صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بودجه‌ای که به مجلس ارائه خواهد شد، می‌تواند پیام ثبات به بازار دهد و ما قطعاً با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم بودجه بدون کسری در سال آینده داشته باشیم.

به گزارش ایراسین به نقل از فارس، علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا برای نوسانات قیمت ارز و سکه توضیحاتی ارائه کند.

صالح آبادی در مجلس درباره نرخ سود بانکی گفت: در کشور روسیه زمانی که جنگ با اوکراین شروع شد، نرخ ارز در این کشور دچار نوساناتی شد. نوساناتی که در اقتصاد روسیه اتفاق افتاد، باعث شد که ارزش روبل در مقابل دلار سقوط کند و بلافاصله بانک مرکزی روسیه نرخ سود بانکی‌شان را یک شبه از ۹ درصد به ۲۰ درصد افزایش دادند و بعد از آن یک ثبات ایجاد شد.

وی افزود: ما مدت‌هاست موضوع نرخ سود بانکی را دنبال می‌کنیم و الان هم در شورای پول و اعتبار مطرح است که این هم به عنوان یک موضوع مهم دنبال خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در آستانه تحویل بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس شورای اسلامی هستیم، اظهار کرد: بودجه‌ای که به مجلس مطرح خواهد شد، می‌تواند پیام ثبات به بازار دهد و ما قطعاً با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم بودجه بدون کسری در سال آینده داشته باشیم.

وی همچنین در مورد ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت بیان کرد: بانک مرکزی تا آذر ماه امسال در حدود ۳۳/۵ میلیارد دلار در سامانه نیما ارز عرضه و خریداری شده‌ است؛ در مدت مشابه سال گذشته در ۱۹/۶ میلیارد دلار در نیما ارز معامله شده یعنی ۷۱ درصد عرضه ارز و معملات ارز در سامانه نیما نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: در بازار متشکل ارزی هم ۲/۱ میلیارد دلار معامله شد که نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد افزایش را داشتیم بنابراین بازارهای رسمی کشور کاملا متعادل است و هیچ کمبودی در این سامانه ها ندارد و آن چیزی که در بازار غیررسمی ارز وجود دارد، نسبت به بازار رسمی آن بسیار کوچکتر است.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های جدی که در بانک مرکزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال انجام است، هماهنگی سیاست‌های ارزی و سیاست‌های تجاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =