اشتغال زندانیان

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان گفت: اشتغال زندانیان برای ایجاد امنیت اقتصادی و تضمین سرمایه‌گذاری امری ضروری است.

علیرضا بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با بیان اینکه سازمان زندان‌ها در راستای تحقق اصل 156 قانون اساسی مکلف به اجرای مجازات حبس است، اظهار داشت: اما در کنار تکلیف مقرر قانونی رسالتی بر این وظیفه بار گذاشته شده که بازسازی و بازپروری محکومان بر اساس آموزه های اسلامی و انسانی هدف نهایی از اجرای این تکلیف است

وی با تاکید بر اینکه هدف از مجازات در مکتب انسان ساز اسلام انتقام و تحقیر و ناتوان کردن خطا رفتگان نیست، بلکه اصلاح، تربیت، رشد و تعالی بزهکاران و باز اجتماعی کردن آنان هدف متعالی است، افزود: برای رسیدن به این مقصود ابزار و وسایلی وجود دارد که آموزش مهارت اساسی زندگی تقویت مبانی دینی، آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، روش‌هایی است که در زندان‌ها استفاده می‌شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس نظر کارشناسان و علمای علوم انسانی و رفتاری زمانی جوامع انسانی هویت دارند که آحاد انسانی آن داری شخصیت باشند، ادامه داد: شخصیت است که می‌توانند احساس مفید بودن و موثر بودن را ایجاد کند و رفتارها را مسئولیت پذیر کند.

وی با بیان اینکه سازمان زندان‌ها به دنبال یاری رسانیدن زندانیان برای یافتن و وصول به گوهر اصیل، فطری و خدایی انسان و انسانیت به فراموش سپرده یا مورد غفلت قرار گرفته است، ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد ایجاد اشتغال علاوه بر شخصیت دادن توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارد.

در زندان‌ها همه برنامه ها رویکرد اصلاحی و تربیتی دارند

بابایی با تاکید بر اینکه در زندان‌ها همه برنامه ها رویکرد اصلاحی و تربیتی دارند، افزود: با همین هدف در استان اصفهان با مشارکت بخش خصوصی مدل خاصی برای اجرای تئوری‌هایی که برای توانمندسازی زندانیان تعریف شده پیاده شده است که محصول و نتایج قابل قبولی نیز بدنبال داشته است.

وی مشارکت کارآفرینان و بخش خصوصی استان به ویژه گروه کارخانجات آجر نماچین را در ساختار اصلاحی و تربیتی زندانها مدل موفقی دانست که نتایج و برکات خوبی در بازگشت سعادتمندانه زندانیان به جامعه داشته‌است به نحوی که میزان بازدارندگی و درمان و مصونیت بخشی زندانیان با حضور در این شرکت مطلوب بوده و تضمین تعمیق اقدامات اصلاحی را به وضوح می توان دید

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان افزود: شاید بهترین دلیل بر این مدعا بکارگیری زندانیان پس از آزادی در این شرکت و ادامه اشتغال آنان است که گواهی قوی و مستند بر اثبات این مدل از همکاری باشد.

این مقام قضایی استان با بیان اینکه در این شرایط مددجو به جامعه با نگاه انتقام نگاه نمی‌کند، افزود: اشتغال بستر بسیار مناسبی برای بازگشت سعادتمندانه زندانیان به جامعه است چرا که افراد با توانمندی اقتصادی می‌توانند جایگاه اجتماعی خود را نیز پیدا کنند.

مدل همکاری صنایع اصفهان برای ایجاد اشتغال برای زندانیان منطقی و علمی است

وی ادامه داد: مدل همکاری شرکت و گروه کارخانجات آجر نماچین با زندان‌ها یک مدل کاملا علمی و غیراحساسی است و این همکاری همرا ه با منطق و مبانی فکری است که موفق بوده است .

بابایی افزود: توجه به اشتغال زندانیان در بین صنعتگران اصفهان از ابتدای دهه 90 آغاز شده و از آن زمان کارگاه‌های شناسنامه دار در این زمینه با زندان‌های استان همکاری کرده‌اند و پیش قراولی اصفهان در این مسیر امری ثابت شده است که مرهون این نگاه توسعه یافته مدیران سابق زندان‌ها و پذیرش مسئولانه سرمایه گذاران که در هر صورت افتخاری است که نصیب استان شده است.

وی افزود: علاوه بر آن صاحبان صنایع اصفهان به این بالندگی رسیده‌اند که به عنوان یک ضرورت عقلایی و منطقی و پیش تر آنچه قانونگذار مبحث هزینه‌های اجتماعی تولید و صنعت را مطرح کند این احساس نضج و امروز کاملا توسعه یافته است.

اشتغال زندانیان ضامن امنیت است

رئیس هیات اجرایی بنیاد تعاون زندان‌های استان اصفهان گفت: امنیت در تمام دنیا پیش شرط همه فعالیت ها و از آن جمله تولید و فعالیت‌های اقتصادی است و نیل به امنیت پایدار چاره‌ای جز بازگرداندن زندانیان به مسیر زندگی و احیاء آنان از نقطه افول ندارد؛ اگر جامعه ای نگرشی بجز این داشته باشد به یقین روی امنیت را نخواهد دید و نسیم توسعه و پیشرفت در آن نخواهد وزید.

وی با بیان اینکه در زندان‌های استان اصفهان برای 57 درصد از جامعه هدف اشتغال ایجاد شده است، افزود: در مدل اشتغال بیرون از زندان نیز علاوه بر شهرداری و شهرک‌های صنعتی، در بخش خصوصی بهترین مدل همکاری با گروه کارخانجات نماچین بوده است.

بابایی حاصل همکاری با صاحبان صنایع بخش خصوصی هویت دار مانند نماچین را ضامن کاهش آسیب ها برشمرد و اظهار داشت ،انحراف و عود زندانیان در این مجموعه نزدیک به صفر بوده است، افزود که این خود از نتایج برنامه های اصلاحی و تربیتی با رویکرد اشتغال و حرفه آموزی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =