نشست مشترک سازمان زمین‌شناسی ایران و موسسه JSC روسیه

نشست مشترک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و موسسه Zarubezhgeologia, JSC روسیه (holding of ROSGEO) به‌صورت وبینار پیش‌از ظهر امروز در محل این سازمان به منظور آموزش تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک پنجاه‌هزارم به کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران برگزار شد.

به گزارش ایراسین، نشست مشترک سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و موسسه Zarubezhgeologia, JSC روسیه (holding of ROSGEO) به‌صورت وبینار پیش‌از ظهر امروز، دوشنبه، 2 آبان ماه 1401 در محل این سازمان به منظور آموزش تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک پنجاه‌هزارم به کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، ابتدا سرپرست اداره بین‌الملل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: ما با هدف فرایند آموزش تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس پنجاه‌هزارم به کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران گردهم آمده‌ایم.

هانیه بخشایی، با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران ۶۳ سال است که در زمینه تولید اطلاعات زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی فعالیت می‌کند، افزود: عمده فعالیت‌های ما، تهیه اطلاعات پایه علوم زمین و همچنین اکتشاف مواد معدنی در مقیاس‌های مختلف است.

نشست مشترک سازمان زمین‌شناسی ایران و موسسه JSC روسیه برگزار شد

به گفته وی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران تاکنون موفق به تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یکصدهزارم و یک بیست‌پنج‌هزارم شده و در نظر دارد برنامه‌های خود را جهت تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم توسعه دهد.

سرپرست اداره بین‌الملل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تاکید کرد: ما مایل هستیم جهت آموزش و توانمندسازی کارشناسان سازمان متبوع خود با هولدینگ Rosgeologia در قالب تفاهم‌نامه و پروژه‌های آموزشی مشترک همکاری داشته باشیم و از تجارب این مجموعه در زمینه تکنیک‌ها و روش‌های مدرن بهره ببریم.

بخشایی خاطرنشان کرد: این همکاری می‌تواند با حضور اساتید شما در جمهوری اسلامی ایران، همراه با حضور کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران در روسیه باشد.

نشست مشترک سازمان زمین‌شناسی ایران و موسسه JSC روسیه برگزار شد

در ادامه معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و رییس جلسه ضمن اشاره به تاریخچه شکل‌گیری و نیز شروع به کار سازمان و عمده فعالیت‌های آن از ابتدا تاکنون به سابقه همکاری ایران و روسیه اشاره کرد.

جعفر عمرانی به ارایه فعالیت‌ها در زمینه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوفیزیک و ژئوشیمی و همچنین انتشار کتاب‌های مشترک و تجربیات موفق کار مشترک با روسیه پرداخت و پیرامون پروژه بیرجند و کار برروی نقشه‌های یک‌پنجاه‌هزارم با رویکردی جدید در خصوص تهیه آنها پرداخت و اذعان داشت در صورت تمایل طرف روسی، سازمان زمین‌شناسی ایران از همکاری با این کشور در این زمینه خاص استقبال خواهد کرد.

همچنین مدیر دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست گفت: قصد ما اشاره به سیاست‌های کلی سازمان متبوع خود در خصوص توسعه همکاری دوجانبه ایران و و روسیه است.

رضا جدیدی با بیان این‌که درخواست ما برای همکاری در ۲ حوزه آموزش و توانمندسازی کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران و اجرای ۳ پروژه کلان است، افزود: همکاران روسی می‌توانند در زمینه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و اکتشافی کمک‌های به‌سزایی به ما داشته باشند و در حال حاضر بحث فعلی ما ارائه نمونه نقشه‌های تهیه شده در ۳ قالب زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی است.

نشست مشترک سازمان زمین‌شناسی ایران و موسسه JSC روسیه برگزار شد

وی ضمن اشاره به سابقه ۶۰ ساله سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران در زمینه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، تصریح کرد: متفاوت بودن روش‌های تهیه نقشه، تجزیه و تحلیل و نقشه‌های زمین‌شناسی در روسیه برای ما بسیار حائز اهمیت است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از سازمان متبوع خود به عنوان یک نهاد حکومتی در کشور یاد کرد و گفت: نقشه‌های تولید شده در این سازمان مورد استفاده عموم جامعه است و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم به عنوان یک مقیاس جدید در کشور است، لذا حساسیت زیادی برای تهیه این نقشه‌ها وجود دارد.

جدیدی خاطرنشان کرد: به‌طور یقین به جز متخصصان این مجموعه، استادان دانشگاه‌ها و دیگر متخصصان علوم زمین نیز در خصوص کیفیت آنها نظر خواهند داد بر همین اساس بهتر است در همین ابتدا به تبادل‌نظر در خصوص بحث‌های فنی بپردازیم تا بتوانیم در حوزه اجرا و آموزش نظر نهایی خود را اعلام کنیم.

وی با بیان این‌که بخش معدن در ایران دارای ۳ مولفه دولتی است، تصریح کرد: سازمان زمین‌شناسی ایران به عنوان مولفه علمی و تخصصی بخش معدن محسوب می‌شود و ایمیدرو به عنوان شرکت دولتی برای معدنکاری و بهره‌برداری معادن است و سیاستگزاری نهایی و هماهنگ‌کننده بخش معدن به عهده معاونت معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت ایران است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تاکید بر اینکه همکاری ایران با کشور روسیه نیز در قالب ۳ مولفه بخش معدن خواهد بود، گفت: بدین معنی که هر قرارداد یا تفاهمنامه ابتدا باید در سازمان زمین‌شناسی ایران بررسی شده و بعد با اخذ نظر دو مولفه دیگر نهایی شود که بر همین اساس ما برای شروع کار این جلسات را ترتیب داده‌ایم و به محض دریافت پیشنهادات شما، آنها را با ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در میان خواهیم گذاشت.

نشست مشترک سازمان زمین‌شناسی ایران و موسسه JSC روسیه برگزار شد

در ادامه مدیر زمین‌شناسی منطقه‌ای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به ارائه مطالبی پیرامون فعالیت‌های معاونت زمین‌شناسی و بخش‌های مختلف آن پرداخت و شرح مختصری از پروژه بیرجند در منطقه شمال شرق ایران و روند تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌پنجاه‌هزارم ارایه کرد و گفت: پس از اتمام این نقشه‌ها، نقشه یکپارچه این منطقه نیز منتشر شد.

به گفته مهندس رضا سلامتی نظارت بر نقشه‌های تکتونیکی و سایزموتکتونیکی خاورمیانه و جهان (با همکاری یونسکو) نیز در زمره مسئولیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران بوده است.

دکتر فرنوش فرجندی معاون مدیرکل اکتشافات منطقه‌ای نیز در ادامه به ارائه مطالبی با موضوع روش‌های اکتشاف ژئوشیمیایی مورد استفاده در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران پرداخت.

نشست مشترک سازمان زمین‌شناسی ایران و موسسه JSC روسیه برگزار شد

سپس Alexey Desyatkin Sergeevich مدیرکل ROSGeo ضمن معرفی خود و همکارانش به ارائه تاریخچه‌ای از فعالیت‌های این مجموعه و خدمات آن به‌خصوص در زمینه اکتشاف معدنی پرداخت و پروژه‌های بین‌المللی مجموعه متبوع خود در کشورهای گوناگون در زمینه اکتشافات زمین‌شناسی و معدنی، پروژه‌های فعلی در آفریقا، تکنیک‌های اکتشافی مورد استفاده نظیر تصویربرداری ماهواره‌ای و ژئوفیزیک هوایی، زمین‌شناسی، ژئوشیمی، حفاری، تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی، تجهیزات آزمایشگاهی مدرن و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته را معرفی کرد.

در ادامه معاون و زمین‌شناس ارشد ROSGEO گفت: از آنجاییکه موضوع تهیه نقشه‌های یک‌پنجاه‌هزارم بسیار مهم است بایستی بیشتر به آن پرداخته شود.

نشست مشترک سازمان زمین‌شناسی ایران و موسسه JSC روسیه برگزار شد

Vashurin Alexander Ivanovich تصریح کرد: ضروری است که در هر مرحله از کار یک روش جدید مورد استفاده قرارگیرد و جدیدترین روش مورد استفاده ما در حال حاضر Arc GIS pro است که به کمک آن قادر هستیم تمام دارایی‌های زمین را به تصویر بکشیم.

نشست مشترک سازمان زمین‌شناسی ایران و موسسه JSC روسیه برگزار شد

به گفته وی ما قادر هستیم در طول یک سال ۶۰۰هزار نمونه را به روش ICP mass در آزمایشگاه‌های خود آنالیز کنیم و علاوه بر این دارای آزمایشگاه‌های سیار و قابل حملی هستیم که ضمن برخورداری از امکانات کامل به‌خصوص در زمینه اکتشاف قادر به آنالیز نمونه‌ها به روش ICP mass و ICP os هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =