جمعیت و نیروی انسانی

آخرین وضعیت تغییرات شاخص‌های جمعیتی کشور نشان می‌دهد متوسط تعداد افراد هر خانواده در بازه ده ساله منتهی به ۱۳۹۵ روند کاهشی داشته و از ۴ نفر به ۳/۳ نفر برای هر خانواده رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آخرین وضعیت تغییرات شاخص‌های جمعیتی کشور نشان می‌دهد متوسط تعداد افراد هر خانواده در بازه ده ساله منتهی به ۱۳۹۵ روند کاهشی داشته و از ۴ نفر به ۳/۳ نفر برای هر خانواده رسیده است.

آخرین وضعیت تغییرات شاخص‌های جمعیتی کشور نشان می‌دهد متوسط تعداد افراد در خانوارهای کشور بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ ابتدا روند افزایشی و سپس روند کاهشی به خود گرفته است.

برای مثال در سال ۱۳۳۵ بعد خانوارهای شهری و روستایی به طور میانگین ۴.۸ نفر بوده که در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۷۰ به ۵.۲ نفر افزایش یافته اما از آن پس روند کاهشی به خود گرفته است به گونه‌ای که این شاخص در سال ۸۵ به ۴، در سال ۹۰ به ۳.۵ و در سال ۹۵ به ۳.۳ نفر رسیده است.

میانگین جمعیت خانواده ۳.۳ نفر/ نرخ مشارکت اقتصادی ۴۰.۹ درصد شد

کاهش شاخص ناخالص ولادت به ۱۳.۳ در تابستان ۱۴۰۰

میزان ناخالص ولادت و تعداد ولادت‌های ثبت شده برحسب جنس شاخص دیگری است که مورد بررسی قرار گرفته است و نشان می‌دهد میزان ناخالص ولادت در سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۹.۵ نفر در هر هزار نفر بوده است. این آمار در ادامه طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ به ترتیب به ۱۸.۸، ۱۷، ۱۴.۸ و ۱۳.۶ نفر رسیده است. آخرین آمار موجود در این حوزه نیز نشان می‌دهد این شاخص در تابستان ۱۴۰۰ به ۱۳.۳ نفر کاهش یافته است.

روند پیش‌بینی جمعیتی کشور نیز نشان می‌دهد جمعیت کشور در سال ۱۴۰۱ به ۸۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، در سال ۱۴۱۰ به ۸۹ میلیون و ۱۴۱ هزار و در سال ۱۴۱۵ به ۹۱ میلیون و ۴۴۶ هزار نفر خواهد رسید.

میزان ناخالص فوت نیز در سال ۱۳۹۵ برابر با ۴.۷ نفر بوده که طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ به ترتیب ۴.۸، ۴.۷، ۴.۹ و ۶.۳ بوده است. این شاخص در تابستان ۱۴۰۰ به عدد ۷ رسیده است.

نسبت ازدواج به طلاق به ۳۳.۳ درصد رسید

شاخص دیگری که در این گزارش قابل توجه است، آمار بخش ازدواج و طلاق است که نشان می‌دهد میزان ازدواج طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ از ۸۴۷ هزار و ۷۹۲ نفر در سال به ۵۵۹ هزار و ۱۹۹ نفر رسیده است. همچنین طی این مدت میزان طلاق از ۱۴۲ هزار و ۸۴۱ نفر در سال به ۱۸۶ هزار و ۲۵ نفر افزایش یافته است. بر این اساس نسبت طلاق به ازدواج از ۱۶.۳ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۳۳.۳ درصد در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

میانگین جمعیت خانواده ۳.۳ نفر/ نرخ مشارکت اقتصادی ۴۰.۹ درصد شد

آمار مرکز ملی آمار در بخش جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر برحسب وضع فعالیت اقتصادی نیز نشان می‌دهد تعداد کل جمعیت بیش از ۱۵ سال در سال ۱۳۹۵ برابر با ۵۹ میلیون و ۵۲۸ هزار نفر بوده که از این تعداد ۲۵ میلیون و ۷۲۳ هزار فعال و ۲۲ میلیون و ۵۲۵ هزار نفر شاغل بوده‌اند. این در حالی است که این آمار در پاییز ۱۴۰۰ تغییر کرده و آمار جمعیت کل به ۶۳ میلیون و ۱۵۵ هزار نفر رسیده است. همچنین آمار جمعیت فعال و شاغل نیز به ترتیب اعداد ۲۵ میلیون و ۸۳۸ هزار نفر و ۲۳ میلیون و ۵۳۵ هزار نفر را ثبت کرده است.

نرخ ۴۰.۹ درصدی مشارکت اقتصادی در پاییز ۱۴۰۰

نرخ مشارکت اقتصادی این بخش در کل کشور در سال ۱۳۹۵ برابر با ۴۳.۲ درصد بوده است که در بهار، تابستان و پاییز ۱۴۰۰ به ترتیب ۴۱.۴، ۴۱.۱ و ۴۰.۹ درصد رسیده است.

آمار بیکاری این بخش نیز نشان می‌دهد نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در سال ۱۳۹۵ و در کل کشور از ۱۲.۴ درصد به ۹.۶ درصد در سال ۹۹ و به ۸.۹ درصد در پاییز ۱۴۰۰ رسیده است.

میانگین جمعیت خانواده ۳.۳ نفر/ نرخ مشارکت اقتصادی ۴۰.۹ درصد شد

نرخ بیکاری در جمعیت ۱۸ تا ۳۵ سال هم نشان از کاهش این نرخ طی مدت مشابه بالا دارد. نرخ بیکاری این بخش در سال ۱۳۹۵ برابر با ۲۰.۱ درصد بوده که در سال ۹۹ به ۱۶.۷ درصد و در پاییز ۱۴۰۰ به ۱۶.۱ درصد رسیده است.

از این آمار نسبت اشتغال ۳۷.۸ درصد در سال ۱۳۹۵ و ۳۷.۳ درصد در پاییز ۱۴۰۰ نیز استخراج می‌شود. بر این اساس سهم شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در بخش‌های عمده اقتصادی از کل اشتغال در سال ۱۳۹۵ در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب برابر با ۱۷.۹، ۳۱.۹ و ۵۰.۲ درصد بوده که در سال ۹۹ به ۱۷.۴، ۳۳.۳ و ۴۹.۳ رسیده است. همین آمار در پاییز سال جاری به ۱۵.۴، ۳۴.۷ و ۴۹.۹ رسیده است.

میانگین جمعیت خانواده ۳.۳ نفر/ نرخ مشارکت اقتصادی ۴۰.۹ درصد شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =