• ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
  • کد خبر: 25751
  • readingTime: ۲ دقیقه
صنعت

صنایع با توجه به ظرفیت‌های توسعه‌ای که در جوامع محلی ایجاد می‌کنند، با ایجاد فضای اشتغال گروهی، افزایش کیفیت زندگی و تسهیل دسترسی به خدمات منجر به تقویت سرمایه اجتماعی می‌شوند.

پایگاه خبری ایراسین- مریم یاوری: سرمایه اجتماعی بزرگترین داشته کشورهای توسعه یافته محسوب می‌شود، شاخصی که تقویت آن نیاز به توسعه در همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و ... است.

هر پایگاهی در جامعه در زمینه تقویت سرمایه اجتماعی مسئولیت دارند، نهادهای فرهنگی با ایجاد دریچه‌های ارتباطی با همه اقشار جامعه و تامین نیازهای فرهنگی آنها، نهادهای اجتماعی با سنجش نیازهای کوچکترین ساختار جامعه یعنی خانواده تا نیازهای بزرگتر در سطح جامعه و برنامه‌ریزی برای رفع آن، نهادهای اقتصادی نیز با تقویت بنیه اقتصادی جامعه به ویژه خانواده‌ها می توانند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشند.

نقش پررنگ صنایع در تقویت سرمایه اجتماعی

تا پیش از این عمده سیاستگذاری‌ها و انتظارات برای تقویت سرمایه اجتماعی در وظایف دولت و حکومت تعریف می‌شد اما رفته رفته شاهد پررنگ شدن تاثیر بنگاه‌های اقتصادی در تقویت سرمایه اجتماعی در جامعه هستیم.

برآوردها نشان می‌دهد که تقویت سرمایه‌های اجتماعی در محلات پیرامون صنایع بزرگ به ویژه صنایعی که به تحقق مسئولیت اجتماعی شرکتی توجه داشته اند ملموس بوده و تاثیرات زیادی را نیز در ارتقای کیفی زندگی شهروندان این مناطق داشته است.

مهم ترین ابزار بنگاه‌های اقتصادی در محلات پیرامون خود برای تقویت سرمایه اجتماعی اشتغال زایی است، این امر می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی، تقویت بنیان اقتصادی خانواده‌ها، مهارت آموزی به شهروندان و ... تاثیر بسزایی داشته باشد، در این شرایط شهروندان احساس مثبت نسبت به وجود خود داشته و به نوعی می‌توان گفت از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند و در این شرایط کمتر به ناهنجاری‌های اجتماعی روی می‌آورند.

وجود بنگاه‌های اقتصادی تقویت‌کننده خدمات اجتماعی است

از سوی دیگر باید توجه داشت که وجود بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در محلات می‌تواند منجر به افزایش کیفی خدمات رسانی به شهروندان نیز باشد،‌ چرا که این بنگاه‌ها خواسته و یا ناخواسته مجبور به تقویت فضای سبز، ارتقای کیفیت مسیرهای تردد و دیگر خدمات شهری در اطراف خود هستند که شهروندان نیز از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

در این راستا نباید از یاد ببریم که ایجاد حس تعلق شهروندان نسبت به بنگاه‌های اقتصادی اطراف خود نیز به نوعی سرمایه اجتماعی تلقی می‌شد چرا که در این شرایط با انجام کار گروهی شهروندان می‌تواند در مواقع بحران عکس العمل بهتری داشته باشند و به حل مشکلات کمک کنند و چنانچه شرایط غیر از این باشد در صورت بروز کوچکترین چالش می‌تواند بحرانی بزرگ گریبان جامعه و آن بنگاه اقتصادی را بگیرد.

همچنین استفاده از فناوری‌های روز در تولید محصولات نیز به نوعی منجر به توسعه دانش در جوامع محلی می‌شود، افراد محلی با اشتغال در این مراکز با تکنولوژی‌های روز آشنا می‌شوند و مهارت آنها در این زمینه نیز تقویت می‌شود.

ضروری است توجه داشته باشیم که توسعه سرمایه اجتماعی از سوی صنایع به نوعی منجر به موفقیت آنها در بازار رقابتی با صنایع مشابه نیز خواهد بود، چرا که پشتوانه مردمی بهترین تبلیغ برای یک واحد تولیدی است و به بقای آن کمک قابل توجهی خواهد داشت.

بر این اساس باید تاکید کرد که سرمایه اجتماعی می‌تواند به عنوان یک ارزش در محیط های صنعتی مطرح شود؛ ارزشی که می‌تواند به عنوان بهترین شیوه تعامل میان شرکت‌ها، مجموعه‌های صنعتی و نهادهای مختلف آموزشی، خدماتی و تولیدی کارآیی داشته باشد و اولویت سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان جامعه محلی بنگاه اقتصادی باشد که در جوار آنها قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =