صادرات گاز مایع LNG

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) اعلام کرد که تولید کننده شماره یک گاز طبیعی به بزرگترین صادرکننده LNG در جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۲ تبدیل شده است.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین_ محمد رضایی‌فرد: هنگامی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در ماه مارس به رهبران اروپایی قول داد که به تامین منابع جدید گاز طبیعی مایع برای جبران کمبودهای ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین کمک خواهد کرد، این وعده او با شک و تردید مواجه شد.

به هر حال، صنعت LNG ایالات متحده قبلاً به محدودیت‌های صادراتی خود رسیده بود و بازار جهانی تحت سلطه قراردادهای بلندمدت قرار داشت که می‌تواند تعیین کند گاز صادراتی به مدت بیست سال به کجا برسد.

با این حال، به نظر می رسد که وعده بایدن ممکن است بسیار متواضعانه بوده باشد.

بر اساس تجزیه و تحلیل رویترز از داده‌های صادراتی که توسط Refinitiv گردآوری شده است، ایالات متحده در مسیری قرار دارد که تعهد ماه مارس بایدن را مبنی بر ۱۵ میلیارد متر مکعب LNG اضافی برای اروپا در سال جاری پشت سر بگذارد و این تعهد را سه برابر کند.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) روز دوشنبه اعلام کرد که تولید کننده شماره یک گاز طبیعی به بزرگترین صادرکننده LNG در جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۲ تبدیل شده است.

این افزایش، خبر خوبی برای دولت بایدن است که به دنبال تقویت روابط انرژی با اروپا به عنوان راهی برای مبارزه با نفوذ روسیه است. اما با توجه به تقاضای هولناک جهان برای گاز طبیعی، این واردات اروپایی به زیان کشورهای فقیرتری مانند پاکستان و هند تمام می‌شود که ممکن است با کسری انرژی مواجه شوند یا به معاملات جدید با روسیه سوق پیدا کنند.

آمریکا بزرگترین صادرکننده LNG جهان شد

داده‌های Refinitiv نشان می‌دهد که تا ژوئن سال جاری، ایالات متحده حدود ۵۷ میلیارد متر مکعب گاز به عنوان LNG صادر کرده است که ۳۹ میلیارد متر مکعب یا ۶۸ درصد آن را به اروپا صادر شده است. این در حالی است که در کل سال ۲۰۲۱ مجموعا ۳۴ میلیارد متر مکعب یا ۳۵ درصد از LNG صادراتی به اروپا صادر شده است.

این بدان معناست که ایالات متحده قبلاً در شش ماهه اول سال ۲۰۲۲ گاز بیشتری به اروپا ارسال کرده که حدود ۴۵ میلیارد متر مربع است.

به گفته تحلیلگران، این تغییر غیر منتظره به این دلیل اتفاق می‌افتد که فرستنده‌ها مایل به پرداخت جریمه‌های قراردادی برای عدم تحویل به کشورهایی مانند پاکستان و هدایت محموله‌ها به اروپا هستند؛ جایی که قیمت بالا هزینه و سود را پوشش می‌دهد.

تحلیلگرانی که پیش از این استدلال می‌کردند که هدف بایدن دست نیافتنی است، اکنون می‌گویند صنعت تحت سلطه شرکت‌هایی مانند Cheniere Energy Inc (LNG.A) و TotalEnergies (TTEF.PA)، بسیار انعطاف پذیرتر از آنچه آنها انتظار داشتند قرار دارد.

هنینگ گلایستاین، مدیر انرژی و آب و هوا در اتحادیه اوراسیا، گفت: «این بسیار انعطاف‌پذیرتر از آن چیزی است که بیشتر سه ماه پیش فکر می‌کردند. اگر مجبور به انجام کاری باشید، همه چیز تغییر می‌کند.»

اما این به معنای کاهش واردات LNG ایالات متحده در کشورهایی است که هزینه کمتری می پردازند. به عنوان مثال، بلژیک شاهد افزایش ۶۵۰ درصدی واردات LNG از آمریکا بود در حالی که پاکستان واردات خود از آمریکا را ۷۲ درصد کاهش داد.

قیمت بنچمارک گاز در اروپا تا کنون در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ۳۴.۰۶ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا (mmBtu) بوده است، در حالی که در آسیا ۲۹.۹۹ دلار و در ایالات متحده ۶.۱۲ دلار است.

داده‌ها نشان می‌دهد که این در مقایسه با میانگین قیمت‌های سال ۲۰۲۱ ۱۶.۰۴ دلار در اروپا، ۱۸.۰۰ دلار در آسیا و ۳.۷۳ دلار در ایالات متحده است.

آمریکا بزرگترین صادرکننده LNG جهان شد

اد هیرس، اقتصاددان انرژی، در دانشگاه هیوستون گفت: محموله‌ها به جایی می‌روند که بازار تقاضا می‌کند.

تهاجم در ماه فوریه توسط بزرگترین تامین‌کننده گاز اروپا، قیمت‌های انرژی افزایش داد و اتحادیه اروپا را وادار کرد تا با افزایش واردات از سایر کشورها و افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر، متعهد شود که مصرف گاز روسیه را تا دو سوم در سال جاری کاهش دهد.

علی‌رغم افزایش غیرمنتظره صادرات LNG ایالات متحده، اتحادیه، اروپا همچنان در وضعیت نامطمئنی به فصل زمستان نزدیک می‌شود.

اتحادیه اروپا از کشورهای عضو خواست تا به عنوان یک اقدام اضطراری ۱۵ درصد مصرف گاز را کاهش دهند.

بایدن و رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، برنامه‌ای برای تشکیل یک کارگروه برای کاهش اتکای اروپا به سوخت‌های فسیلی روسیه، از جمله گاز اعلام کردند.

کمیسیون قرار است اطمینان حاصل کند که اتحادیه اروپا می تواند حداقل تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب LNG اضافی دریافت کند و ایالات متحده در سال جاری از این تعداد فراتر خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =