اشتغال

ایجاد اشتغال پایدار و تامین امنیت شغلی برای افراد شاغل در واحدهای صنعتی مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی است که باید در همه ابعاد به آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین- مریم یاوری: یکی از اصلی‌ترین مزایای راه‌اندازی صنایع در هر منطقه ایجاد اشتغال پایدار است، در این بین افراد بومی بر اساس شرایط و مهارت‌هایی که دارند باید بیشترین سهم را از اشتغال این مراکز داشته باشند اما در بسیاری از موارد این افراد برای ورود به صنعت تازه تاسیس آمادگی لازم را ندارند و باید در این زمینه مهارت آموزی در دستور کار قرار گیرد.

برای اینکه با ورود صنایع افراد بومی مناسب برای اشتغال نیز تربیت شده باشد ضروری است که تا قبل از راه اندازی هر صنعت مهارت‌های مورد نیاز به ساکنان آن منطقه ارائه شود، این امر به نوعی سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود چرا که با تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه صنایعی که قرار است در جوامع محلی راه‌اندازی شود دیگر نیازی به استفاده از نیروهای غیر بومی و در نتیجه تامین هزینه‌های رفت و آمد و حتی اسکان آنها نیست.پ

لزوم توجه به مهارت آموزی برای اشتغال پایدار

بر این اساس پیشنهاد می‌شود در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی برای ایجاد اشتغال پایدار و همچنین مهارت آموزی چنانچه تاکنون این امر مورد توجه صنایع نبوده با راه‌اندازی مراکز آموزشی جوار صنعتی برای افراد جویای کار و یا مراکز و خانه‌های خلاق برای کودکان و نوجوانان نسبت به تربیت نیروی کار ماهر و کارآمد اقدام کنند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که اشتغال زایی در واقع بستری برای ایجاد امنیت در جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی است که این امر جز با فعالیت صنایع بزرگ، متوسط و کوچک ممکن نیست. چنانچه واحدهای صنعتی با جدیت به اصلی‌ترین مسئولیت اجتماعی خود یعنی اشتغال زایی توجه داشته باشند شاهد رونق تولید، امنیت روانی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، رونق بازار و توسعه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی را شاهد خواهیم بود.

از سوی دیگر تامین امنیت شغلی کارگران نیز امری ضروری است که باید مورد توجه کارفرمایان قرار گیرد، تامین ایمنی در محل کار، پرداخت حق بیمه، پرداخت به موقع حقوق و ... از فاکتورهای تامین امنیت شغلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، از این رو بنگاه‌های اقتصادی باید توجه ویژه‌ای به مسائل اجتماعی داشته باشند، اگر رونق تولید تحقق یابد، سود اصلی برای تولیدکننده است، اما مسائل اجتماعی نیز در کنار آن حل می‌شود.

البته نباید فراموش کرد که حفظ این اشتغال نیازمند همراهی و همکاری همه نهادها و ادارات است چرا که اگر به دلیل کم کاری‌ها، عدم حمایت‌ها و نبود نظارت درست یک واحد صنعتی تعطیل و افراد بیکار شوند، تبعات آن همه جامعه را فراخواهد گرفت و در این شرایط نمی‌توان واحد صنعتی را به تنهایی مقصر دانست و ضروری است که علت این امر ریشه یابی و آسیب شناسی شود.

در نتیجه همه ما در جامعه نسبت به اشتغال زایی در حوزه‌ای که فعالیت داریم مسئول هستیم، چرا که میزان اشتغال با توسعه یافتگی جوامع محلی رابطه مستقیم دارد و می‌تواند منجر به ارتقای زندگی شهروندان شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =