گذشته، شش جایگاه پیشرفت داشته است.

شماره ۱۲: کانادا

یواس نیوز، کانادا را کشوری خواند که صنعت و استاندارهای زندگی بالایی دارد و همچنین به روابط محکم سیاسی و تجاری این کشور با ایالات متحده اشاره کرد. کانادا رتبه سوم جهان را در ذخایر نفت دارد و چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان محسوب می‌شود. اگرچه کانادا پرتراکم نیست اما از نظر وسعت دومین کشور بزرگ جهان به شمار می‌رود و در عین حال عضوی از ناتو و سایر ائتلاف‌های بین‌المللی است.

شماره ۱۱: عربستان سعودی

طبق گزارش یواس نیوز، عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده نفت است و همین مسئله اقتصاد این کشور را به اوج رسانده است. این کشور عضو و از موسسان اوپک است. همچنین عربستان سعودی عضو سازمان تجارت جهانی و سایر سازمان‌های بین‌المللی می‌باشد.

سوابق مربوط به سوءاستفاده از حقوق بشری در این کشور جزو مواردی است که غرب دائما بر سر آن درگیری دارد. یواس نیوز به دلیل اهمیت این کشور برای مسلمانان (به خاطر وجود مکه)، عربستان سعودی را "غول خاورمیانه" نامیده است. این کشور نسبت به رتبه‌بندی سال گذشته دو جایگاه افت کرده است.

شماره ۱۰: رژیم صهیونیستی

یواس نیوز اعلام کرده اسرائیل با وجود کوچک بودنش، "نقش بزرگی" در امور بین‌المللی ایفا کرده است. همچنین "اقتصادی قوی و اهمیتش برای مردم یهودی" از دیگر مواردی بوده که یواس نیوز به آن اشاره کرده است.

یواس نیوز در ادامه به درگیری دیرینه میان این رژیم و فلسطین و نقض حقوق بشر توسط اسرائیل اشاره کرده است. اسرائیل با این حال با "فناوری، اقتصاد و تجارت پیشرفته و تجهیزات دارویی و درمانی سطح بالا" جزو صادرکنندگان اصلی به حساب می‌آید.

شماره ۹: امارات متحده عربی

طبق فکت‌بوک جهانی سی‌آی‌ای، امروزه سرانه تولید ناخالص داخلی امارات با کشورهای پیشرو غربی هم‌تراز است. همچنین، مجمع جهانی اقتصاد این کشور را "بزرگترین رقیب اقتصادی" در دنیای عرب نامیده است.

یواس نیوز، علی‌رغم سوابق ضعیف حقوق بشری این کشور، به محبوبیت شهرهای دبی و ابوظبی در حوزه گردشگری پرداخته است. امارات متحده عربی نسبت به رتبه‌بندی سال گذشته یک جایگاه رشد داشته است.

شماره ۸: ژاپن

یواس نیوز، ژاپن را یکی از کشورهای "بسیار باسواد و پیشرفته در حوزه فناوری" نامیده است. ژاپن سومین اقتصاد جهان است و از بزرگترین تولیدکننده‌های ماشین و موتور، تجهیزات الکترونیکی و فولاد به شمار می‌رود. این کشور نسبت به رتبه‌بندی سال گذشته دو جایگاه افت داشته است.

شماره ۷: فرانسه

یواس نیوز، فرانسه را "کشوری ثروتمند و با درآمد" توصیف کرد و افزود که اغراق درخصوص نفوذ جهانی این کشور "دشوار" است. این کشور یکی از قدیمی‌ترین کشورهای جهان است و علم، سیاست، اقتصاد و شاید بالاتر از همه فرهنگ این کشور، فرانسه را به چنین کشور غنی بدل کرده است.

فرانسه یکی از کشورهایی است که تعداد زیادی بازدیدکننده را به خود اختصاص داده و از بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات نیز به شمار می‌رود.

شماره ۶: کره جنوبی

یواس نیوز به اقتصاد بزرگ این کشور و فناوری پیشرفته آن اشاره کرد و افزود که کره جنوبی یکی از بزرگترین پس‌اندازهای ناخالص ملی و ذخایر سرمایه‌گذاری خارجی را در جهان دارد. کره جنوبی در رتبه‌بندی سال گذشته در جایگاه هشتم قرار داشت.

شماره ۵: انگلیس

یواس نیوز، انگلیس را "کشوری بسیار پیشرفته" توصیف کرد که نفوذ فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی قابل‌توجهی را در سطح بین‌المللی دارد. انگلیس جزوی از ائتلاف‌های تجاری و سیاسی جهان است اما تصمیم این کشور مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا بدین معناست که نقش این کشور در صحنه جهانی با مسائل و سوالاتی مواجه شده است.

یواس نیوز به نقش عمده لندن در سیستم مالی جهانی و پیشینه تاریخی انگلیس در حوزه هنر و علوم اشاره کرده است. میراث امپراتوری انگلیس همچنان در دنیای امروز نفوذ جهانی انگلیس را ارتقاء می‌دهد.

شماره ۴: آلمان

آلمان پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا است و یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا را شامل می‌شود. نقش این کشور در جامعه بین‌المللی از زمان اتحاد مجدد در سال ۱۹۹۰ رو به رشد بوده است. این کشور همچنین از پیشروهای صادرات و واردات به شمار می‌آید.

شماره ۳: روسیه

یواس نیوز به "وسعت پهناور" این کشور اشاره کرد و نوشت، به لطف نفت و تولید گاز، روسیه یکی از بزرگترین اقتصادها را دارد. این کشور همچنین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و عضو اصلی گروه‌های بین‌المللی از جمله گروه ۲۰ است.

شماره ۲: چین

یواس نیوز، چین را "دومین اقتصاد جهان" نامید. این گزارش با اشاره به جمعیت فزاینده این کشور به "نابرابری و سوابق ضعیف حقوق بشر" در چین اشاره کرد. اما با این حال، چین با عضویت خود در سازمان‌های بین‌المللی و با وجود تسلیحات هسته‌ای جزو "بانفوذترین" کشورها در جهان است.

شماره ۱: ایالات متحده آمریکا

یواس نیوز، آمریکا را "قدرتمندترین" کشور جهان در اقتصاد و حوزه قدرت نظامی نامید و همچنین به محبوبیت فرهنگی آن در میان صنعت موسیقی، فیلم و تلویزیون پرداخت. اما با این حال این نشریه به ناآرامی‌هایی در کشور از جمله تبیعض نژادی و مرگ جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفید پوست این کشور اشاره کرد. یواس نیوز همچنین نقش "پیشرو آمریکا" را در سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و ناتو یادآور شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =