مالیات

در اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده ۵ درصد عوارض بلیت هواپیما که تا پیش از این وجود داشت حذف و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر آن اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین پس از ۱۳ سال اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از امروز اجرایی می‌شود. این قانون که خرداد ماه سال جاری تصویب و در تیرماه ابلاغ شد، ۶ ماه برای اجرا فرصت داشت. در این قانون موارد مختلفی بیان شده که یکی از آن‌ها به قیمت بلیت هواپیما باز می‌گردد.

بر اساس این قانون و طبق جزو ۱۳ بند ب ماده ۹ قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، خدمات حمل‌ونقل اعم از بار و مسافر درون و برون شهری و بین‌المللی جاده‌ای، ریلی و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است اما خدمات حمل‌ونقل هوایی اعم از بار و مسافر شامل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

از آنجایی که بر اساس قانون جدید، ۵ درصد عوارض شهرداری‌ها از بلیت پروازهای داخلی حذف شده و به جای آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به بلیت هواپیما افزوده می‌شود، در عمل ۴ درصد به قیمت بلیت پروازهای داخلی اضافه می‌شود. این در حالی است که پروازهای خارجی شامل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: در پروازهای داخلی مجموعاً ۴ درصد به سقف نرخ بلیت افزوده می‌شود اما در پروازهای خارجی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که با توجه به رقمی که نرخ فروش بلیت پروازهای خارجی دارد، این پایه مالیاتی سبب می‌شود تا دسترسی مردم به سفرهای خارجی کاهش یافته یا حتی از دسترس خارج شود؛ از یک سو عوارض خروج از کشور داریم و از سوی دیگر ۹ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده اختصاص می‌یابد.

تغییر قیمت بلیت هواپیما در اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده

وی خاطرنشان کرد: این ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بلیت هواپیما، از مصرف کننده نهایی کسر شده و مستقیماً به سازمان امور مالیاتی داده می‌شود؛ طبق قانون سازمان امور مالیاتی موظف است یک درصد این مالیات را به توسعه بهداشت عمومی و سلامت، ۴ درصد را به شهرداری‌ها و ۴ درصد را هم به خزانه دولت واریز کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در این خصوص گفت: قانون ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به پروازهای مسافرانی که وارد کشور می‌شوند تعلق نخواهد گرفت. همچنین مبلغ بلیت‌ها پس از کنسلی، مسترد می‌شود و این ۹ درصد هم به خریدار بلیت برگشت داده خواهد شد.

محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی، جمعه گذشته در یک نشست خبری گفته بود: در قانون مالیات برارزش افزوده، شرکت‌های هواپیمایی هرگونه مالیاتی که در زمان خرید هواپیما، تجهیزات و هرگونه هزینه‌های موردنیاز پرداخت می‌کنند، امکان کسر از مالیات ۹ درصد دارند، برآیند این اعمال نرخ ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده قطعا بیشتر از ۵ درصد عوارض در قانون سابق نیست و نباید افزایش قیمتی را از این بابت داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =