• ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
  • کد خبر: 25154
  • readingTime: ۶ دقیقه
دکتر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به افزایش تشدید فضای رقابتی صنعت فولاد در آینده نزدیک گفت: فولاد مبارکه باید یک جهش فوق العاده را تجربه و در اقتصاد بدون نفت نقشی ویژه ایفا کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمد یاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه در دومین روز از همایش تدوین مدل کسب‌وکار شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد اظهار کرد: به دلیل جایگاه شرکت فولاد مبارکه و انتظاری که از آن وجد دارد، باید به طور فعال و چابک حرکت‌های جدی در گروه فولاد مبارکه انجام شود تا بتوانیم جایگاه این شرکت را در اقتصاد کشور و عرصه بین‌الملل طی دهه های آتی حفظ کنیم.

وی افزود: ما سخن از رقبایی می‌گوییم که در آینده بسیار نزدیک به عرصه رقابت با فولاد مبارکه وارد می‌شوند اما حرکت‌های جدید ما از روی هوشمندی و با یک نگاه بلندمدت است. ما می‌بینیم از یک سو رقبای جدید در حال ورود به عرصه هستند و از سوی دیگر تهدیدهایی برای فولاد مبارکه وجود دارد. شاید در آینده برخی محصولات انحصاری ما دیگر انحصاری نباشد. این مسئله با اینکه تهدید است اما فرصت‌های خوبی بسیار ارزشمندی را برای ما ایجاد می‌کند و ما به عنوان یک مجموعه هوشمند باید به سرعت واکنش نشان دهیم و پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: جایگاه فولاد مبارکه علی رغم پیشرفت خوبی که داشته و طی چند دهه اخیر از ۲ میلیون تن تولید به ۱۰ میلیون تن رسیده است، باید یک جهش فوق العاده داشته باشد و در اقتصاد بدون نفت نقش ایفا کند.

طیب‌نیا اظهار کرد: اگرچه فولاد مبارکه جز برترین شرکت‌های کشور و الگوی ملی بنگاه داری محسوب می‌شود اما باید علاوه بر حفظ این موقعیت، باید در اقتصاد ملی نقش‌آفرینی ویژه داشته باشیم. باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. اگر قبلا می‌خواستیم به سمت محصولات کیفی حرکت کنیم و بازار به دلیل خلأهای شدید این امکان را به ما نمی‌داد اما الان این عرصه را باید به ارزش‌آفرینی‌های جدیدی بپردازیم. مجموعه‌هایی مانند توکافولاد نقاط قوت ما است که دیگران از آن بی‌بهره هستند بنابراین با رویکردهایی که اکنون داریم به دنبال این هستیم که مجموعه استراتژی‌های رشدی را برای گروه تدوین کنیم که متضمن پایداری گروه باشد.

5 محور اصلی تحول در فولاد مبارکه

وی با اشاره به لزوم چابک‌سازی فرایندها و پررنگ‌تر شدن نقش نوآوری در مجموعه گفت: در این تحول ۵ محور اصلی دنبال می‌شود که اولین آن استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود است. توسعه سرمایه‌ انسانی، توسعه کمی، کیفی و متوازن، ورود به حوزه نوآوری و فناوری‌های جدید و تبدیل شدن به صنعت سبز از دیگر محورهای اصلی این برنامه است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد: این موارد باید در استراتژی‌های در حال تدوین در شرکت‌های زیرمجموعه دیده شود. برای رسیدن به این هدف همه باید در کنار هم حرکت کنیم. فرصت ما خیلی کم است و باید چابک باشیم. از آن‌جا که برخی فعالیت‌ها دست و پای ما را می‌گیرد، باید از آن‌ها خارج شویم. به علاوه نیازی نیست در کاری که دیگران به خوبی می‌توانند انجام دهند و نیاز ما را برطرف کنند ورود کنیم.

طیب‌نیا افزود: حوزه حمل و نقل یک حوزه استراتژیک است که باید به آن پرداخته شود. در حوزه حمل و نقل ریلی رشد مجموعه خوب بوده و کسب‌وکارهای لازم پیرامون آن تشکیل شده است اما در حوزه حمل و نقل جاده‌ای هنوز با انتظارات فاصله داریم.

وی ادامه داد: همانطور که فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگترین بنگاه‌های تجاری-تولیدی کشور  سالانه ۲۰ میلیون تن مواد جابه‌جا می‌کند که با در نظر گرفتن محصولات در گروه فولاد مبارکه به ۳۰ میلیون تن می‌رسد. حمل‌ونقل در این حوزه یکی از گلوگاه‌های ما است. قریب به ۴۰ درصد آن حمل و نقل جاده است. بنابراین باید  بزرگترین حمل و نقل جاده‌ای کشور از نظر ظرفیت ناوگان و توانایی عمومی مثل خدمات تخلیه و بارگیری، ترخیص و ترانزیت کالا را در شرایطی که کسی بهتر از ما نتواند انجام دهد، داشته باشیم و یک استراتژی رشد برای این مسئله ترسیم کنیم.

نقش استراتژیک «نسوز» در صنعت فولاد

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به نقش استراتژیک نسوز در صنعت فولاد اظهار کرد: یکی از گلوگاه‌های ما به ویژه هنگام تحریم تامین نسوز است که اگر به درستی برای تامین آن برنامه‌ریزی نشود می‌تواند خطوط تولید ما را متوقف کند. وابستگی ۷۰ درصدی در این حوزه برای تامین مواد اولیه نشان از لزوم فعالیت بیشتر در این حوزه دارد. یکی از ماموریت‌های اصلی هلدینگ توکا نیز همین است. در حال حاضر سالانه ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود که قرار است به ۵۰ میلیون تن افزایش یابد. بنابراین در این حوزه باید دقیق‌تر عمل کنیم.

طیب‌نیا اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل تقسیم کار مناسب انجام شده است اما در حوزه نسوز تصور می‌کنم تقسیم کار لازم صورت نگرفته و در برخی جاها ممکن است شرکت‌ها حتی رقیب هم باشند بنابراین باید یک تقسیم کار درست در جهت رفع وابستگی برای گروه فولاد مبارکه و کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: شاید سودآوری در این حوزه در مقایسه با دیگر حوزه‌های تولیدی چندان زیاد نباشد اما به لحاظ استراتژیک باید به این حوزه به صورت جدی ورود پیدا کنیم. این حوزه هم یک حوزه دانش‌بنیان است. باید توسعه هدفمند ظرفیت‌ها و تولید محصولات جدید با پیش‌بینی نیازهای آتی زنجیره فولاد باشد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد: در بحث مواد اولیه همه علاقه‌مند هستند که وارد شوند زیرا حوزه بازرگانی آن سودآور است اما نباید همه به این حوزه وارد شوند زیرا رقیب یکدیگر خواهیم شد. اما در حوزه تولید و استخراج مواد اولیه به دلیل اینکه حوزه نوپایی است، شرکت توانمندی که حرفی برای گفتن داشته باشد وجود نداریم.

طیب‌نیا گفت: هدف از تشکیل برخی شرکت‌ها ارائه خدمات ویژه‌ای مثل حمل‌ونقل بوده است. در اینجا باید توجه داشت که ما دو نگاه ارزش آفرینی  و سودآوری به اقدامات داریم اما اولویت اول ما ارزش آفرینی است. عملکرد درست خود سود را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: ممکن است میزان سود کسب‌وکارها کم و زیاد شود ولی شرکت الزاما باید سودآور باشد و این سودآوری نیز در پارامترهای ارزیابی شرکت نیز لحاظ شود. اگر شرکتی سودآور نباشد در فعالیت خود دچار مشکل است. برای مثال در حوزه‌های بازرگانی سود کمتر از ۱۰ نشانه ناکارآمدی کسب‌وکار است. به علاوه گردش دارایی‌ها نشان می‌دهد که شرکت به درستی فعالیت می‌کند یا نه. به عقیده من یک شرکت در این حوزه سالانه باید حداقل به اندازه تورم سودساز باشد.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: خدمات در کشورهای توسعه یافته بخش اعظمی از درآمد ملی را به خود اختصاص می‌دهد اما چون در ایران در این حوزه بهره‌ور نیستیم و نیروی انسانی نیز بهره‌وری لازم را ندارد به نقطه‌ای می‌رسیم که سود ۱۰ درصدی را کسب می‌کنیم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های گروه فولاد مبارکه گفت: کار کردن با فولاد مبارکه برای بسیاری از شرکت‌های مقدمه‌ای برای فعالیت با سایر شرکت‌ها است. چرا شرکت‌های گروه فولاد مبارکه از این مسئله استفاده نکند؟

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد: لازم است به نوآوری در خدمات توجه ویژه کرد. در حوزه رنگ به نظر می‌رسد ظرفیت فعالیت دانشی و محصول جدید بالایی وجود دارد. باید یک رشد سریع در حوزه رنگ داشته باشیم. در حوزه نسوز و رنگ می‌توانیم به منطقه صادرات داشته باشیم. این صادرات می‌تواند سودساز باشد و به تولید محصولات جدید کمک کند.

طیب‌نیا تصریح کرد: در حوزه نوار نقاله بازار مناسبی وجود دارد که به سرعت باید به آن ورود کنیم. باید روی حوزه‌های جدید فعالیت جدی صورت گیرد. فعالیت روی ضایعات موجود در فولاد مبارکه یک کار دانشی و ارزش آفرین است که به تبدیل شدن فولاد مبارکه به صنعت سبز کمک می‌کند و ظرفیت بسیار خوبی دارد بنابراین باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به افزایش مصرف غلتک‌ها طی سال‌های آینده و وارداتی بودن آن گفت: واردات این محصول چند ده میلیون یورو ارز از کشور خارج می‌کند. سرمایه‌گذاری این حوزه هم از منظر استراتژیک و هم سودآوری حائز اهمیت است.

لزوم توجه جدی به بازاریابی و بازرگانی تخصصی

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد: اگر بخواهیم در آینده در تراز جهانی فعال باشیم باید به تقویت بخش بازرگانی و بازاریابی واحدها و گروه فولاد مبارکه توجه کنیم. متاسفانه ما در ایران مجموعه‌های تخصصی بازرگانی و بازاریابی نداریم و بنابراین باید به این موضوع پرداخته شود.

طیب‌نیا افزود: بی‌توجهی به این موضوع باعث می‌شود فعالیت‌هایی که از سود ذاتی بالایی برخوردار هستند در عمل سود کمتری را به دست آورد بنابراین لازم است به تقویت بازاریابی و بازارگانی تخصصی نگاه جدی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =