نفت نفتا

قیمت نفت در بازار جهانی انرژی روز پنجشنبه ۲۳ تیرماه تحت تاثیر احتمال افزایش قابل توجه نرخ بهره فدرال رزرو، افزایش یافت و دوباره به بالای مرز ۱۰۰ دلاری خود بازگشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت نفت روز پنجشنبه ۲۳ تیرماه در بازار جهانی افزایش یافت و برنت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید. علت این افزایش قیمت هم این بود که سرمایه‌گذاران عرضه را در مقابل چشم‌انداز افزایش چشمگیر نرخ بهره آمریکا ارزیابی می‌کردند. افزایش نرخ بهره آمریکا علاوه بر اینکه نرخ تورم را مهار می‌کند، تقاضا برای نفت را نیز کاهش می‌دهد.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ماه سپتامبر با ۶۸ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش به ۱۰۰.۲۵ دلار در هر بشکه رسید.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه اوت نیز پس از ۴۶ سنت افزایش در جلسه قبل، به ۹۶.۸۵ دلار در هر بشکه رسید که ۵۵ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

با وجود کاهش صادرات نفت خام و فرآورده‌های پالایش شده از روسیه در بحبوحه تحریم‌های غرب و اختلال در عرضه در لیبی، قیمت نفت در دو هفته گذشته به دلیل نگرانی از رکود کاهش یافته است.

به نظر می رسد فدرال رزرو ایالات متحده در حال تشدید مبارزه با بالاترین تورم این کشور در ۴۰ سال اخیر است و در همین راستا قصد دارد نرخ بهره را ۱۰۰ واحد در این ماه افزایش دهد. این حدس پس از آن به وجود آمد که گزارش تورمی تلخی نشان داد که افزایش قیمت‌ها شتاب گرفته است.

انتظار می‌رود افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به دنبال حرکت غیر منتظره مشابهی توسط بانک مرکزی کانادا در روز چهارشنبه انجام شود.

سرمایه‌گذاران به سمت دلار هجوم آوردند که اغلب به عنوان یک دارایی امن تلقی می‌شود. شاخص دلار روز چهارشنبه به بالاترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسید که خرید نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند.

نگرانی از مهار کووید۱۹ در چندین شهر چین برای مهار موارد جدید یک نوع فرعی بسیار عفونی، قیمت نفت را نیز مخفی نگه داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، داده‌های گمرک در روز چهارشنبه نشان داد، واردات روزانه نفت خام چین در ژوئن به پایین‌ترین حد خود از ژوئیه ۲۰۱۸ رسیده است، زیرا پالایشگاه‌ها برای محدود کردن تقاضا اقداماتی را برای قرنطینه پیش‌بینی می‌کنند.

در همین حال، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز جمعه به عربستان سعودی سفر خواهد کرد؛ جایی که در اجلاس سران متحدان خلیج فارس شرکت خواهد کرد و از این متحدان می‌خواهد که نفت بیشتری تولید کنند.

با این حال، ظرفیت مازاد موجود در سازمان کشورهای صادرکننده نفت رو به اتمام است و بیشتر تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت نفت تولید می کنند بنابراین تردید وجود دارد که عربستان سعودی چقدر می‌تواند به سرعت وارد بازار شود.

داده‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده همچنین به کاهش تقاضا اشاره می‌کند. بر این اساس عرضه محصول به ۱۸.۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که پایین‌ترین میزان از ژوئن ۲۰۲۱ است.

کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالا در کپیتال اکونومیکس در یادداشتی گفت: «ما همیشه انتظار داشتیم که تقاضا به دلیل قیمت‌های بالای محصولات با مشکل مواجه شود. اما اندازه افت هفتگی نشان می‌دهد که ممکن است این کاهش تقاضا یکباره باشد و یا حداقل تا حدی در هفته‌های آینده معکوس شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =