نفت

قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت اما نگرانی از رکود ناشی از شیوع مجدد کرونا و همچنین افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها همچنان به عنوان عوامل منفی تاثیرگذار بر قیمت نفت باقی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت نفت روز چهارشنبه، ۲۲ تیرماه، افزایش یافت. این افزایش قیمت در حالی رخ داد که معامله‌گران به داده‌های تورم ایالات متحده که می‌تواند بازار را تضعیف کند، نگاه می‌کنند.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲۴ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش به ۹۹.۷۳ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۱۰ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش به ۹۵ دلار و ۹۴ سنت رسید.

سرمایه‌گذاران به دلیل نگرانی از این که افزایش شدید نرخ بهره برای مهار تورم باعث رکود اقتصادی شود و به تقاضا برای خرید نفت ضربه بزند، موقعیت‌های معاملاتی خرید خود در بازار آتی نفت را بستند. قیمت‌ها روز سه شنبه در بحبوحه نوسانات معاملات، بیش از ۷ درصد کاهش یافت.

نگرانی دیگر این است که افزایش نرخ بهره ایالات متحده در واکنش به تورم بالا، دلار را بالا ببرد و همچنین قیمت نفت را تضعیف کند.

وارن پترسون، رئیس استراتژی کالا در ING، گفت:« ترس از تداوم رکود همچنان به بازار وارد می‌شود، در حالی که قدرت دلار و شعله‌ور شدن موارد ابتلا به کویید ۱۹، در بخش‌هایی از چین مطمئنا کمکی نمی‌کند.»

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار دارند این ارقام نشان دهد که تورم ایالات متحده شتاب گرفته است و به ۱.۱ درصد ماهانه و ۸.۸ درصد سالانه رسیده است.

تمدید محدودیت‌های سفر COVID-۱۹ در چین نیز بر بازار تأثیر گذاشت. چندین شهر در دومین اقتصاد بزرگ جهان، محدودیت‌های جدیدی از تعطیلی مشاغل گرفته تا قرنطینه‌های گسترده‌تر را در تلاش برای مهار عفونت‌های جدید از یک نوع فرعی بسیار عفونی ویروس اتخاذ کرده‌اند.

روز سه‌شنبه، شاخص دلار، که ارز را در برابر سبدی متشکل از شش همتا دنبال می‌کند، در اوایل روز به ۱۰۸.۵۶ رسید که بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۰۲ است.

قیمت نفت عموماً بر اساس دلار آمریکا است، بنابراین یک دلار قوی‌تر، این کالا را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند و فشار نزولی بر تقاضا و قیمت دلار آن وارد می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۸ جولای حدود ۴.۸ میلیون بشکه افزایش یافته است. به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه نفت آمریکا در روز سه‌شنبه، ذخایر بنزین ۳ میلیون بشکه افزایش یافته است، در حالی که ذخایر تقطیری حدود ۳.۳ میلیون بشکه افزایش یافت.

در همین حال، بازار از نزدیک شاهد سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه است؛ جایی که انتظار می‌رود او از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان خلیج فارس بخواهد تولید نفت را برای کمک به ثبات قیمت‌ها افزایش دهند.

اوپک در گزارش ماهانه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، انتظار داشت که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد و بازار همچنان در تنگنا قرار گیرد. این سازمان تخمین زده است که از سال ۲۰۲۲ اعضای اوپک باید ۹۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر تولید و به بازار عرضه کنند تا بازار در سال ۲۰۲۳ تعادل یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =