• ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
  • کد خبر: 30036
  • readingTime: ۱ دقیقه
تورم

تورم در قطر با افزایش قیمت ۶ گروه از ۱۲ گروه کالاهای مصرفی پنج درصد افزایش یافت.

به گزارش ایراسین به نقل از فارس، شاخص قیمت مصرف کننده که نرخ تورم در قطر را اندازه گیری می‌کند، در اکتبر (مهر و آبان) گذشته پنج درصد به صورت سالانه افزایش یافت و به ۱۰۵.۴۳ واحد رسید که دلیل آن افزایش قیمت شش گروه از ۱۲ گروه اصلی کالاهای مصرفی است که شامل ۳۷ مورد کالاها و خدمات می‌شود.

بیانیه سازمان برنامه‌ریزی و آمار قطر نشان می‌دهد ۶ گروهی که عامل افزایش تورم هستند، یکی گروه مربوط به امور تفریحی و فرهنگی با گرانی ۲۶.۹۴ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها ۱۱.۴۵ افزایش یافته، مبلمان و لوازم خانگی ۱.۳۵ درصد، غذا و نوشیدنی ۱.۲۴ درصد و آموزش ۱.۰۸ درصد و گروه رستوران‌ها و هتل‌ها ۰.۴۳ درصد با افزایش قیمت همراه بودند.

از سوی دیگر، گروه‌ای سلامت، سایر کالاها و خدمات، حمل و نقل، پوشاک، کفش و ارتباطات با کاهش اندک بین ۲.۳۱ تا ۰.۱۲ درصد مواجه شدند، در حالی که در گروه دخانیات تغییری مشاهده نشد.

تراز تجاری کشور قطر که نشان‌دهنده تفاوت کل صادرات و واردات است، در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) گذشته مازاد ۸۹.۹ درصدی را به نسبت ماه مشابه آن در سال ۲۰۲۱ ثبت کرده و به ۳۶.۳ میلیارد ریال (حدود ۱۰ میلیارد دلار) رسید.

ارزش صادرات قطر شامل صادرات با مبدا داخلی و صادرات مجدد با ۷۰.۶ درصد افزایش سالانه به ۴۷.۶ میلیارد ریال و ماهانه ۱.۷ درصد افزایش یافته است.

مازاد بودجه قطرهم در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به ۴۷.۳ میلیارد ریال رسید، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۴ میلیارد ریال مازاد بر بودجه داشت.

بر اساس داده‌های وزارت دارایی قطر، این مازاد در سه ماهه دوم ۳۳.۷ میلیارد ریال و در سه ماهه اول سال جاری ۱۳.۶ میلیارد ریال اعلام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =