مسعود هراتیان رییس ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شرکت فولاد مبارکه

رییس ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شرکت فولاد مبارکه گفت: با توسعه زیرساخت‌ها در فولاد مبارکه، انعقاد قرارداد با ۱۳۰ دانشگاه کشور و ۱۰۰ برابر شدن بودجه تحقیق و توسعه از سال‌های گذشته تا به امروز، فضا برای فعالیت های نوآوری و دانشی شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران آماده شده تا بتوانیم آینده بهتری برای خود و کلیه ذینفعان شرکت مهیا کنیم.

 مسعود هراتیان رییس ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شرکت فولاد مبارکه به مناسبت هفته پژوهش در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: امروز فولاد مبارکه از جمله شرکت‌های «دو سو توان» محسوب می‌شود؛ به این معنی که هم در بهره‌برداری و هم در اکتشاف و پژوهش به حد بلوغ رسیده است. هر شرکت برای تعالی و رشد نیاز به «دو سو توان» شدن دارد بدین  معنی که برای پرواز و رسیدن به  اوج تواناییها به دو بال بلوغ در بهره برداری و بلوغ در قابلیت اکتشاف نیاز دارد که در نتیجه می‌تواند به اهداف خود در زمینه نوآوری، تولید و بهره‌برداری برسد.

وی گفت: فولاد مبارکه در زمینه بهره‌برداری، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت تولید، امروز در جایگاه ایده آل قرار دارد و با داشتن دانش بهره‌برداری از خطوط تولید و افزایش بهره‌وری در سطوح عالی می باشد. اما در این سال‌های پس از بهره‌برداری، نیاز به کسب دانش در زمینه  های توسعه فناوری و نوآوری در همه ابعاد آن مانند نوآوری در محصول، خدمات، فرآیندها و حتی کسب و کار حس شده و امروز با  اقدامات زیرساختی و اجرایی در حال رسیدن به بلوغ کامل در زمینه قابلیت اکتشاف می باشد.

رییس ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شرکت فولاد مبارکه افزود: در چند سال اخیر با دریافت بازخورد ارزیابی های سازمانی نظیر EFQM، Make، تعالی سازمانی و بسیاری از جوایز دیگر و همین طور بررسی و مطالعات وضعیت شرکت های پیشرو  در دنیا، برنامه‌ریزی‌های جدیدتری را برای رسیدن به اهداف پژوهشی و نوآوری در دستور کار قرار گرفت که یکی از اقدامات انجام شده، به‌روزرسانی سند راهبردی تحقیق و توسعه قبلی، از مسأله محور بودن صرف، به سمت مسأله‌محوری، آینده‌محوری وایده‌محوری بود و این پایه بر تغییرات اساسی در زمینه توسعه فناوری و نوآوری در فولاد مبارکه  بود.

وی خاطرنشان کرد: آینده‌نگاری، خلاقیت و نوآوری، شاخصه‌های دیگری بود که در این زمینه، به برنامه‌های در دست اقدام اضافه شد تا فعالیت‌های متنوع‌تری با هدف بزرگ ترعلاوه بر فعالیت‌های قبلی صورت بگیرد. در این زمینه نهایتا با تاسیس مرکز نوآوری و توسعه فناوری فولاد مبارکه بعنوان اقدامی استراتژیک در سازمان فرآیندهای نوآوری و دانشی از جنس توسعه قابلیت اکتشاف در شرکت در دست اقدام قرار گرفت.

امروز بعد از گذشت نزدیک به دو سال از تاسیس شرکت  پشتیبانی و توسعه  فناوری و نوآوری فولاد مبارکه، فعالیت‌هایی هم‌راستا جهت حمایت از این استراتژی تعریف شده در حال انجام است که به طور مثال در واحد تحقیق و توسعه بخشی از تمرکز بر موضوع حمایت از پروژه‌های پژوهشی شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و استارتاپ‌ها گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: بخش دیگر فعالیت‌ها بر انجام پروژه‌ها بر مبنای قراردادهای  باز پژوهشی است که با عقد قرارداد با ۱۳۰ دانشگاه و مراکز تحقیقاتی مختلف، این پروژه‌ها در حال پیگیری است. البته سطح همکاری‌ها چه از نظر تعداد پروژه‌ها و چه از نظر میزان حمایت‌های مالی به دلیل توسعه وضعیت استارت آپی و دانش بنیان و همچنین استقبال پژوهشگران در حال افزایش است. به لطف خدا و حمایت مدیریت ارشد سازمان، در سال ۱۴۰۱ که به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده، با  حمایت جدی مدیر عامل محترم و معاون محترم تکنولوژی فضا برای فعالیت های پژوهشی و  دانش بنیان بیش از قبل شده است و این فرصتی است اول برای شرکت فولاد مبارکه که از دانش و ایده های زیست بوم نوآوری خود بهره مند شود و سپس برای جامعه  پژوهشی و همه بازیگران زیست بوم نوآوری و دانش بنیان که ایده ها و طرح های خود را به شرکت فولاد مبارکه ارائه نمایند تا ضمن بهره مندی از شرایط ایجاد شده موجب رشد خود، صنعت و کل جامعه کشور شوند.

هراتیان تأکید کرد: در این زمینه فولاد مبارکه جهت تقویت زیست بوم نوآوری خود اقداماتی را در دست انجام دارد از جمله انعقاد قراردادهای باز پژوهشی با بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کشور نظیر دانشگاه اصفهان، صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، دانشگاه شهید بهشتی، صنعتی شریف، خواجه نصیر، علم‌وصنعت، برخی دانشگاه های آزاد اسلامی و بسیاری از مراکز علمی و دانشگاه‌های دیگر، و به دنبال افزایش سطح همکاری‌ها در زمینه‌های علمی و پژوهشی با این مراکز است.

وی عنوان کرد: البته علاوه بر قراردادهای پژوهشی باز، قراردادهای مشخصی نیز در موضوعات مختلف با این مؤسسات و مراکز علمی و دانشگاهی منعقد شده و در حال پیگیری است.

از ابتدای راه اندازی فولاد مبارکه تاکنون بیش از ۱۳۰۰ پروژه خاتمه‌یافته موفق به ثبت رسیده که ۱۳۰ مرکز علمی و پژوهشی در این زمینه با فولاد مبارکه مشارکت داشته‌اند و برای به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها چیزی حدود ۱۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است. علاوه بر این، در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۳۴ پروژه با اعتبار ۹۶۱ میلیارد ریال در حال انجام می باشد  که حدود ۳۳ پروژه از این تعداد، پروژه‌های جدیدی است که امسال شروع شده و طبق زمان‌بندی تا پایان سال خاتمه خواهد یافت.

رییس ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: علی‌رغم اینکه بسیاری از پروژه‌ها مفصل بوده و از نظر علمی و کاربردی وزین هستند به طور متوسط هر سال حدود ۵۰ پروژه جدید تعریف شده و به همین مقدار پروژه نیز خاتمه می‌بابد. به طور کلی روند تعریف پروژه‌ها هم از نظر تعداد و هم از نظر بودجه از سال ۹۵ دائما در حال افزایش بوده با توجه پیش‌بینی بودجه برای سال ۱۴۰۲، افزایش ۱۰۰ برابری بودجه‌های تحقیق و توسعه در فولاد مبارکه برای حمایت از جریان پژوهش را شاهد هستیم.

 وی توضیح داد:  اقداماتی استراتژیک در واحد تحقیق و توسعه فولاد مبارکه در بخش پژوهش برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور انجام شده که یکی از این اقدامات امکان‌سنجی ایجاد کارخانه نوآوری گروه فولاد مبارکه است که فاز اول آن در سال آینده بهره‌برداری می‌شود. اقدامات دیگری نیز برنامه‌ریزی شده و برخی نیز ابلاغ شده و به‌زودی اعلام خواهد شد.

هراتیان ادامه داد: عزم فولاد مبارکه به گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی و نوآوری در همه زمینه هاست که به همین خاطر نیاز به توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه، بیش از پیش احساس می‌شود. به طور نمونه علاوه  بر افزایش ۱۰۰ برابری بودجه تحقیقات، زیر ساخت های فنی و پشتیبانی نیز مهیا شده و توسعه یافته  است مانند راه  اندازی سامانه مدیریت پژوهش یا «پژوهان»، سامانه‌ای است که در فولاد مبارکه ایجاد شده تا پژوهشگران بتوانند ایده‌ها و پیشنهادهای تحقیقاتی خود را به صورت آنلاین ارائه نموده و مراحل پیشرفت و ادامه آن را پیگیری کنند. این اقدام، گام مؤثری برای افزایش سطح همکاری‌ها و سهولت ارتباطات میان فولاد مبارکه و پژوهشگران، دانشجویان، اساتید دانشگاه، ایده‌پردازان، شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر فعالین عرصه‌های علمی است. این سامانه امکان ارائه پیشنهاد طرح تحقیقاتی به دو صورت تقاضا محور و ایده محور را دارا می باشد. در بخش تقاضا محور پژوهشگران با مراجعه به  سامانه بر اساس فراخوان های پژوهشی اعلام شده ، طرح های تحقیقاتی پیشنهادی خود را ارسال می نمایند.

وی گفت: در بخش ایده‌محور نیز ایده‌های جدید قابلیت ارسال به فولاد مبارکه را دارند. با استفاده از این قسمت، نیازهایی که ممکن است در بخش‌های مختلف سازمان احساس نشده باشند، از سوی پژوهشگران مطرح شود تا پس از بررسی، پروژه‌های مربوط به آن تعریف شود. البته قرار است این سامانه  در کل گروه فولاد مبارکه نیز اجرایی شود تا همه شرکت‌های گروه بتوانند از این بستر استفاده کنند که در نتیجه علاوه بر ایجاد هم‌افزایی بین شرکت‌ها، پژوهشگران بیشتری با نیازمندی‌های پژوهش فولاد مبارکه آشنا شوند.

رییس ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شرکت فولاد مبارکه افزود: از دیگر اقدامات زیر ساختی  و حمایتی؛ بازنگری در ساختار و مأموریت مرکز نوآوری فولاد مبارکه یا همان شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه می باشد که باعث شده تا این شرکت علاوه بر وظیفه مدیریت  نوآوری تبدیل به صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه نیز بشود که در نتیجه این اقدام، با مکانیزم‌های تعریف شده، سرمایه‌گذاری در مراکز نوآوری دانشگاهی، شهری و کارخانه‌ نوآوری از این طریق انجام شود. در این زمینه آیین‌نامه نظام بلوغ همکاری بین پارک‌های علمی و فناوری نیز تهیه شده و در قالب قراردادهای اعتبار حمایتی، تسهیلاتی به شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان‌ها و ایده‌پردازان تعلق می‌گیرد.

هراتیان تأکید کرد: حدود ۱۵ قرارداد اعطای اعتبار ویژه پژوهشی (پژوهانه) با تعدادی از دانشگاه‌ها منعقد شده و با اجرای این پروژه‌ها، کل گروه فولاد مبارکه از خدمات پژوهشی دانشگاه‌ها در قالب پایان نامه های تحصیلات  تکمیلی طبق قرارداد بهره مند خواهند شد و دانشجویان تحصیلات تکمیلی سراسر کشور نیز با تعریف پایان نامه های خود در راستای کلان روندهای فولاد مبارکه از مزایای حمایتی تعریف  شده  استفاده  خواهند نمود.

وی تصریح کرد: علاوه بر اقدامات زیر ساختی اشاره شده تحقیق و توسعه فولاد مبارکه وظیفه اشتراک دانش کسب شده  از پروژه های پژوهشی را نیز بر عهده دارد که در این زمینه نیز اقدام جالبی با عنوان طراحی و استقرار سامانه بانک اطلاعات علمی و فنی دیجیتال در سطح شرکت‌های گروه یکی از اقدامات دیگری است که با دیجیتال کردن کتابخانه علمی و فنی فولاد مبارکه انجام شده است تا شرکت‌های گروه و جامعه علمی و پژوهشی کشور بتوانند از اطلاعات ارزشمند آن استفاده کنند. در این کتابخانه دیجیتال، کتاب‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در فولاد مبارکه در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی در ارتباط با طرح های پژوهشی شاخص در حال انجام در فولاد مبارکه عنوان کرد: با طراحی ساختار جدید برای طراحی محصولات جدید فولادی یا به تعبیر دیگر، محصولات نوآورانه با همکاری واحد متالورژی و روشهای تولید و پژوهشکده فولاد دانشگاه صنعتی  اصفهان، محصولات جدید نوآورانه با کمک کارشناسان فولاد مبارکه و پژوهشگران دانشگاه ها طراحی شده و امروز شبکه خوبی از دانشگاه‌ها، اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگران در این زمینه ایجاد شده است.

رییس ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: طراحی و تولید محصول API X۷۰ یکی از پروژه‌هایی است که از همین روش برای خطوط لوله انتقال نفت و گاز طراحی شده و این پروژه دستاوردی مهم برای کشور به دنبال خواهد داشت.

وی توضیح داد: یکی از پروژه  های شاخص دیگر، دستیابی به دانش فنی طراحی و تولید مدول و اسکیدهای الیاف اولترافیلتراسیون مستغرق در تصفیه‌خانه فولاد مبارکه است که به دستان پرتوان پژوهشگران ایرانی است که با همکاری واحدهای انرژی و سیالات و تصفیه‌خانه پساب این شرکت و دانشگاه صنعتی اصفهان برای اولین بار در کشور تولید خواهد شد تا با تولید این محصول مهم در کشور شاهد صرفه‌جویی ارزی و رفع نیاز از واردات در جهت مبحث مهم کاهش مصرف آب باشیم.

هراتیان ادامه داد: طراحی و ساخت دو دستگاه ربات مارک‌زنی تختال در ماشین‌های ریخته‌گری فولاد مبارکه یکی از پروژه‌های دیگری است که در  قالب ساختار سرمایه گذاری خطر پذیر با همکاری شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه در آن سرمایه‌گذاری شده و به‌زودی در کشور تولید می‌شود. این اقدام می‌تواند سرمنشأ بسیاری از تحولات علمی و صنعتی نظیر گسترش استفاده ربات‌ها در صنعت فولاد کشور شود.

رییس ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شرکت فولاد مبارکه در پایان خاطر نشان کرد: استقبال از پروژه‌های تحقیقاتی و ارائه ایده به فولاد مبارکه امروز در تمامی سطوح علمی و دانشجویی تا دانشگاهی و دانش‌بنیان بسیار قابل توجه بوده و پروژه‌های پژوهشی، هم از نظر تعداد و هم از نظر بوجه در حال افزایش هستند. با سرمایه‌گذاری‌های مختلف و ایجاد زیرساخت‌ها در فولاد مبارکه، فضا برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، ایده پردازان و پژوهشگران آماده شده تا بتوانیم در بر بستر زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور، اقدامات خوبی را با یاری یکدیگر و همه بازیگران این زیست بوم برای توسعه دانش، فناوری و سربلندی کشور انجام دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =