فولاد

تصمیم ستاد تنظیم بازار مبنی بر وضع عوارض صادراتی پلکانی بر محصولاتی چون محصولات زنجیره فولاد در شرایطی ابلاغ شده که یک فرصت طلایی برای بازگشت ایران به بازار جهانی فراهم آمده است. این تصمیم که یکی از موانع جدی صادرات محسوب می‌شود بخش قابل توجهی از سود سهامداران شرکت‌ها را از بین خواهد برد.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین-محمد رضایی‌فرد:  بیستم فروردین ماه سال جاری وزارت صمت طی نامه‌ای، از اعمال عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد خبر داد. این اقدام دولت، اعتراض فعالان و مسئولان عرصه فولاد را به دنبال داشت. در همین خصوص بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، طی نامه‌ای به سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفته بود که با توجه به درگیری اوکراین و روسیه در بازارهای صادراتی ایجاد شده، فرصتی پیش آمده تا تولیدکنندگان فولاد ایران بتوانند خلاء موجود در بازار جهانی فولاد را پر کنند. وی در ادامه این نامه به این موضوع اشاره کرده بود که چین و ترکیه در تلاشند تا در عرضه فولاد در بازارهای جهانی فولاد، خود را جایگزین روسیه و چین کنند. همچنین با توجه به قیمت‌های فوب محصولات فولادی در دریای سیاه و قیمت‌های فوب ایران که به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها حداقل ۱۵ درصد زیر قیمت‌های منطقه معامله می‌شود، اخذ عوارض از صادرات ظلم مضاعف به فولادسازان ایرانی است.

داستان تلخ یک تصمیم

وی در بخش دیگری از نامه خود به وزیر صمت تصریح کرد: «این اقدام چنین تداعی می‌کند که هدف اصلی از وضع عوارض صادراتی، صرفا کسب درآمد از منافع تولیدکنندگان است. تبعات نامطلوب این اقدام بر بازار سرمایه که بیش از ۵۰ درصد آن در اختیار سهامداران شرکت‌های فولادی، معدنی و پتروشیمی است، بسیار منفی برآورد می‌شود. نمونه آن هم سقوط شدید ۳۳ هزار واحدی شاخص بورس اوراق بهادار فقط در تاریخ ۲۳ فروردین ماه سال جاری یعنی یک روز پس از انتشار نامه صدرالاشاره، است.»

داستان تلخ یک تصمیم

این در حالی است که مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به نامه معاون‌ اول رئیس‌جمهوری، دستورالعمل وضع عوارض برای صادرات برخی کالاها در شرایط اضطراری به موجب ماده ۳ بند ۶ مصوبه شصت و ششمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تصویب رئیس‌جمهوری رسیده و برای اجرا، ابلاغ و اعلام شده است.»

رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت، نیز در برنامه میز اقتصادی شبکه یک سیما با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین اظهار کرد: این دو کشور دو تولیدکننده عمده فولاد و دانه‌های ذرتی و... هستند و به دلیل شرایط خاص جنگ، یا تولید ندارند و یا صادرات را ممنوع اعلام کرده‌اند.

وی افزود: یکی از بندهای بسته مقرراتی تصویب شده، کاهش اثر بحران‌های خارجی در بازار داخلی است. این انتظار وجود دارد که دولت‌ها تمهیدی برای کاهش شدت این اثرات انجام دهند. یکی از این تمهیدات نیز عوارض بر صادرات فولاد بود که مصوبه ستاد تنظیم بازار را دارد.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت تاکید کرد: صفر تا صد این موضوع در ستاد تنظیم بازار مطرح شده و رویکرد درآمدی ندارد. این مصوبه برای حفظ موجودی کالا در داخل کشور و افزودن ارزش افزوده به کالای پایه شده است و نمی‌خواهیم افزایش صادرات کالاهای پایه‌ را داشته باشیم.

محتشمی‌پور مصوبه اعمال عوارض صادراتی پلکانی را یک دستورالعمل جهت مداخله در شرایط بحران دانست و افزود: دلیل ابلاغ سریع این مصوبه نیز شرایط بحرانی فولاد در دنیا است. همه اعضای ستاد تنظیم بازار از جمله وزارت اقتصاد موافق این مصوبه بوده‌اند.

داستان تلخ یک تصمیم

پس از این تصمیم وزارت صمت، بسیاری از شرکت‌های بورسی نسبت به تبعات اجرای این تصمیم به فعالیت خود شفاف‌سازی کردند. در ادامه بخشی از این شفاف‌سازی‌ها آمده است:

تعطیلی واحدهای صنعتی با وضع عوارض صادراتی پلکانی

شرکت غلتک‌سازان سپاهان که سهام آن با نماد فسازان معامله می‌شود در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:« با وضع عوارض صادراتی پلکانی بر محصولاتی از جمله شمش فولادی، پیش‌بینی می‌شود صادرات این محصول در آینده نزدیک توجیهی نخواهد داشت و طبیعتا محصولات تولیدی روزانه بازار داخلی خواهد شد و با توجه به اینکه تولید شمش فولادی در داخل کشور بیش از نیاز و تقاضا کشور است، عرضه بیش از پیش و عدم کشش بازار داخل برای جذب مازاد عرضه باعث کاهش محسوس نرخ داخلی شمش، فشار مضاعف بر حاشیه سود شرکت‌های کوچک و متوسط و نهایتا تعطیلی آن‌ها خواهد شد.»

داستان تلخ یک تصمیم

کاهش ۳۶ هزار میلیارد ریالی سود سهامداران فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع می‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد به استحضار می‌رساند درصورت حفظ قیمت‌های جهانی محصولات فولادی و پیش‌بینی یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱، در صورت اعمال عوارض بر اساس جدول پلکانی و با فرض حفظ قیمت‌های کنونی نسبت به بودجه پیش‌بینی شده ، ۳۰۴۵ میلیارد ریال به صورت ماهیانه معادل ۳۶ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال از سود سهامداران کاهش خواهد یافت.

داستان تلخ یک تصمیم

کاهش چشمگیر درآمد فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای به منظور شفاف‌سازی اعلام کرد: بازگشت به نامه واصله از سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر لزوم رعایت ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، به استحضار می‌رساند به پیوست اطلاعات تکمیلی جهت استحضار ذی‌نفعان محترم ارسال می‌شود.

در پیوست شماره یک اطلاعیه شرکت فولاد خوزستان آمده است:« بازگشت به نامه شماره پیگیری ۸۶۹۹۲۲ مورخ ۲۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ سازمان بورس و با توجه به مفاد ماده ۱۶ قانون توسعه بازارها و نهادهای مالی جدید به استحضار می‌رساند بخشنامه شماره ۶۰/۲۶۹۷۶ مورخ ۲۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر وضع مالیات و عوارض بر صادرات محصولات از جمله شمش صادراتی به این شرکت ابلاغ شد.

به واسطه عدم رفع ابهامات قیمت حامل‌های انرژی برق و گاز، قیمت‌گذاری شمش در بورس کالا، نحوه اعمال محدودیت‌های برق، تعیین قیمت سنگ آهن و نهایتا با توجه به متغیر بودن شاخص ماهانه قیمت مبنای عوارض فوق الذکر بر اساس بخشنامه جهت محاسبه مبلغ عوارض بر اساس عملکرد واقعی صادرات و شناسایی اثرات آن بر بازار داخل عرضه شمش، تعیین دقیق اثرات آن بر سودآوری و بازدهی این شرکت در شرایط فعلی مقدور نبوده لیکن کاهش چشمگیر درآمد و سود متاثر از عوامل فوق‌الذکر پیش‌بینی می‌شود.»

داستان تلخ یک تصمیم

کاهش ۳۰۷ میلیارد ریالی سود فولاد امیرکبیر کاشان

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد وضع عوارض صادراتی پلکانی ۳۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از سودپیش‌بینی شده سهامداران را کاهش می‌دهد.

داستان تلخ یک تصمیم

کاهش ۷ درصدی سود فولاد سیرجان

شرکت فولاد سیرجان که سهام آن با نماد فجهان در بازار سرمایه معامله می‌شود، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع می‌رساند پیرو اخبار منتشرشده در پایگاه خبری وزارت صمت مبنی بر اعمال عوارض صادراتی، به استحضار می‌رساند وضع عوارض مذکور باعث کاهش حدود هفت درصدی سود سالانه‌ شرکت می‌گردد.

سود این شرکت در ۹ ماهه ۱۴۰۰ برابر با ۱۴ هزار و ۸۳۵ میلیارد ریال بوده است.

داستان تلخ یک تصمیم

کاهش قابل توجه سودآوری «فولاد کاوه جنوب کیش»

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به ابلاغ عوارض صادرات محصولات از جمله شمش صادراتی به استحضار می‌رساند با توجه به قرار گرفتن شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و نزدیک به آب‌های آزاد و سیاست صادرات محصولات تولیدی این شرکت و همچنین با توجه به متغیر بودن شاخص ماهیانه قیمت مبنای عوارض فوق الذکر بر اساس بخشنامه، محاسبه مبلغ عوارض بر اساس عملکرد واقعی صادرات و شناسایی اثرات آن بر بازار داخل عرضه شمش و ابهامات موجود در قیمت حامل‌های انرژی، قیمت‌گذاری شمش در بورس در بورس کالا، اعمال محدودیت‌های برق بر صنایع و نحوه تعیین قیمت گندله سنگ آهن، کاهش قابل ملاحظه سودآوری شرکت متصور می‌باشد که در حال بررسی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =