آئین افتتاح و بهره‌برداری از انبار گمرک اختصاصی شرکت فولاد مبارکه و افتتاح پروژه‌های حمل و نقلی شرکت حمل و نقل توکا

مدیرعامل فولاد مبارکه، امروز در آیین بهره‌برداری از انبار گمرک اختصاصی این مجموعه و افتتاح پروژه‌های حمل و نقلی شرکت حمل و نقل توکا اظهار کرد: فولاد مبارکه به‌عنوان مجموعه‌ای پیشرو در صنعت سبز، به دنبال حمل و نقل پاک، ایمن، سریع و ارزان است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آئین بهره‌برداری از طرح توسعه‌ انبار گمرک اختصاصی شرکت فولاد مبارکه (گمرک غدیر) و افتتاح پروژه‌های حمل‌ونقلی شرکت حمل‌ونقل توکا با حضور محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، احمدرضا سبزواری مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد، جمعی از معاونین فولاد مبارکه و هم‌چنین پروین صالحی نماینده مردم شریف مبارکه در مجلس شورای اسلامی، رسول کوهستانی مدیرکل گمرک استان اصفهان و جمعی دیگر از مدیران استان اصفهان در محل شرکت حمل‌ونقل توکا برگزار شد.

نقش زیربنایی حمل‌ونقل در توسعه کشور

محمد یاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این نشست در سخنانی اظهار داشت: بخش حمل‌ونقل، نقشی زیربنایی و محوری در توسعه کشورها و رشد اقتصادی آن‌ها ایفا می‌کند. امروز از حمل‌ونقل به‌عنوان یک صنعت یاد می‌شود و  این صنعت نشانه‌ پیشرفت یک کشور است به‌طوری‌که توسعه‌یافتگی بدون رشد و توسعه این صنعت محقق نمی‌شود.

وی افزود: نقش ویژه این صنعت در فرایندهای تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات، نقشی بی‌بدیل بوده و اگر بخواهیم در حوزه‌های مختلف پیشرفت کنیم قطعاً زیرساخت آن حمل‌ونقل است. بنابراین باید در حوزه زیرساخت‌ها در کشور ظرفیت‌های لازم را مهیاسازیم تا فرصت توسعه برای سایر صنایع نیز مهیا شود.

فولاد مبارکه به دنبال تحقق حمل‌ونقل پاک و بدون آلایندگی

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: هزینه حمل‌ونقل در قیمت تمام‌شده همه کالاها، سهمی عمده‌ای دارد و با هموار کردن مبادله و تجارت کالا و خدمات در سطح ملی و بین‌المللی در این بخش می‌توان زمینه رشد اقتصادی کشور را فراهم کرد و حتی از این طریق رفاه بالاتری را برای مردم کشور فراهم کرد.

طیب نیا اظهار داشت: علاوه بر سرعت، دقت وامانت، داشتن یک شبکه حمل‌ونقل گسترده در کشور از نیازهای اولیه است که باید با ایجاد یک حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی در گروه فولاد مبارکه به آن پاسخ داده شود. علاوه بر این فولاد مبارکه به‌عنوان شرکتی پیشرو در زمینه صنعت سبز، همواره به دنبال ایجاد حمل‌ونقل پاک و بدون آلایندگی بوده است تا گامی در جهت حل یکی از معضلات کشور در زمینه حمل‌ونقل بردارد.

«ایمنی»، «سرعت» و «قیمت تمام‌شده پایین»؛ سه عنصر حمل‌ونقل مناسب

وی افزود: حوزه حمل‌ونقل در کشور و به‌تبع آن در کلان‌شهرها بیشترین سهم آلودگی هوا را به خود اختصاص داده است ولی وقتی بحث از آلایندگی به میان می‌آید اسم صنایع بزرگ مطرح می‌شود؛ این در حالی است که بسیاری از خودروها امروز آلایندگی قابل‌توجهی دارند.از طرفی عمر ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی کشور بسیار بالا است و این موضوع باید اصلاح شود.

وی تصریح کرد: ایمنی، سرعت و قیمت تمام‌شده پایین نیز از عناصر مهم دیگر درزمینهٔ حمل‌ونقل است که باید موردتوجه قرار بگیرد؛ مخصوصاً در مورد هزینه‌ها که در کشور ما نسبتاً زیاد است. به‌طور مثال چین، سنگ‌آهن موردنیاز خود را از برزیل و استرالیا باقیمت ۵ دلار بر تن حمل می‌کند ولی ما در کشور خود از استانی به استان دیگر همین مقدار از سنگ‌آهن را با هزینه ۱۳ دلار حمل می‌کنیم و در مواردی  این میزان حتی به ۲۳ دلار نیز می‌رسد.

سهم ۲۰ درصدی حمل‌ونقل در صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: در زنجیره فولاد کشور بیش ۲۰درصد از هزینه‌ها مربوط به حمل‌ونقل است که سهم عمده آن مربوط به جابجایی مواد اولیه است به‌طوری‌که ۳ تا ۴ برابر وزن محصول نهایی فولادسازان را حمل مواد اولیه نظیر سنگ‌آهن، کنسانتره و.... در برمی‌گیرد.

طیب نیا افزود: حمل‌ونقل ترکیبی (زمینی و ریلی) نیز یکی از نکات مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. شرکت‌های بزرگ فولادی کشور که دسترسی به حمل‌ونقل ریلی دارند در یک دهه قبل حدود ۲۵ درصد از حمل‌ونقل خود را به‌صورت جاده‌ای انجام می‌دادند. سال گذشته این عدد به ۵۰ درصد رسید و امسال میزان حمل‌ونقل جاده‌ای به ۵۲ درصد در شرکت‌های بزرگ برای حمل مواد اولیه رسیده است. درزمینهٔ حمل محصول نیز حدود ۸۷ درصد از محصولات به‌صورت جاده‌ای انجام می‌شود که درمجموع بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه و محصولات در صنعت فولاد از طریق جاده انجام می‌شود.

فولاد مبارکه؛ دارنده بزرگ‌ترین ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور را به‌صورت اختصاصی در اختیار دارد و از خدمات شرکت‌های دیگر نیز استفاده می‌کند ولی بااین‌وجود بازهم چیزی حدود ۷۰ درصد از حمل‌ونقل‌ها در این شرکت به‌صورت جاده‌ای صورت می‌گیرد چراکه توسعه زیرساخت‌های ریلی در کشور به‌خوبی انجام‌نشده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: در حمل‌ونقل جاده‌ای به حد اشباع رسیده‌ایم و امکان ظرفیت‌های جدید وجود ندارد به همین خاطر تولید در برخی از مقاطع به خاطر مشکلات جابجایی مواد اولیه متوقف می‌شود

طیب نیا خاطرنشان کرد: امروزه حمل‌ونقل به گلوگاهی در عرصه تولید فولاد در کشور تبدیل‌شده است؛ درصورتی‌که تا سال ۱۴۰۴ قرار است ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود. اگر امروز درمجموع به حدود ۹۰ میلیون تن جابجایی مواد اولیه برای میزان تولید کنونی صنعت فولاد کشور نیاز داریم؛ در افق ۱۴۰۴ باید بیش از ۲۰۰ میلیون تن حمل فقط در زنجیره فولاد انجام شود. درصورتی‌که صنایع دیگر نیز از این آمار مستثنی هستند و این نشان می‌دهد ظرفیت حمل‌ونقل کشور باید برای صنعت فولاد حداقل به دو برابر افزایش پیدا کند.

لزوم تحلیل دقیق دلایل بالا بودن هزینه‌ تمام‌شده حمل‌ونقل در کشور

وی افزود: به دلیل رشد کُند حمل ریلی، بار عمده بر دوش حمل جاده‌ای است که باید این صنعت بتواند بار را به‌صورت پاک، ایمن، سریع و ارزان جابجا کند.

وی تصریح کرد: دلیل بالا بودن هزینه‌ها باید بررسی شود و به مسئولین و نمایندگان مجلس ارائه گردد تا اقدامات لازم در این زمینه در دستور کار آن‌ها قرار گیرد. نکته قابل‌توجه دیگر این است که هزینه سرمایه‌گذاری برای خرید کِشنده اصلاً توجیه‌پذیر نیست و باید در سیاست‌گذاری تجدیدنظر صورت گیرد.

ضرورت ایجاد تحول اساسی در صنعت حمل‌ونقل کشور

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: تا وقتی‌که تحولی اساسی در صنعت حمل‌ونقل کشور صورت نگیرد سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت حمل‌ونقل به نتیجه نمی‌رسد. در بررسی کوتاهی که داشتیم، متوجه شدیم در بعضی از مسیرها تنها نسبت به چند سال گذشته، هزینه‌های حمل‌ونقل چیزی حدود ۹ برابر شده که این میزان خیلی بیشتر از افزایش تورم در کشور است و این موضوع اصلاً به نفع صنعت فولاد کشور نیست.

وی افزود: فولاد مبارکه روزانه میزبان ۱۷۰۰ دستگاه مکانیزم باربری سنگین است که توقع می‌رود با توجه به سابقه شرکت حمل‌ونقل توکا، این شرکت سهم قابل‌توجهی از این میزان را به خود اختصاص دهد. همچنین این شرکت باید به دنبال به‌کارگیری روش‌های جدیدی برای استفاده از مکانیزم‌های بیشتر باشد و علاوه بر فعالیت درزمینهٔ حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی  باید در زمینه‌های دیگر نظیر تخلیه، بارگیری و... ورود جدی‌تری پیدا کند تا گروه فولاد مبارکه از این دستاوردها بهره‌مند شود.

وی تصریح کرد: کیفیت خدمات در مجموعه‌های حمل‌ونقل توکا باید به سطحی برسد که گروه فولاد مبارکه درمجموع خدمات این شرکت را به خدمات شرکت‌های دیگر ترجیح دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =