بورس بازار سرمایه بازار سهام

یک کارشناس بورس ضمن تحلیل بازار بورس امروز چهارشنبه ۱۷ آذر، روند بازار در هفته آینده را پیش‌بینی کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته جاری خود، امروز (چهارشنبه؛ ۱۷ آذر) با افزایش ۱۱ هزار و ۳۴۹ واحدی معادب ۰.۸۵ درصد به یک میلیون و ۳۴۹ هزار و ۳۶۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن هم با ۲۴۴۴ واحد افزایش معادل ۰.۶۸ درصد رشد به ۳۶۳ هزار و ۵۸۶ واحد رسید.

سلمان نصیر زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره علت رشد امروز بازار بورس اظهار کرد: گروه‌هایی در بازار بورس وجود دارد که به «گروه‌های عامیانه بازار» شهرت دارند. گروه خودرویی نیز جزو همین دسته است.  گروه‌ای عامیانه بازار صنایعی هستند که تغییرات قیمتی آن‌ها می‌تواند رفتار مثبت و هیجانی به بازار القا کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به حجم معاملات گفت: از ابتدای صبح هجمه‌های خبری مثبتی برای افزایش قیمت خودرو وجود داشت و در ادامه مجوز افزایش ۱۸ درصدی نرخ خودروهای دو گروه خودروساز ایران خودرو و سایپا در کنار بازگشایی نماد شرکت ایران خودرو در بازار (خودرو) فضایی را به وجود آورد تا خودرویی‌ها بتوانند بهتر معامله شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همین حرکت گروه خودرو باعث ایجاد شادابی نسبی در بازار شد. این در حالی است که خالص معاملات نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان بود و شاهد خروج پول از بازار بودیم. به علاوه در گروه‌هایی مثل گروه‌های پتروشیمی، زنجیره فولاد و چند رشته‌ای صنعتی که از نظر بنیادی می‌توانند شاخص را حرکت دهند، حجم معاملات پایین بوده و کشش رو به بالایی نداشتیم. این مسئله نشانگر ابهام بازار در هفته بعد است که نشان می‌دهد تمایل به خرید در کوتاه‌مدت بالا نیست.

نصیرزاده افزود: در مجموع خبرهای گروه خودرو محرکی برای بازار امروز بود اما نداشتن پشتوانه حجم معاملات و در پیش بودن ابهامات، فعلاً روند مثبت در هفته آینده را متزلزل نشان می‌دهد. با این حال باید منتظر داده‌هایی که از روز یکشنبه به بعد منتشر می‌شود، باشیم تا ببینیم اطلاعات منتشر شده چقدر طبق انتظار بازار یا بهتر از آن است؛ این داده‌ها می‌توانند جهت بازار را تعیین کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =