بارش

یک پژوهشگر حوزه هواشناسی گفت: کاهش رطوبت در سطح زمین در شهر اصفهان از شدت بارش‌ها در این شهر کاست.

احسان مرادی پژوهشگر حوزه هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به چرایی عدم بارش باران در بسیاری از کلان‌شهرهای کشور در فعالیت جریان هواشناسی اخیر در کشور اظهار داشت: باید توجه داشت که چند روز اخیر صحبت‌های مختلفی در این زمینه منتشر شده و این در حالی است که تنها به یک فاکتور اشاره شده است.

وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از عوامل در وضعیت فعلی کلانشهرها در زمینه بارش باران‌های رگباری تاثیرگذار است، افزود: از جمله این عوامل کاهش سطح زیر کشت طی چند دهه اخیر است که این امر در اصفهان حدود یک سوم بوده است و این امر منجر به از بین رفتن رطوبت سطح زمین شده است.

پژوهشگر حوزه هواشناسی ادامه داد: باید توجه داشت یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای بارش در مناطق وجود رطوبت در سطح زمین است و پژوهش‌ها نشان می‌دهد این امر در اصفهان به شدت کاهش یافته است.

مازوت‌سوزی آلاینده تاثیرگذار بر بارش است

وی آلودگی خودروها و نیروگاه‌ها را از دیگر دلایل اصلی کاهش بارش‌ها در اصفهان دانست و گفت: در این زمینه اصلی‌ترین عنصر استفاده از مازوت است که تأثیر بسزایی دارد.

مرادی تصریح کرد: باید توجه داشت که برخی از آلودگی‌ها می‌تواند منجر به افزایش بارش‌ها نیز شود و در برخی مواقع نیز نتیجه عکس دارد.

وی با بیان اینکه برای بارش نیاز به نقطه شبنم داریم، گفت: در این زمینه باید به تغییرات اقلیمی و گرم شدن دمای هوای کلانشهرها نیز توجه داشت چرا که ارتفاع‌سازی‌ها و افزایش جمعیت منجر به افزایش دما و افزایش مصرف سوخت شده است و از این رو نقطه شبنم شهرها را تحت تأثیر قرار داده است.

پژوهشگر حوزه هواشناسی همچنین به از بین رفتن مادی‌های شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: از بین رفتن این مادی‌ها نیز مشکلاتی را در زمینه از بین رفتن رطوبت در شهر اصفهان شده است.

وی کاهش آب‌های سطحی را نیز از دیگر دلایل کاهش رطوبت دانست و گفت: در این زمینه نمی‌توان نقش توپوگرافی را نیز نادیده گرفت و برای هر گونه فعالیت علمی در زمینه چرایی عدم و یا کاهش بارش‌ها باید همه فاکتورها را در نظر گرفت و پس از آن اعلام کرد که کدام فاکتور در زمینه بارش‌ها بیشترین تاثیر را دارد و کدام فاکتور کمتر تاثیرگذار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =