• ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
  • کد خبر: 30463
  • readingTime: ۱ دقیقه
واتساپ

شماره تلفن حدود ۵۰۰ میلیون کاربر واتس‌اپ از نزدیک به ۸۴ کشور جهان هک شد. در لیست کشورهایی که شماره تلفن‌ آنها هک شده نام ایران هم دیده می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد، برآوردها حاکی از آن است که تعداد شماره‌های هک شده متعلق به واتس‌اپ کاربران ایرانی ۳۰۱ هزار و ۷۲۳ مورد باشد.

طبق گزارش cybernews در ۱۶ نوامبر یک هکر در انجمن شناخته شده‌ای ادعا کرد که دیتابیس ۴۸۷ میلیون شماره موبایل کاربران واتس‌اپ را به دست آورده و آن را به فروش می‌رساند. گفته می‌شود این مجموعه داده حاوی داده‌های کاربران واتس‌اپ از ۸۴ کشور است.

این هکر ادعا کرده است که ۳۲ میلیون از این شماره‌ها مربوط به کاربران آمریکایی است. بخش بزرگ دیگری از شماره‌ تلفن‌های هک شده متعلق به شهروندان مصر(۴۵ میلیون)، ایتالیا(۳۵ میلیون) عربستان‌سعودی‌(۲۹ میلیون)، فرانسه و ترکیه هر کدام‌(۲۰ میلیون)، عراق‌(۱۷ میلیون)، انگلستان‌(۱۱ میلیون) و روسیه‌(۱۰ میلیون) است.

به نظر می‌رسد اطلاعات مربوط به هر کشوری برای فروش گذاشته شده و قیمت فروش دیتابیس آمریکا هفت هزار دلار و آمار انگلیس برای رقم سرانه مشابه، ۲۵۰۰ دلار است. طبق گزارش‌ها واتس‌اپ بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان دارد.

موضوع نگران‌کننده این است که به نظر نمی‌رسد این یک تهدید توخالی برای ترساندن متا(شرکت مادر واتس‌اپ) باشد و تقریبا ۲هزار شماره برای اثبات این ادعا، در اختیار محققان سایبرنیوز قرار گرفت که مربوط به کاربران واتس‌اپ بود. «سایبرنیوز» نیز تمام داده‌هایی که در اختیار داشته را بررسی و موفق شده تایید کند که همه آنها در واقع متعلق به کاربران واتس‌اپ هستند.

دارنده دیتابیس اطلاعات شماره تلفن موبایل کاربران واتس‌اپ نحوه دسترسی به این داده‌ها را مشخص نکرده است. این احتمال وجود دارد که هکرها واتس‌اپ را از نظر فنی هک نکرده، بلکه داده‌های آن را از طریق Web Scraping به دست آورده باشند. این روش که شامل اجرای یک اسکریپت خودکار برای تایید صفحات وب است.

شماره تلفن‌های لو رفته ممکن است برای هر هدفی از جمله بازاریابی و کلاهبرداری مورد استفاده قرار بگیرند که اهمیت ابزار حمایت از اطلاعات شخصی در برابر سرقت را بارز می‌کند. نخستین بار نیست که واتس‌اپ برای امنیت اطلاعات در تیتر اخبار قرار می‌گیرد و اگرچه تنها شرکتی نیست که با این مشکل روبه‌روست، اما سابقه زیادی در خصوص موارد آسیب‌پذیری و کلاهبرداری دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =