نمایشگاه فرش دست بافت اصفهان

عکس:مجتبی جهان بخش

صادرات فرش دستبافت از سال ۱۳۵۲ تاکنون نوسانات زیادی داشته است. با وجود اینکه جایگاه خود را در سطح بین‌المللی به عنوان رتبه بزرگترین صادرکننده فرش دستباف حفظ کرده اما جایگاه صادرات فرش دستباف در مقایسه با سایر اقلام صادراتی در حال کاهش است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هنر صنعت فرش دستباف به عنوان یک فعالیت مکمل مشاغل کشاورزی و روستایی بوده، اما با توجه به تعداد قابل توجه شاغلین و سهم ناچیز ارزش افزوده فرش در اقتصاد ملّی، دارای شرایط مناسبی نیست.

صادرات فرش دستبافت از سال ۱۳۵۲ تاکنون نوسانات زیادی داشته است. با وجود اینکه جایگاه خود را در سطح بین‌المللی به عنوان رتبه بزرگترین صادرکننده فرش دستباف حفظ کرده اما جایگاه صادرات فرش دستباف در مقایسه با سایر اقلام صادراتی در حال کاهش است.

میزان صادرات فرش در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۴ میلیون دلار بوده و در مقایسه با صادرات سایر کالاها در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با این که اتحادیه‌ها و تشکل‌ها نقش مهمی در سفارش‌پذیری و انسجام هرچه بیشتر قالی‌بافان دارند، اما سهم عمده درآمد عاید تجّار این حوزه می‌شود چراکه سهم دستمزد طی ۲ سناریو ارزش تولید به قیمت عوامل و به قیمت بازار به ترتیب ۲۵ و ۱۸.۵ درصد است.

برای تحریک‌بخشی فرش دستباف جهت افزایش تولید و ایفای نقش فعّال‌تر در اقتصاد ایران باید با تحریک عنصر تقاضای نهایی به‌ویژه صادرات و سیاست‌های طرف بازار می‌توان به افزایش تولید فرش دستباف کمک کرد؛ سپس پیوندهای بین بخشی فرش دستباف با سایر بخش‌ها را تقویت کرد که البته ۵ بخش کلیدی گفته‌شده در اولویت قرار دارند.

صنعت فرش در ایران آمیخته‌ای از هنر، خلاقیّت و تجلّی فرهنگ ملی ایرانیان است که در طول تاریخ همچون نگینی درخشان بر تارک فرهنگ و هنر این سرزمین می‌درخشیده است. دنیای پرنقش و نگار فرش چون آینه، عرش ما را به فراسوی مرزهای خیال می‌برد و زیبایی سحرانگیز فرش‌های ایرانی به گونه‌ای است که هر بیننده را مجذوب خود می‌کند.

فرش دستباف ایرانی از عناصر جذاب و پر رمز و رازی برخوردار است که می‌تواند به عنوان میراثی ارزشمند برای نسل آینده به یادگار بماند.

در واقع هرچه از عمر فرش بگذرد، ارزش آن بیشتر می‌شود؛بنابراین با خرید فرش‌های نفیس دستباف می‌توان وجوه نقد را تبدیل به سرمایه‌گذاری مطمئن کرد. ناگفته نماند مواد تشکیل‌دهنده فرش دستباف از طبیعت گرفته شده و در این فرش‌ها به هیچ وجه از الیاف مصنوعی استفاده نمی‌شود.

رج‌ها و رنگ‌های بسیار متنوع این فرش‌ها نیز باعث آرامش روحی و روانی انسان می‌گردد و موجبات لذت بردن در زندگی را برای فرد فراهم می‌کند؛ بنابراین علاوه بر این که با خرید فرش‌های دستباف منافع مادی فرد حفظ می‌شود، سلامت روحی و جسمی او نیز تأمین می‌گردد اما در حال حاضر جایگاه فرش دستباف در میان مردم کشور ما کم‌رنگ شده و مردم از این صنعت ملّی استقبال چندانی نمی‌کنند و روزبه‌روز از طرفداران این هنر اصیل ایرانی کاسته می‌شود. شاید دلیل عدم استقبال مردم از فرش دستباف، نداشتن نقدینگی و پایین آمدن قدرت خرید آن‌ها باشد.

سال‌هاست که کشور ما درگیر معضلات اقتصادی ریز و درشتی است که باعث شده مردم نتوانند تحول و تغییر چشم‌گیری در فضای زندگی‌شان ایجاد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =