علی رسولیان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به لزوم اتخاذ تصمیمات مبتنی بر ظرفیت‌های سازمانی، درحال پیگیری برای دستیابی به مدل منسجمی از تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز بخش تولید هستیم و خود را متعهد می‌دانیم که آب و برق و گاز واحدهای تولیدی را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تأمین کنیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، به نقل از شاتا، علی رسولیان روز چهارشنبه با بیان این مطلب در نهمین همایش نشان تجاری با رویکرد حمایت و رفع موانع توسعه برندهای ملی در محل سالن همایش‌های ساپکوی مشهد، بر تکمیل زیرساخت‌های صنعتی، معدنی و تجاری در کشور تأکید کرد و افزود: اگر واحد تولیدی در نقطه‌ای از کشور با مشکل تأمین آب، برق یا گاز مواجه باشد، خود را موظف می‌دانیم که به‌عنوان بخشی از دولت، برای حل مشکلات آن واحد راهکار پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: در شرایط سخت اقتصادی کنونی، فعالان اقتصادی نقش مؤثری در تأمین نیازهای ارزی و مالی کشور ایفا می‌کنند؛ با این حال آمارها طی دو سال گذشته نشان می‌دهد که بخش تولید رشد کرده و بنگاه‌های اقتصادی درحال توسعه هستند، که این مهم در عمده شهرک‌های صنعتی کشور به چشم می‌خورد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: هم اینک با وجود تداوم شرایط همه گیری کرونا و تحریم‌های تحمیلی، بیش از چهار هزار و ۴۰۰ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال اجرا بوده، ماشین آلات شمار زیادی از آن‌ها نیز درحال نصب، و صادرات تولیدات داخلی نیز درحال افزایش است.

رسولیان همچنین با بیان این‌که عمق داخلی سازی و تولید صنعتی در کشور درحال افزایش است، اظهار داشت: هم اینک واردات مواد اولیه به کشور درحال کاهش و واردات برخی دیگر نیز ممنوع شده یا تعرفه‌های بالایی برای آن درنظر گرفته شده که این مهم یک فضای رقابتی بهتری برای تولید کنندگان ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: در بخش صادرات توجه به این نکته که شاید آن‌چه کالاهای ایرانی را در خارج از کشور رقابتی کرده، ناشی از تفاوت قیمت کالاهای ایرانی با کالاهای خارجی است، اما برند شدن باید در اولویت قرار گیرد، زیرا صرفاً تفاوت قیمت نمی‌تواند برای همیشه تولیدات ایرانی را در فضای رقابتی حفظ کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر تلاش تولید کنندگان برای برند شدن یا عرضه تولیدات باکیفیت و رقابت پذیر با کالاهای مشابه خارجی افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی به ما کمک می‌کند که فعالان اقتصادی و سیاستگذاران در این حوزه به رقابت پذیر ماندن کالاهای ایرانی و برند شدن آن‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

رسولیان با بیان این‌که تا کنون بیش از یک هزار و ۴۰۰ نیاز فناورانه در شهرک‌های صنعتی کشور شناسایی شده است، اضافه کرد: ۴۰۰ نیاز فناورانه کشور که امکان تولید آن نبود یا نیاز به فناوری بالایی داشت، توسط فعالان اقتصادی داخلی و شرکت‌های دانش بنیان تأمین شده است.

وی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یا نشان‌های تجاری ملی را از جمله سیاست‌های ویژه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عنوان کرد و ادامه داد: در تلاش هستیم تولید کنندگانی را که عمق داخلی سازی را افزایش داده، توان اقتصادی و قدرت رقابت بالایی با تولید کنندگان خارجی داشته و از امکان توسعه بیشتری در فضای رقابتی دنیا برخوردارند، مورد حمایت قرار دهیم تا بهتر و راحت‌تر به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: طرح آمایش صنعتی کشور با رویکرد توسعه مناطق محروم و ظرفیت سازی برای اشتغال، یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم است که در بسیاری از استان‌ها آغاز شده و به نتیجه نهایی نیز رسیده است؛ چرا که از این پس عمده سیاست‌ها و فعالیت‌های اقتصادی کشور مبتنی بر طرح آمایش خواهد بود.

رسولیان گفت: بر اساس طرح آمایش سرزمینی، ظرفیت‌ها و شرایط سرمایه گذاری هر استان و نوع فناوری در آن‌ها شناسایی می‌شود تا خدمات ارائه شده به آن‌ها منطبق بر این ظرفیت‌ها بوده، از توازن منطقی برخوردار باشد و از هدررفت منابع اعم از دولتی یا خصوصی جلوگیری کند.

وی با اشاره به تأکید رئیس جمهوری مبنی بر احیاء واحدهای تولیدی راکد در کشور افزود: سوابق و بررسی‌های انجام گرفته نشان می‌دهد که بیش از ۴۲ درصد از واحدهای صنعتی راکد کشور یا توسط سرمایه گذاران جدید یا با مشارکت آنان احیاء شده است؛ به این معنا که اگر بخواهیم واحدهای راکد را فعال کنیم، مسیرش فقط تأمین مالی یا کمک مالی بانک‌ها یا حل مشکلات جزئی واحدها نیست، بلکه می‌توان واحدهای راکد را به دست افراد توانمند احیاء کرد و بین صاحبان واحدهای راکد با سرمایه گذاران توانمند کشور همگرایی به‌وجود آورد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بر رویکرد دخالت دادن بخش خصوصی در تصمیم گیری‌ها و مشورت گیری از آن‌ها تأکید و اضافه کرد: ایجاد نخستین شهرک صنعتی پوشاک کشور در تهران، یکی از ثمرات موفقیت آمیز تعامل و همکاری تنگاتنگ دولت و بخش خصوصی است.

رسولیان ادامه داد: با توجه به ایجاد زیرساخت‌های این شهرک صنعتی طی دو سال گذشته و اخیراً اخذ مجوز راه اندازی؛ طراحی و شهرک سازی آن کاملاً مبتنی بر نظرات و استقبال شایان توجه فعالان بخش خصوصی صورت گرفت، و واگذاری زمین به فعالان این صنعت نیز توسط تشکل‌های توانمند بخش خصوصی انجام خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد پس از امکان سنجی و مکان یابی ایجاد شهرک صنعتی پوشاک در مشهد، با همکاری بخش خصوصی، زیرساخت‌های مورد نیاز آن تأمین و چنین شهرکی در شأن مشهد مقدس احداث شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =