نخبگان نخبه

معاون بنیاد نخبگان اصفهان گفت: طرح هدایت ظرفیت نخبگان به شرکت‌ها و مراکز کسب‌وکار دانش‌بنیان و خلاق با هدف تقویت پیوند بین نخبگان و واحدهای فناور در این استان اجرا می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، علی فتاحی اظهار کرد: یکی از وظایف بنیاد نخبگان، حفظ و ماندگاری نخبگان در کشور است، بهمین منظور بنیاد نخبگان استان طرحی را با هدف هدایت نخبگان به سمت شرکت ها و واحدهای فناور بصورت آزمایشی در سال جاری اجرا می کند.

وی با بیان اینکه این طرح تلفیقی از ۲ طرح ملی "شهید چمران" و "شهید ابراهیمی مقدم" است و با هماهنگی با بنیاد ملی نخبگان اجرا خواهد شد، اظهار داشت: در این طرح بدنبال آن هستیم تا از ظرفیت نخبگانی که دانش آموخته دانشگاهی در دوره های کارشناسی تا دکترا هستند در شرکت ها و نهادهای نخبه پرور با هدف تقویت و تحکیم ارتباط بین آنها، بهره گرفته شود.

فتاحی با اشاره به اینکه این طرح در سه گام اجرا خواهد شد، اضافه کرد: در مرحله نخست، فراخوانی برای اعلام آمادگی شرکت ها و نهادهای نخبه پرور و خلاق اعلام شد تا واحدهایی که دارای ظرفیت تحقیق و توسعه بوده و خواهان ارتقای سطح علمی و فنی واحد خود، همچنین نیازمند پژوهش های کاربردی ویژه و دارای امکان ایجاد کسب و کارهای نوآورانه هستند در آن ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه توانمندی شرکت های متقاضی در طرح مطابق با معیارهای اعلام شده و توسط گروه علمی مستقر در بنیاد نخبگان بررسی می شود، خاطرنشان کرد: گستره شرکت هایی که می توانند در این طرح اعلام آمادی کنند محدود نیست و بخش های دولتی، خصوصی، دانشگاهی، پارک های علم و فناوری، شهرداری ها و کارخانه ها و صنایع مختلف را در برمی گیرد.

معاون بنیاد نخبگان اصفهان ادامه داد: در مرحله دوم و در مرداد امسال فراخوانی برای نخبگان و محققان، متناسب با فرصت هایی که در شرکت های تایید شده در مرحله نخست شناسایی شد، اعلام می شود.

وی با اشاره به اینکه دانش آموختگان دانشگاهی می توانند برای استفاده از این طرح ثبت نام کنند و سوابق آنها در کمیته علمی بررسی خواهد شد، تصریح کرد: اولویت ما برای پذیرش آنها با افرادی است که تا کنون از تسهیلات بنیاد نخبگان استفاده کرده اند.

فتاحی گفت: در مرحله سوم نیز با انطباق بین شرکت های دانش بنیان و نخبگانی که اعلام آمادگی کردند، مشخص می شود که هر یک از نخبگان پذیرش شده در طرح در کدام یک از شرکت های مورد تایید مستقر شوند که امیدواریم این کار تا شهریور امسال انجام و نخبگان از مهر امسال در شرکت ها مستقر شوند.

وی با بیان اینکه برآورد ما در اجرای این طرح بکارگیری ظرفیت حدود ۵۰ نخبه است، افزود: قرارداد آنها با بنیاد نخبگان منعقد می شود و حقوق آنها توسط بنیاد پرداخت خواهد شد و شرکت ها موظف هستند فضای کاری و تحقیقاتی و امکانات اولیه مناسب را در اختیار نخبگان قرار دهند.

وی با بیان اینکه مبنا برای پرداخت حقوق متقاضیانی که در این طرح شرکت می کنند، برای محققان پسادکترا معادل ۸۰ درصد حقوق استادیار پایه یک دانشگاه تهران است، تصریح کرد: اگر شرکت های فناور نیز مبلغی را برای پرداخت به نخبگان در نظر بگیرند، اولویت بیشتری برای انتخاب شدن در این طرح دارند.

فتاحی با بیان اینکه این طرح پس از یک سال اجرا، بررسی می شود، ادامه داد: اگر شرکت فناور ظرفیت مناسب بری بهره گیری از ظرفیت نخبگان را داشته باشد اجرای طرح به مدت یک سال دیگر برای آن تمدید می شود و اگر اینگونه نباشد اجرای طرح مذکور در آن شرکت، متوقف خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر همکاری و استقبال شرکت ها و نخبگان از اجرای طرح هدایت ظرفیت نخبگان به شرکت های دانش بنیان، مطلوب بود قابلیت گسترش به سایر استان ها را نیز دارد.

فتاحی با بیان اینکه بنیاد نخبگان، نقش حامی و تسهیلگر را در امور نخبگان دارد، خاطرنشان کرد: برقراری پیوند بین شرکت های خلاق و فناور و نخبگان ضروری است و بنیاد نخبگان تلاش می کند تا با اجرای طرح های مختلف این پیوند را دائمی و محکم کند.

تاکنون حدود سه هزار نُخبه در استان اصفهان زیر پوشش حمایت‌ها و تسهیلات بنیاد نخبگان قرار گرفته‌اند.

در طرح شهید چمران، مشمولان طرح مطابق مقررات بنیاد ملی نخبگان، دوره پسادکترا را زیرنظر استاد میزبان در یکی از مؤسسه‌های علمی داخل کشور سپری می‌کنند.

در طرح شهید تهرانی مقدم نیز نخبگان می توانند در نهادهای فناورانه مشغول به کار شوند و بنیاد نخبگان، تسهیلاتی را به آنان اعطا می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =