• ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
  • کد خبر: 27495
  • readingTime: ۳ دقیقه
فولادی

گریدهای ویژه فولادی بسیار در صنعت کاربردی بوده و بر مبنای خواص فیزیکی، شیمیایی و ... به فراخور نیاز تولیدکنندگان طراحی می‌شوند، به همین خاطر فولاد مبارکه در تلاش است تا نیاز صنایع را در این زمینه تأمین کند.

پایگاه خبری ایراسین-محمدجواد قائدی: صنعت فولاد از منظر اقتصاد کلان یکی از صنایع پیشران برای رشد اقتصادی هر کشور است و به همین خاطر بسیاری از کشورها در زمینه تولید این محصول مهم صنعتی فعال هستند. در ایران نیز به خاطر وجود منابع انرژی و معادن غنی سنگ آهن، مزیت نسبی برای تولید فولاد وجود دارد که بر پایه همین امتیاز، به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی، تولید فولاد در ایران رونق یافت.

امروز فولاد و به طور دقیق‌تر، محصولات فولادی با زندگی مردم در هم تنیده شده و کمتر می‌شود که خانه، محل کار یا کسب‌وکاری با فولاد سر و کار نداشته باشد. وابستگی سبگ زندگی انسان به فولاد به حدی است که در همه ارکان زندگی انسان مانند خانه، خودرو، وسایل شخصی و... از آن استفاده می‌شود.

تغییر نیازهای صنعت به سمت گریدهای خاص

اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نیازهای مردم و صنایع، محصولات فولادی تولید شده توسط فولادسازان نیز ارتقاء پیدا کرده و گریدهای ویژه و خاص فولادی علاوه بر گریدهای تجاری در فولادسازی‌ها طراحی و تولید شدند.

این گریدها به تعداد کمی از آلیاژهای فولادی محدود نیستند و شرکت‌های فولادی معتبر برای تأمین نیازهای صنایع، گریدهای جدیدی را از جنبه‌های متالورژی، فرایند تولید و.... طراحی می‌کنند که این کار در نوع خود نیاز به علم و دانش بالایی دارد.

البته بدیهی است که با افزایش استفاده از گریدهای ویژه، گریدهای تجاری تا حدی جایگاه خود را از دست داده و کم کاربردتر می‌شوند. اما نکته اینجاست که اگر صنعت فولاد کشور بتواند این گریدها را تولید کند بخش تولید در کشور متحول می‌شود؛ چون همانطور که در بالا به آن اشاره شد گریدهای ویژه بسیار کاربردی بوده و بر مبنای خواص فیزیکی، شیمیایی و ... به فراخور نیاز هر صنعت طراحی می‌شود.

ضرورت حرکت کشور به سمت تولید فولادهای کیفی

از سویی نیاز است برای ارتقاء صنعت کشور به نسل‌های بالاتر محصولاتی نظیر خودرو، لوازم خانگی و... با متریال‌های جدید طرحی و ساخته شوند و از سوی دیگر تحریم‌های ظالمانه دشمنان که باعث ایجاد محدودیت‌های زیادی در عرصه تجارت با کشورهای دیگر شده موجب بروز مشکلاتی برای صنعت کشور در زمینه واردات شده است.

به همین خاطر است که شرکت‌هایی در این عرصه پیشگام شده‌اند تا با طراحی و تولید این محصولات که فرایندی بسیار پیچیده دارد گریدهایی جدید روانه بازار کنند. طبیعی است که تولید انبوه ورق‌های فولادی مورد نیاز صنایع در داخل کشور باعث کاهش قیمت محصولات مورد نیاز مردم از قبیل خانه، خودرو، لوازم خانگی و.... می‌شود و علاوه براین موجب افزایش اشتغال، رونق اقتصادی، جهش تولید و ... در کشور می‌شود.

تولید انواع گریدهای فولادی در فولاد مبارکه

فولاد مبارکه به عنوان یکی از فولادسازان پیشگام در عرصه تولید محصولات جدید در کشور محسوب می‌شود. این شرکت توانسته است پیش از ۵۰۰ گرید فولادی را به سفارش مشتریان تولید کند که تعداد زیادی از این گریدها از جمله فولادهای کیفی به شمار می‌روند.

یکی از نمادهای موفقیت فولاد مبارکه در تولید فولادهای کیفی، تولید تختال مورد نیاز برای ساخت لوله‌های انتقال نفت از گوره به جاسک بود. این پروژه یکی از پروژه‌هایی بود که به علت پیچیدگی‌هایش، چندین سال روی زمین مانده بود و یکی از دلایلی که این پروژه ملی و استراتژیک اجرایی نشده بود خاص بودن جنس لوله‌های مورد نیاز بود که در نهایت به همت فولاد مبارکه و با همکاری برخی از شرکت‌های دیگر نظیر فولاد اکسین و لوله‌سازی اهواز برای تولید لوله مورد نیاز، این پروژه به بهره‌برداری رسید.

البته تولید این گریدها پایان کار فولادمردان فولاد مبارکه نبود و این شرکت در روزهای گذشته گریدهای زیادی را نظیر فولادهای سیلیسیم‌دار و فولادهای کورتن که از گریدهای پرکاربرد در صنایع هستند را تولید کرده است.

فولاد مبارکه؛ پاسخگوی نیاز صنایع برای تولید گریدهای متنوع فولادی

فولاد مبارکه همواره از گذشته ثابت کرده که قادر است با تولید محصولات فولادی جهت صنایع کشور، نیاز تولیدکنندگان داخلی را تأمین کند تا در نتیجه این تلاش‌ها از خروج ارز جلوگیری شود. مواردی که در بالا گفته شد تنها گوشه‌ای از موفقیت‌های فولاد مبارکه در عرصه تولید فولادهای پیشرفته است و بنابر اعلام مدیرعامل این شرکت، برنامه‌های دیگری نیز در آینده برای تولید گریدهای جدید وجود دارد. به طور کلی تولید ورق‌های فولادی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در دستور کار فولادمردان گروه فولاد مبارکه قرار گرفته تا در آینده شاهد رشد صنعت کشور در زمینه‌های مختلف با سرمایه‌گذاری و تلاش شرکت‌های صنعتی نظیر گروه فولاد مبارکه باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =