• ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
  • کد خبر: 27787
  • readingTime: ۳ دقیقه
صنایعکوچک

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: عمده تمرکز کشورها به واسطه نقش صنایع کوچک در ایجاد اشتغال در توسعه اقتصادی بر بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

به گزارش ایراسین، علی رسولیان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: عمده تمرکز کشورها به واسطه نقش صنایع کوچک در ایجاد اشتغال در توسعه اقتصادی بر بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

وی افزود: در شهرک‌ها و نواحی صنعتی حدود ۹۴ درصد بنگاه‌هایی هستند که زیر ۵۰ نفر نیرو دارند به همین دلیل بخش‌های مختلف اهمیت بالایی به این بنگاه‌ها از نظر مسائل مربوط به تأمین مالی، ثبات اقتصادی، مسائل مربوط به توسعه فناوری و همچنین موضوع زیرساخت‌ها دارند.

رسولیان افزود: براساس آخرین آمار ارائه شده بیش از ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی به بهره برداری رسیده که در این زمینه رشد بسیار خوبی داشته ایم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: شهرک‌ها و نواحی صنعتی محصول انقلاب هستند و این تعداد شهرک و ناحیه‌ای که ایجاد شده همه مربوط به بعد از انقلاب است.

رسولیان گفت: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید بر تولید داخلی و ممنوعیتی که در ۲۵۰۰ قلم کالا ایجاد شد، رشد خوبی را در شهرک‌ها و ناحیه صنعتی داشته ایم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: در ۸۴۷ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی ۴۹ هزار و ۵۰۰ واحد بهره بردار وجود دارد و بهره برداری از شهرک‌ها رشد خوبی را در طول یکی دو سال گذشته داشته است و به خصوص در سال ۱۴۰۰ نزدیک به یک میلیون نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

رسولیان گفت: افزایش تقاضا برای زمین بیانگر تمایل به افزایش سرمایه‌گذاری است و وضعیت بنگاه‌های موجود در شهرک‌ها هم در حال رشد است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: در برخی از شهرهای بزرگ مانند شهر تهران، تبریز، شیراز و اصفهان واگذاری زمین با محدودیت‌هایی مواجه است یعنی اگر امروز هر میزان زمینی در شهر تهران آماده واگذاری باشد متقاضی برای آن وجود دارد و فرد حاضر نمی‌شود از تهران به جای دیگر برود، همه دوست دارند در تهران سرمایه گذاری کنند.

رسولیان گفت: محدودیت‌های مربوط به شعاع ۱۲۰ کیلومتر، محیط زیست و آمایش سرزمین وجود دارد که ما نمی‌توانیم به هر میزانی که تقاضا برای تهران یا شهرهای بزرگ وجود داشته باشد، زمین اختصاص دهیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: در سطح کشور در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار هکتار زمین آماده واگذاری داریم یعنی برای این زمین‌ها آب، برق، گاز و زیرساخت‌های لازم در نظر گرفته شده است.

چرا برخی از افرادی که زمین‌ها را تملک کردند در شهرک‌ها کار تولیدی خودشان را انجام نمی‌دهند و آن را می‌دهند؟

رسولیان افزود: این محدودیت وجود دارد یعنی ما به هر میزان تقاضایی که در شهرهای بزرگ وجود داشته باشد، نمی‌توانیم زمین صنعتی عرضه کنیم، زیرا خارج از آمایش است و هم اکنون تقاضای زیادی برای ایجاد شهرک در تهران داریم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: دستگاه‌های خدماتی بنا به دلایلی از توسعه بیش از اندازه شهرک جلوگیری می‌کنند، مناطقی که در مرزها وجود دارد دچار محرومیت هستند.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: برای مناطق دارای محرومیت در برخی از مرزها باید مشوق‌هایی در نظر بگیریم و با ایجاد زیرساخت‌های لازم رشد مناسبی را رقم بزنیم.

رسولیان افزود: طرح آمایش سرزمین را با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت به دستور آقای وزیر تهیه کرده ایم و حتماً اولویت‌های متفاوتی را برای مناطق مختلف کشور قائل خواهیم شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: امسال با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، شرکت‌هایی که دارای سطح فناوری بالا و دانش بنیان هستند را جدا کردیم و قرار شد این شرکت‌ها در هر جایی از کشور که تقاضا برای زمین دارند، بدون مزایده و هیچ فرآیندی به آن‌ها زمین واگذار کنیم از جمله تهران و جاهایی که دارای صنایع پیشرفته با سطح تکنولوژیی بالا هستند، به آن‌ها نیز بدون فرآیند مزایده زمین واگذار شود.

رسولیان افزود: بخشی از اراضی در شهرهای بزرگ مثل تهران که از طریق مزایده قابل واگذاری هستند، برای آن‌ها مزایده قائل شدیم، ولی در مزایده یک چارچوب کیفی برایشان تعیین شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =