• ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
  • کد خبر: 24627
  • readingTime: ۲ دقیقه
گاز روسیه

شرکت گازپروم روسیه از تداوم تأمین گاز کشورهای اروپایی از طریق خاک اوکراین خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از رویترز، شرکت گازپروم روسیه (GAZP.MM) اعلام کرد که روز یکشنبه مطابق با درخواست مصرف کنندگان اروپایی، گاز طبیعی را از طریق اوکراین به اروپا تامین می‌کند.

درخواست ها برای اول می ۹۷.۲ میلیون متر مکعب (میلی متر مکعب) بود که از ۷۱.۷ میلیون متر مکعب در روز شنبه افزایش داشت.

واشنگتن پست نیز روز گذشته طی گزارشی نوشت: در قالب هر سناریویی، ۱۸ ماه آینده برای اروپا زمان هولناکی خواهد بود زیرا اثرات قیمت‌های بالا در سراسر جهان دیده می‌شود و دولت‌ها درصدد تامین برق کارخانه‌ها، گرم کردن منازل مسکونی و فعال نگه داشتن نیروگاه‌های برق هستند.

این رسانه به نقل از «ادوارد چو» محقق امنیت انرژی در مرکز مطالعات راهبردی و بین الملی نوشت: این یک بازی بسیار خطرناک است که در حال انجام شدن است.

وی افزود: نمی‌دانم این بازی قرار است چطور تمام شود. اما به نظر می رسد در شرایطی بسیار بد برای اروپای غربی و روسیه به پایان می رسد.

به گفته وی، بعید است حجم فعلی عرضه گاز جهانی به این زودی ها تغییر شدیدی داشته باشد.

روسیه گاز اروپا را از خاک اوکراین تأمین می‌کند

قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آلمان تقریبا نیمی از گاز طبیعی خود را از روسیه دریافت می کرد. آلمان این حجم را به ۳۵ درصد کاهش داد، اما در جایگاه خوبی نیست که به زودی گاز روسیه را به صفر برساند.

واشنگتن پست همچنین گزارش داد که ایتالیا درصدد انعقاد توافق با شماری از کشورهای آفریقایی است به این امید که از عرضه انرژی روسیه تا بهار ۲۰۲۴ خودداری کند.

این مقاله همچنین حاکی است که سوخت روسیه در مقایسه با سوخت های جایگزین، برای اروپا نسبتا ارزان است.

اروپا به جای خرید نفت و گاز طبیعی از روسیه باید در کوتاه مدت به جایگزین های گران قیمت تری همچون آمریکا که تا هفت سال پیش از تاسیسات صادرات گاز برخوردار نبود، روی آورد.

بهای انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان پس از تقریبا دو دهه کاهش، طی سال گذشته افزایش یافته است.

به گفته کارشناسانی که واشنگتن پست در این مقاله به نظر آنها استناد کرد، کشورهایی که بیشترین تاثیر را از توقف عرضه گاز روسیه متحمل می‌شوند، آلمان، ایتالیا و مجارستان هستند که تاسیسات ذخیره سازی گازشان به ترتیب ۳۳.۵ درصد، ۳۵ درصد و ۱۹.۴ درصد است.

در چنین شرایطی شاید باید انتظار کاهش رشد اقتصاد جهانی را داشت. صندوق بین المللی پول معتقد است که کشورهای اروپایی می‌توانند بدون عرضه گاز روسیه، حدود ۶ ماه دوام آورند. پس از آن، مشکلات اقتصادی جدی ممکن است در پیش باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =