غلامرضا سلیمی

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه ضمن قدردانی از اقدامات صورت‌گرفته در زمینه تحلیل حوادث و تلاش مستمر برای ارتقای ایمنی کارکنان گفت: آموزش، کنترل و نظارت مؤثر بر رفتارهای انسانی زمینه‌ساز ارتقای فرهنگ ایمنی و سلامت کارکنان است.

به گزارش ایراسین، ششمین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار شرکت فولاد مبارکه در سالن جلسات مدیریت روز دوشنبه ۲۱ شهریورماه با حضور معاون بهره‌برداری و معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی، مدیر بهره‌برداری نواحی و مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست با رویکرد ارتقای سیستم ایمنی بهداشت حرفه‌ای شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

در بخش نخست این جلسه، غلامرضا سلیمی معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه ضمن قدردانی از اقدامات صورت‌گرفته در زمینه تحلیل حوادث و تلاش مستمر برای ارتقای ایمنی کارکنان گفت: آموزش، کنترل و نظارت مؤثر بر رفتارهای انسانی زمینه‌ساز ارتقای فرهنگ ایمنی و سلامت کارکنان است.

وی از انجام یک ممیزی ویژه در زمینه اثربخشی اقدامات اصلاحی تعریف‌شده درخصوص حوادث ماه گذشته به‌عنوان یکی از اقدامات اساسی و ریشه‌یاب در جهت بهبود رفتار کارکنان و کاهش حداکثری حوادث نام برد و تصریح کرد: بروز حتی یک حادثه هم جبران‌ناپذیر است.

معاون بهره‌برداری با اشاره به نتایج کمیته بررسی حوادث، رفتار ناایمن افراد را علت تامه حوادث دانست و با بیان اینکه اکثر حوادث بزرگ در اثر یک بی‌احتیاطی کوچک رخ داده است، خاطرنشان کرد: توجه به جزئیات، تهیه ابزار پیش از شروع فعالیت، آماده‌سازی و هماهنگی فعالیت‌ها با توجه به دستورالعمل‌های ایمنی و کاری، شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک‌های موجود و حضور مؤثر و مستمر شیفت فورمن و سرپرست‌های واحد جهت کنترل و نظارت مؤثر بر انجام ایمن فعالیت‌ها از نکات مؤثر در ایمن‌سازی شرایط است.

سلیمی با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات ایمنی در همه سطوح گفت: نتایج مطلوب ایمنی برگرفته از گزارش‌های ارائه‌شده و تلاش‌های صورت‌گرفته در زمینه بلوغ سازمانی و ارتقای فرهنگ ایمنی کارکنان قابل‌تقدیر است، اما نباید فراموش کرد که حضور مستمر و مؤثر مدیران، رؤسا، سرپرستان و شیفت فورمن‌ها در محیط کارگاه و همچنین تکرار مباحث ایمنی تا حصول اطمینان از انجام صحیح فعالیت‌ها از نکات حائز اهمیت در بهبود نتایج ایمنی است.

نتایج مطلوب ایمنی، نتیجه اجرای دقیق فرایندهای کارگاهی

در ادامه این جلسه معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی، ضمن تشکر از اقدامات صورت‌گرفته در جهت دستیابی به نتایج مطلوب ایمنی و برگزاری جلسات کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار خواستار کنترل و نظارت مؤثر بر اجرای گردشکارها و دستورالعمل‌های ایمنی به‌خصوص موارد مربوط به نحوه باربرداری و جابه‌جایی بار در محیط کارگاهی شد.

به گفته مهدی کفایت، هرگونه سهل‌انگاری زمینه‌ساز بروز حوادث شدید است و دست‌یابی به نتایج مطلوب در زمینه ایمنی نتیجه اجرای دقیق فرایندهای کارگاهی است و در این خصوص نظم و انضباط کارگاهی الفبای ایمنی است. ازاین‌رو نظارت مؤثر دستگاه نظارت در اجرای آئین‌نامه‌های انضباطی و پرهیز از هرگونه قصور در رعایت گردشگارهای ایمنی زمینه‌ساز پیشگیری از بروز حوادث شدید است.

وضعیت مطلوب شرکت از نظر کنترل پاندمی ویروس کرونا

بنابر این گزارش در ادامه جلسه مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه با ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده برای پیشگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا در شرکت از همکاری جمعی کارکنان در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی قدردانی و تصریح کرد: نتایج تست‌های به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد به شکرانه خداوند شرکت از این حیث در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد.

حسین مدرسی‌فر ضمن اشاره به نقش پررنگ مدیران، رؤسا، سرپرستان و شیفت‌فورمن در اجرای دستورالعمل‌های ایمنی در سطح شرکت، کنترل و نظارت مؤثر بر رفتار کارکنان را از عوامل تعیین‌کننده در پیشگیری از حوادث برشمرد.

وی در ادامه به اهمیت انجام اقدامات تعریف‌شده در پروژه‌های ایمنی به‌خصوص پروژه HAZOP STUDY واحد احیای مستقیم شهید خرازی تأکید کرد و ضمن تشریح نتایج ارزشمند پروژه‌های ایمنی در جهت ایمن‌سازی محیط‌های کارگاهی، خواستار اجرای صددرصدی اقدامات کنترلی و پیشگیرانه شد.

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست در ادامه به اهمیت نقش بازرس فنی در اجرای پروژه‌های در حال انجام فولاد مبارکه پرداخت و خواستار حضور مؤثر و پررنگ به‌منظور اطمینان از سلامت سازه‌های احداث‌شده در پروژه‌ها به‌منظور مدیریت حوادث فرایندی شد.

ضرورت تحولات اساسی در حوزه ایمنی، برای رقابت با سایر فولادسازان دنیا

پس از آن سرپرست ایمنی فنی و بازرسی در گزارشی به تشریح عملکرد ایمنی شرکت در ماه گذشته پرداخت و ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته در زمینه دست‌یابی به نتایج مطلوب ایمنی گفت: با توجه به بلوغ فکری کارکنان در زمینه رعایت مسائل ایمنی و اقدامات انجام‌شده در زمینه ارتقای فرهنگ ایمنی جهت رقابت با سایر فولادسازان دنیا، به نظارت بیشتر، بهبود رفتار ایمنی کارکنان و تحولات اساسی نیاز است.

محسن شاهسون ضمن اشاره به اهمیت برگزاری منظم دوره‌های آموزشی، تهیه دستورالعمل‌ها، شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک فعالیت‌ها، اجرای اثربخش موازین ایمنی در جهت کنترل و مدیریت حوادث را بسیار سودمند برشمرد.

وی ضمن تشریح وضعیت حوادث شرکت، خواستار کنترل و نظارت مؤثر بر اجرای گردشکار باربرداری و جابه‌جایی بار در سطح شرکت شد.

سرپرست ایمنی فنی و بازرسی در ادامه بر اهمیت انجام تست گازسنجی پیش از شروع فعالیت‌ها در فضای بسته، حضور شیفت فورمن‌ها جهت هماهنگی و صدور مجوز انجام کار در محل انجام فعالیت، لزوم خروج ضایعات آتش‌گیر در انبار ضایعات و لزوم انجام اقدامات تعریف‌شده در کارت سبزهای تکمیل‌شده از طرف کارکنان در نواحی مختلف تأکید کرد.

آمادگی کامل در شرایط اضطراری با مدیریت ریسک واحدها و انجام مانورهای ایمنی

در همین زمینه سید محمدرضا انگشترساز اصفهانی، سرپرست آتش‌نشانی در گزارشی به روند انجام مانورهای نواحی مختلف و اقدامات واحد آتش‌نشانی در جهت پشتیبانی از خط تولید پرداخت و برگزاری مانورها مطابق با مدیریت ریسک واحدها جهت افزایش آمادگی کارکنان برای مقابله با شرایط اضطراری احتمالی متناسب با مخاطرات فرایندی خط تولید را ضروری خواند.

لزوم همکاری واحدها برای مقابله با عوامل زیان‌آور

در ادامه مجید فرجی، سرپرست ارگونومی و بهداشت حرفه‌ای، برنامه شناسایی و کنترل سیلیس در محیط کار و لزوم همکاری واحدهای مختلف در زمینه مقابله با عوامل زیان‌آور محیط کار را تشریح کرد.

بهبود شرایط محیطی کارگاه‌ها در اولویت

در بخش پایانی این جلسه ابوالقاسم خواجه گودری کارشناس مشاور ایمنی تعمیرگاه مرکزی بهبود شرایط محیط کارگاهی را از جمله موارد اولویت‌دار دانست و طی گزارشی اقدامات اصلاحی صورت‌گرفته در شرکت ارس فولاد به‌منظور بهبود شرایط محیط کارگاه را تشریح کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =