سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت فلزات گرانبها.طلا. سنگهای قیمتی .ساعت و ماشین الات وابسته

با توجه به اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، اصل طلا، جواهر و پلاتین بکار رفته در آن‌ها از پرداخت این مالیات معاف می‌شود اما اجرت ساخت، سود و کارمزد مشمول مالیات برارزش افزوده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین پس از اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده پس از ۱۳ سال، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از امروز در حوزه طلا نیز اجرایی می‌شود. بر این اساس از امروز اصل طلا، جواهر و پلاتین بکار رفته در آن‌ها از پرداخت این مالیات معاف می‌شود اما اجرت ساخت، سود و کارمزد مشمول ۹ درصد مالیات برارزش افزوده خواهد بود.

محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در نشست خبری روز جمعه گذشته گفت: حمایت از تولید با امکان استرداد مالیات به‌ویژه در بخش ماشین‌آلات خطوط تولید یکی از نقاط قوت این قانون محسوب می‌شود. همچنین اشخاص حقوقی از شروع فعالیت خود امکان استفاده از اعتبار مالیاتی را بر مبنای قانون جدید خواهند داشت و مشکلات و موانع گذشته مرتفع شده است. پایه اصلی معافیت‌ها در قانون جدید حمایت از سبد مصرفی خانوار است.

متن اعلامی اتحادیه طلا و جواهر تهران به شرح زیر است:

۱- نظر به اینکه با اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ اصل طلا ، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ معاف از مالیات و عوارض است؛ صرفاً اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند مشمول مالیات و عوارض با نرخ ٩ درصد (۹ ٪) است. لذا ضرورت دارد فروشندگان مصنوعات یاد شده نسبت به تفکیک موارد معافیت (اصل طلا ، جواهر وپلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده) از سایر موارد در صورتحساب فروش صادره اقدام نمایند تا امکان محاسبه و دریافت مالیات و عوارض بر مبنای اجزای یاد شده مشمول باشد.

۲- براساس قانون مذکور، فروشندگان مصنوعات ساخته شده از طلا، جواهر و پلاتین از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ به هیچ عنوان مجاز به دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از اصل طلا، جواهر و پلاتین نیستند و در صورت عدم رعایت بند (۱) نه‌تنها باید مالیات و عوارض دریافتی را عودت نمایند بلکه مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات و عوارض دریافتی نیز می‌شوند که غیر قابل بخشودگی است.

عباد محمدولی، کارشناس طلا و جواهر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره اجرای این قانون گفت: این طرح موضوعی بود که اتحادیه‌های صنفی و اتاق اصناف از چند سال گذشته آن را پیگیری می‌کردند.

وی ادامه داد: نگاه‌ها نسبت به قبل بهبود پیدا کرده و همین مسئله باعث شده فرآیند کاری ما نسبت به قبل سریع‌تر شود.

این کارشناس طلا و جواهر معتقد است: این تغییر برای صنف طلا و جواهر یک تغییر مثبت محسوب می‌شود؛ از اول هم حرف این صنف همین بود. شیوه قبلی دریافت مالیات بر ارزش افزوده طلا باعث می‌شد مبلغ مالیات‌ها سنگین شود و بنابراین خانواده‌ها استقابل کمتری از خرید طلا می‌کردند. همین امر نیز باعث ایجاد رکود در بازار شده بود.

به نظر ‌می‌رسد با توجه به اینکه زین پس مالیات بر ارزش افزوده تنها بر سود طلا و جواهر و نه بر اصل آن لحاظ می‌شود، می‌تواند باعث کاهش قیمت نهایی برای مصرف کننده شود البته ناگفته نماند که این تاثیر در مقابل نوسانات قیمت طلا چندان قابل توجه نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =