دکل حفاری نفت و گاز

کاهش قیمت نفت تحت فشار افزایش ارزش دلار آمریکا و نگرانی‌های فزاینده برای کاهش تقاضا در اثر رشد مبتلایان کرونا در جهان اتفاق افتاد اما تاثیرات ناشی از تحریم‌های روسیه در بازار نفت محدود شد. احتمال قرنطینه طولانی شانگهای نیز بر نگرانی‌ها افزوده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت نفت در معاملات بی‌ثبات روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین ماه کاهش یافت. این کاهش تحت فشار افزایش ارزش دلار آمریکا و نگرانی‌های فزاینده برای کاهش تقاضا در اثر رشد مبتلایان کرونا در جهان اتفاق افتاد اما تاثیرات ناشی از تحریم‌های روسیه در بازار نفت محدود شد.

در اوایل جلسه معاملاتی روز گذشته پس از اینکه وزیر صنعت ژاپن گفت آژانس بین المللی انرژی (IEA) همچنان در حال بحث در مورد آزادسازی هماهنگ ذخایر نفتی است، قیمت‌ها بیش از ۲ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

در ادامه تمدید قرنطینه شانگهای توسط مقامات چین، نگرانی‌های تقاضا افزایش یافت.

جیم ریتربوش، کارشناس اقتصادی، در این خصوص گفت:« ضعف اولیه دلار به تدریج جای خود را به قدرت داد تا انگیزه بیشتری در جهت کاهش قیمت نفت ایجاد کند.»

بهای معاملات آتی نفت برنت روز گذشته، ۸۹ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۰۶.۶۴ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز یا WTI نیز با ۱.۳۲ دلار یا ۱.۳ درصد کاهش به ۱۰۱.۹۶ دلار رسید.

بر اساس گزارش رویترز، اگر بر اساس پیش‌بینی‌های تحلیلگران ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته حدود ۲.۱ میلیون بشکه کاهش پیدا می‌کرد قیمت نفت پس از تسویه حساب می‌توانست مورد حمایت قرار گیرد و افزایش یابد.

نوسان قیمت نفت در بازار جهانی/ قرنطینه شانگهای بر نگرانی‌ها افزود

افزایش ارزش دلار برای چهارمین روز متوالی

ارزش دلار برای چهارمین روز متوالی در روز سه‌شنبه تقویت شد و به بالاترین حد خود از ماه می ۲۰۲۰ در برابر سبدی از سایر ارزها رسید. دلار قوی‌تر، نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا پیشنهاد کردند تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه به دلیل قتل غیرنظامیان در اوکراین از جمله ممنوعیت واردات زغال سنگ توسط اتحادیه اروپا اعمال شود.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفت که ممنوعیت زغال سنگ توسط نفت و سپس گاز دنبال خواهد شد.

مسکو نیز گفت که ادعاهای غرب در مورد جنایات جنگی در شهر بوچا اوکراین «جعل هیولایی» با هدف تحقیر ارتش روسیه است.

برای آرام کردن قیمت نفت، کشورهای هم پیمان آمریکا هفته گذشته برای دومین بار در یک ماه گذشته با آزادسازی هماهنگ نفت از ذخایر استراتژیک موافقت کردند.

رابرت یاوگر، مدیر اجرایی قراردادهای آتی انرژی Mizuho گفت: برنامه ایالات متحده برای آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفت خود، فاصله بین قراردادهای آتی نفت خام فعلی و آینده را کاهش داده است.

کاهش ۴ درصدی تولید روزانه نفت در روسیه

نگرانی‌های عرضه در چندین عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها موسوم به اوپک پلاس از جمله عراق و قزاقستان نیز از قیمت‌ها حمایت کرد. تولید روزانه نفت و میعانات گازی روسیه در اوایل ماه آوریل، یکی از اعضای اوپک پلاس، نسبت به ماه مارس ۴ درصد کاهش یافته است.

موارد فوق در حالی است که معاملات آتی نفت در روز چهارشنبه متفاوت بود و از زیان‌های اولیه خود در روزهای گذشته عقب نشینی کرد و بهبود یافت. این بهبود قیمت نفت به این دلیل بود که تهدید به تحریم‌های جدید علیه روسیه، نگرانی‌های عرضه را افزایش داد. این مسئله به ترس از کاهش تقاضا به دنبال افزایش ذخایر نفت خام آمریکا و قرنطینه طولانی شانگهای غلبه کرد و باعث افزایش قیمت نفت شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۱ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش به ۱۰۶.۷۵ دلار در هر بشکه رسید که در اوایل جلسه به ۱۰۵.۰۶ دلار کاهش یافت. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۱۱ سنت یا ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۰۱.۸۵ دلار در هر بشکه رسید.

ایالات متحده و متحدانش روز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به دلیل قتل غیرنظامیان در شمال اوکراین آماده کردند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور آن را «جنایت جنگی» توصیف کرد و خواستار مجازاتی متناسب شد. این در حالی است که روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب کرد.

نوسان قیمت نفت در بازار جهانی/ قرنطینه شانگهای بر نگرانی‌ها افزود

تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا که ۲۷ کشور عضو اتحادیه باید آن را تایید کنند، خرید زغال سنگ روسیه را ممنوع کرده و از ورود کشتی‌های روسی به بنادر اتحادیه اروپا جلوگیری می‌کند. بریتانیا همچنین از کشورهای G۷ و ناتو خواست تا با جدول زمانی برای توقف تدریجی واردات نفت و گاز از روسیه موافقت کنند.

نگرانی‌های فزاینده عرضه به دلیل قوی‌تر شدن دلار، که نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند و افزایش غافلگیرکننده ذخایر نفت خام ایالات متحده، کاهش قیمت‌ها را برطرف کرد.

دلار پس از جهش یک شبه به دلیل اظهارات تندروانه‌تر یک مقام فدرال رزرو، روز چهارشنبه به بالاترین سطح خود در نزدیک به دو سال گذشته رسید.

افزایش ۱.۱ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت خام در آمریکا

به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم در روز سه شنبه، ذخایر نفت خام و سوخت‌های تقطیری آمریکا علی‌رغم کاهش ذخایر بنزنین، در پایان هفته گذشته افزایش یافت.

ذخایر نفت خام در هفته منتهی به اول آوریل در حالی ۱.۱ میلیون بشکه افزایش یافت که تحلیلگران در انتظار کاهش ۲.۱ میلیون بشکه‌ای آن بودند.

هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر کل تحقیقات در نیسان سکیوریتیز گفت: افزایش دلار، افزایش ذخایر نفت خام ایالات متحده و نگرانی در مورد تقاضای ضعیف در چین به دلیل ادامه قرنطینه شانگهای بر فشار در معاملات اولیه افزوده است.

قیمت نفت احتمالاً برای مدتی در حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی می‌ماند، زیرا نگرانی‌های مربوط به تقاضا و پیش‌بینی عدم درگیری در خاورمیانه در طول ماه روزه‌داری مسلمانان موسوم به رمضان، ممکن است پس از ماه رمضان دوباره افزایش یابد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =