محمدرضا ساکت

مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان گفت: از آبان سال 1399 کمیته مجوز حرفه‌ای باشگاه فولاد مبارکه سپاهان را تشکیل دادیم و ۱۷ کارشناس در بخش‌های مختلف به کار گرفته شدند.

به گزارش ایراسین، چند روز پیش خبری در محافل فوتبالی ایران پیچید که کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در اطلاعیه‌ای از حذف استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان از فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا خبر داده بود. این اتفاق بعد از آن رخ داد که AFC قبل از اتمام سال ۲۰۲۱ در نامه به فدراسیون فوتبال از وجود نقایص در پرونده حرفه‌ای این ۳ تیم خبر داده و خواستار ابطال مجوز حرفه‌ای آن‌ها و حذف از لیگ قهرمانان آسیا شده بود.

به همین منظور برنامه تلویزیونی ورزش و مردم روز جمعه ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۰ یک میهمان ویژه به نام محمدرضا ساکت مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان داشت تا پیرامون چرایی حذف این تیم ها گفتگو کند.

خودم را سرباز مجموعه فولاد مبارکه سپاهان می‌دانم

محمدرضا ساکت در ابتدا پیرامون لیگ حرفه ای صحبت کرد و اظهار داشت: لیگ حرفه‌ای قوی‌ترین، سازمان یافته‌ترین، مؤثرترین، قانونمندترین لیگی است که در هر رشته ورزشی باید برگزار شود. از سال‌های قبل کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا با هدف استانداردسازی لیگ‌ها، ارتقا ساختار اداری و تشکیلاتی باشگاه‌ها، نظام‌مندی و افزایش زیرساخت و توسعه آنها برای برگزاری مسابقات، قانون‌مندی کردن نظام ارتباطی بین بازیکن باشگاه، مربی باشگاه و عکس آن و همینطور نهادهای بالا دستی آن در مسیری حرکت کردند که لیگ حرفه‌ای بوجود آید.

مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ادامه داد: کنفدراسیون فوتبال آسیا در ابتدا ۲ روش را دنبال کردند، بازدید میدانی به وسیله گروه‌های مختلفی انجام شد و سپس این مورد تبدیل به تدوین معیارها و دستور العمل‌ها رسید. به فدراسیون‌های محلی این موارد ابلاغ شد. بعد از آن از همه فدراسیون‌ها خواسته شد کمیته مجوزی حرفه‌ای محلی ایجاد شود. در خود کنفدراسیون نیز این کمیته ایجاد شد. این کمیته معادل در همه کشورها فراهم شد تا وظیفه داشته باشد مسیر ارتقا همه باشگاه‌ها را به خوبی فراهم کند. این اتفاق وقتی صورت گرفت، معیارها، مستندات و آئین نامه‌ها ابلاغ گردید. حتی برای باشگاه‌ها و رابط ویژه آن آموزش‌هایی از سوی AFC صورت گرفت. ما هم در باشگاه سپاهان چه در دهه ۸۰ و چه در دوره‌های قبلی نفر خاصی انتخاب شده بود. آقای بصیریان به این سمت انتخاب شد و در واقع وی به همراه افرادی دیگر متولی حرکت حرفه‌ای سازی شد.

وی ۵ معیار را در موضوع مجوز حرفه‌ای مهم دانست و بیان داشت: معیار حقوقی اولین معیار است، در معیار حقوقی ساختار حقوقی تشکیلاتی باشگاه مشخص می‌شود. هیئت مدیره، ناظر عملکرد و مجمع کیست و در واقع باشگاه در کجا ثبت شده است. معیار بعدی، معیار پرسنلی و مدیریتی است. معیار پرسنلی به ساختار داخلی باشگاه اعم از دبیرخانه، مدیرعامل، مدیر مالی، مسئول امنیتی، مدیر رسانه، پزشک و مواردی از این دست می‌پردازد. در این خصوص مدارک و مستندات روشنی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در خواست می‌شود.

محمدرضا ساکت افزود: معیار سوم معیار ورزشی است، در این مورد این حساسیت وجود دارد که روش توسعه فوتبال از سوی باشگاه چیست. در واقع مسیر توسعه فوتبال، مرکز آکادمی، چگونگی پرورش بازیکن، خدمت رسانی به تیم‌های پایه و نحوه ارتقا بازیکنان به رده‌های بالاتر مورد سوال قرار می‌گیرد. حتی در این خصوص به برابری نژادی توجه شده و مورد تاکید قرار می‌گیرد.

خودم را سرباز مجموعه فولاد مبارکه سپاهان می‌دانم

مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان با اشاره به معیار چهارم مجوز حرفه‌ای که معیار مالی است، افزود: در این معیار به صورت مالی‌های حسابرسی شده و بررسی صورت حساب‌ها از سوی مؤسسه مستقل توجه می‌شود. در واقع هم حسابرس بیرونی و هم حسابرس داخلی از باشگاه درخواست می‌شود. حتی به صورت‌های مالی دقیق و روشن توجه می‌شود که در آن به همه موارد درآمدی و هزینه‌ای می‌پردازد. حتی در آن درآمد بلیط، حق پخش، هزینه‌ها در هر بخش، حقوق بازیکنان و مربیان، تیم‌های پایه، هزینه‌های دفتری و مواردی این چنینی در حوزه مالی از شما به صورت روشن درخواست می‌شود. این نکته را باید یادآور شوم که حتی موضوعات مالیاتی نیز مورد پرسش قرار می‌گیرد که در کشورمان این مهم خوشبختانه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اما معیار پنجم معیار زیر ساختی است و در این خصوص شرایط کلی ورزشگاه‌های تحت اختیار باشگاه بررسی می‌شود. مواردی از قبیل زمین مسابقه، زمین تمرین، سالن بدنسازی و ضرورت‌های اصلی هر تیم مورد توجه است. از سال قبل که باشگاه سپاهان آمدم اولین برداشتم از فعالیت AFC این بود که این نهاد به سمتی رفته که نظام لیگ حرفه‌ای را در گستره آسیا کیفی سازی کند. لذا اغماض و گذشتی در این خصوص وجود ندارد. از آبان سال گذشته کمیته مجوز حرفه‌ای باشگاه سپاهان را تشکیل دادیم و ۱۷ کارشناس در بخش‌های مختلف به کار گرفته شدند.

محمدرضا ساکت با بیان اینکه ۵ معیار مذکور از سوی ناظران و کارشناسان AFC بررسی می‌شود تصریح کرد: حتی باید به این اشاره شود که هزار و ۴۴۳ سند در حوزه مجوز حرفه‌ای در پلتفرم AFC از سوی باشگاه بارگزاری شده و به هر باشگاه نام کاربری و رمز عبور داده شده تا شخصاً این مدارک در آن سامانه بارگزاری شود. بنابراین اینکه بخواهیم دنبال مقصر بگردیم اشتباه است چراکه باشگاه متولی اولیه است. البته سازمان لیگ، فدراسیون و فوتبال، کمیته مجوزی حرفه‌ای، کمیته بدوی و کمیته استیناف مورد نظارت آنها قرار گرفته و تأیید نهایی صورت می‌گیرد. حتی بعد از تأیید از سوی نهادهای بالا دستی ما کنفدراسیون مجدداً ممیزی کرده و به این صورت نیست که همه نظرات کمیته بدوی و استیناف تأیید شود.

خودم را سرباز مجموعه فولاد مبارکه سپاهان می‌دانم

وی در خصوص کسب مجوز حرفه‌ای باشگاه فولاد مبارکه سپاهان گفت: سال ۱۳۹۹ مدارک ما از سوی کمیته بدوی مورد بررسی قرار گرفت. البته این مدارک از سوی کمیته بدوی و کنفدراسیون تنها قابل رؤیت است. در یکی دو مورد سندها ابهام وجود داشت که مورد اصلاح قرار گرفت و در این راستا هیچگونه مشکلی در مدارک ما و باشگاه فولاد خوزستان وجود نداشت و خوشبختانه مجوز حرفه‌ای دریافت شد. این را باید متذکر شوم که این موارد چیزی نیست که با آن کوتاه مدت برخورد کنیم. ۱۴۰۰ سند و تحویل آن به کنفدراسیون چیزی نیست که با آن بشود کوتاه مدت برخورد کرد. معتقد هستم فعالیت تمام مدیران باشگاه‌ها ارزشمند است اما عدم ثبات در مدیریت و تغییرات مکرر این مورد را تهدید می‌کند.

مدیرعامل باشگاه فولادمبارکه سپاهان با بیان اینکه از وزارت ورزش درخواست دارم تنفس‌های مصنوعی را به استقلال و پرسپولیس ندهد، افزود: بگذارید سرخابی‌ها روی پای خودشان توانا بایستند، هر جا کوچک‌ترین مشکلی از سوی سرخابی‌ها پیدا شده خواسته‌اند تنفس مصنوعی به این دو باشگاه بدهند در حالیکه مدیران توانمندی در این دو تیم وجود دارند. ثبات سازمانی نیاز سرخابی‌ها است. بعضاً وجود داشته که این دو باشگاه به ظرفیت‌ها و حمایت‌های کوچک و بزرگ وزارت ورزش متوسل شده‌اند. به نظر می‌رسد وزارت ورزش در خصوص این دو تشکیلات و تشکیلات دیگر اجازه دهد خودشان و بر اساس ظرفیت‌های مدیریتی باشگاه‌ها تصمیم گیری کنند.

وی با اشاره به حمایت‌های کارخانه فولاد مبارکه گفت: امسال خوشبختانه سایت ترانسفر عددها را نشان داد. باشگاه فولاد مبارکه سپاهان پنجم یا ششم کشور از حیث گردش مالی و نقل و انتقالات بودیم. تنها مبنا پول نیست، بازیکن تنها معیار پول را برای انتخاب باشگاه مدنظر قرار نمی‌دهد. بلکه ثبات، برنامه ریزی، زیر ساخت و احترام را مورد توجه قرار می‌دهد. باید اجازه داد تا ثبات در سازمان‌ها ایجاد شود تا برنامه‌ها پیش برود تا بتوان در این نبرد سنگینی که برای مجوز حرفه‌ای وجود دارد موفق شد. هفته‌ای که گذشت جلسه برنامه ریزی و اخذ مجوز حرفه‌ای برای لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲-۲۳ در باشگاه سپاهان شروع شد. تا برای اخذ مجوز در آبان سال آینده تلاش شود. همه مجموعه کمک می‌کنند تا این مجوز حرفه‌ای کسب شود و در اصل مجوز حرفه‌ای که یک تاییدیه سالیانه است و هرسال مجدداً مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

ساکت ادامه داد: باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال خوشبختانه زیر ساخت‌های فیزیکی در چند سال اخیر توسط شهرداری تهران تأمین شد. این ظرفیت خوبی بود تا مجوز حرفه‌ای بدست آید. یکی از ضرورت‌های مهم مجوز حرفه‌ای داشتن زمین تمرین و ورزشگاه است. به نظر می‌رسد این زیر ساخت‌ها وجود دارد. آنچه ضرورت دارد این است که باور داشته باشیم همه فعالیت‌ها در کشورمان و در یک باشگاه مسئولیت آن با خود باشگاه است. صراحتاً کنفدراسیون می‌گوید صحت تهیه اسناد و مدارک به عهده باشگاه است. حتی در خصوص اتفاقی که برای باشگاه گل گهر افتاد. مدارک را ارائه دادند اما مستندات را باشگاه باید پاسخگو باشد.

مدیرعامل باشگاه فولادمبارکه سپاهان پیرامون قبول پیشنهاد مدیریت سرخابی‌ها گفت: خودم را سرباز مجموعه فولادمبارکه سپاهان می دانم اما مطمئن هستم که برای پرسپولیس و استقلال می‌توان مجوز حرفه‌ای گرفت اما به شرطی که از همین فردا صبح استارت سازمانی آن انجام گیرد.

خودم را سرباز مجموعه فولاد مبارکه سپاهان می‌دانم

وی در خصوص حواشی قبل از دیدار پرسپولیس و فولاد مبارکه سپاهان و عدم به کار رفتن ستاره لوگوی باشگاه پرسپولیس در پوستر طراحی شده توسط باشگاه سپاهان و همینطور استفاده از بازیکنان سابق پرسپولیس در این پوستر بیان داشت: هیچ آئین نامه‌ای در کشورمان تعریف نشده در حالیکه در اروپا این آئین نامه وجود دارد. اینکه چه باشگاهی می‌تواند به چه مناسبتی از ستاره استفاده کند. از همکارانم پرسیدم آیا ما خلاف آئین نامه عمل کرده‌ایم آنها پاسخ دادند اصلاً آئین‌نامه وجود ندارد. در خصوص ستاره‌های استقلال آنها آسیایی هستند. در آسیا تیم‌ها نماینده ایران هستند و همگی متحد هستیم. ما همان باشگاهی بودیم که سال گذشته بازی‌های لیگ پرسپولیس را برای فینال آسیا به حق جا به جا کردند استقبال کردیم.

محمدرضا ساکت نیز اشاره ای به پرونده ویلموتس داشت و گفت: زمانیکه قرارداد ویلموتس منعقد می‌شد در حوزه اداری فدراسیون حضور نداشتم و در تیم ملی فعالیت می‌کردم چرا که بنا به قانون مجلس شورای اسلامی بازنشسته حساب می‌شدم. اعتقاد دارم ویلموتس در شروع کار مربی بسیار خوبی بود. مسئولین فدراسیون نیز به خوبی با وی ارتباط داشتند اما قطعاً این را می‌دانید که خارجی‌ها به پرداخت‌ها اهمیت می‌دهند. ۵ ماه کشورمان نتوانست به دلیل تحریم‌های ظالمانه مطالبات ویلموتس پرداخت کند.

مدیرعامل باشگاه فولادمبارکه سپاهان در پایان افزود: ویلموتس براساس قانون فیفا پس از چند اخطار کل مطالباتش را درخواست کرد، در خصوص محتوای قرارداد نیز بندها از سوی بخش حقوقی فدراسیون تنظیم شد اما اینکه در زمان انعقاد قرارداد آیتم‌ها تغییر کرده‌اند یا نه در جریان آن نیستم. او حتی با رایزنی‌های آقای تاج ۵ ماه خویشتن داری کرد اما دیگر نتوانست بیشتر از این زمان را صبر کند.

خودم را سرباز مجموعه فولاد مبارکه سپاهان می‌دانم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =