وحید یعقوبی

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: شرکت فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت تولید کننده ورق گرم با تمام توان کار می‌کند و چند سالی است که رویکرد آن تامین نیاز داخل بوده و هست، این شرکت موفق عمل کرده و حجمی عظیم از نیازهای صنایع پایین دستی نظیر خودرو و لوازم خانگی و لوله و پروفیل و صنایع بشکه سازی و ... را پوشش داده است.

وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: ظرفیت تولید ورق فولادی در ایران در ورق گرم حدود 12میلیون تن می‌باشد که اکنون این تولید حدود 9 میلیون تن است و تقریبا می‌توان گفت 3 میلیون تن ظرفیت خالی تولید ورق گرم ایجاد شده است که از آن استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ورق سرد هم حدودا 2 میلیون تن ظرفیت خالی وجود دارد که آن هم پوشش داده نمی شود، گفت: در اسلب حدود 2 میلیون تن مازاد تولید داریم، بنابراین اگر سیستمی را پیاده کنیم که دو میلیون تن مازاد اسلب را به سمت داخل جذب و ظرفیت خالی ورق سرد و گرممان را فعال کنیم، ارزش افزوده ی بیشتری برای کشور ایجاد می شود.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت تولید کننده ورق گرم با تمام توان کار می‌کند و چند سالی است که رویکرد آن تامین نیاز داخل بوده و هست، بیان کرد: این شرکت موفق عمل کرده و حجمی عظیم از نیازهای صنایع پایین دستی نظیر خودرو و لوازم خانگی و لوله و پروفیل و صنایع بشکه سازی و ... را پوشش داده است.

وحید یعقوبی افزود: اما بقیه شرکت‌ها نتوانسته‌اند آن طور که باید کار کنند. در ورق گرم شرکت‌های دیگری همچون شرکت فولاد گیلان و شرکت نورد و لوله اهواز که به دلیل مسایل مالی، قضایی، حقوقی و... نتوانسته اند با ظرفیت کامل کار کنند، تقریبا با 20 الی 30 درصد ظرفیت به تولید پرداخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه عمده ظرفیت ایجاد شده در این شرکت‌ها خالی مانده و باعث شده تا تعادل عرضه و تقاضا ورق در کشور به هم بریزد، گفت: در ورق سرد هم همین مشکل وجود دارد. وقتی ورق گرم زیر 3 میلیمتر به اندازه کافی در کشور تولید نشود، تولید ورق سرد هم نمی تواند انجام شود بنابراین باز هم می‌بینیم در فولاد مبارکه که توانسته ورق گرم تولید کند، تولید ورق سرد هم انجام می‌شود اما در بقیه شرکت‌ها خیر. بسیاری از شرکت ها با نیمی از ظرفیت و بعضا حتی با 20 درصد ظرفیت مشغول به کاراند.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد، خاطرنشان کرد: نکته اصلی این است که بتوانیم ظرفیت ورق گرم را در شرکت‌ها فعال کنیم و تا زمانی که این ظرفیت‌ها فعال شود، باید از سوی حاکمیت راهکاری ارایه شود و راهکار دولت، عرضه تلفیقی است.

یعقوبی تصریح کرد: با انجام عرضه تلفیقی عرضه ورق گرم از طریق واردات در کشور افزایش پیدا میکند و اگر قرار باشد منافع مردم و مصرف کنندگان را تامین کنیم نمی‌توانیم  به جز عرضه تلفیقی در این شرایط کشور راهکار دیگری پیدا کنیم. چون اگر قرار باشد وارد کننده ورق را وارد کند، ممکن است با قیمت بالایی به مردم ارایه کند اما اگر یک شرکت تولیدی معتبر همچون فولاد مبارکه این کار را انجام دهد طبیعتا ضمن تلفیق با محصولات خود قیمت برای مردم پایین تر در می آید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =