• ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
  • کد خبر: 20437
  • readingTime: ۷ دقیقه
املاک مسکن

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه این استان پتانسیل بالایی برای سرمایه‌پذیری در حوزه مسکن دارد گفت: اگر به معضل فرونشست زمین توجه جدی نشده و زاینده رود جاری نشود مردم ناچار به مهاجرت خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صنعت ساختمان یا املاک و مستغلات، یکی از مهم‌ترین صنایع در اقتصاد کشورها محسوب می‌شود و به دلیل اهمیت بسیار زیاد آن (یکی از نیازهای سه گانه هر انسان) همواره در کانون توجه قرار دارد. به علاوه به دلیل نقش تعداد قابل توجهی از مشاغل در فرآیند ساخت‌وساز املاک، از این صنعت به عنوان پیشران اقتصاد جوامع یاد می‌شود.

اصفهان نیز به دلیل جمعیت، موقعیت جغرافیایی استراتژیک و همچنین پتانسیل‌های اقتصادی خود، ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌پذیری در حوزه املاک و مستغلات دارد که متاسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به علاوه این استان از بروکراسی اداری نامناسب و همچنین بحران فرونشست زمین که حاصل سال‌های مدید خشکسالی و بی‌تدبیری و مسئولان دولتی در دُوَر گوناگون است، رنج می‌برد. همه این عوامل دست در دست هم و زنجیروار نه تنها مانع از دستیابی استان به جایگاه واقعی خود شده بلکه حیات نصف جهان را نیز تهدید می‌کند.

جمعیت استان اصفهان بر اساس آخرین سرشماری‌ها (۱۳۹۵) بیش از ۵ میلیون نفر است و از این حیث سومین استان پر جمعیت کشور محسوب می‌شود. از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی اصفهان همانند چهارراه استراتژیکی است که شرق کشور را به غرب و شمال آن را به جنوب متصل می‌کند بنابراین می‌توان از این حیث اصفهان را جاده ابریشم ایران دانست بنابراین ظرفیت‌های مناسبی برای ساخت‌وساز در جای جای این استان به ویژه شهر اصفهان وجود دارد.

پتانسیل بالای اصفهان برای سرمایه‌پذیری در حوزه مسکن

غلامحسین عسکری، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان، در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن استان اصفهان اظهار کرد: اگرچه آمار و ارقام درستی در این خصوص وجود ندارد اما به طور مسلم استان اصفهان پتانسیل سرمایه‌گذاری بسیاری برای ایجاد مسکن دارد. اصفهان یک استان صنعتی است که علاوه بر جاذبه‌های بسیار، از نظر جغرافیایی نیز در نقطه مهمی قرار گرفته است.

وی افزود: اگرچه پتانسیل بسیاری برای ساخت و ساز در اصفهان وجود دارد اما لازم است مطالعاتی در حوزه تاب آوری شهر و توان جمعیت‌پذیری استان نیز انجام شود. اگر همزمان با سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن، سایر حیطه‌ها از جمله محیط زیست، آب و فرنشست زمین هم مد نظر قرار گیرد، اصفهان پتانسیل بالایی برای سرمایه‌پذیری در این حوزه دارد. به علاوه اخیرا سه شهر جدید نیز در استان به وجود آمده که اگرچه برای سرریز جمعیت شهر اصفهان تاسیس شده است اما متاسفانه به جای جمعیت شهر اصفهان بیشتر، جمعیت استان‌های همجوار در آن‌ها اقامت پیدا کرده‌اند.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان تصریح کرد: اگر برنامه‌ای مدون با عنوان «طرح مسکن» تهیه و ظرفیت‌های استان به ویژه شهر اصفهان شناسایی شود، به منظور جلوگیری از ایجاد فشار مضاعف بر اصفهان، امکان ایجاد شهر دیگری در کنار این شهر اصفهان وجود دارد.

جاری شدن زاینده رود برای اصفهان حیاتی است

عسکری اضافه کرد: متاسفانه در اصفهان رسم است که هنگام پیاده‌سازی قوانین، به جای اجرای ۱۰۰ درصد، قوانین به میزان ۱۳۰ درصد پیاده می‌شود (اشاره به سخت‌گیری بیش از اندازه در اجرای قوانین) که یکی از موانع سرمایه‌گذاری در این بخش به شمار می‌رود. به علاوه به نظر می‌رسد اگر سیاست دولت به کناره‌گیری از اجرای طرح‌های ساخت و ساز مسکن و واگذاری آن به بخش خصوصی معطوف شود، شاهد شکوفایی در این بخش خواهیم بود. در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران ما به علت همین مشکلات از استان اصفهان خارج شده و در سایر استان‌ها مشغول به سرمایه‌گذاری هستند.

پتانسیل بالای اصفهان برای سرمایه‌پذیری در حوزه مسکن

وی در پاسخ به این سوال که با وجود بحران فرونشست زمین در اصفهان، آیا باز هم امکان ساخت‌وساز ایمن و مقرون به صرفه در این استان وجود دارد؟ گفت: باید تمهیدات فنی مناسب برای مناطق دارای فرونشست اندیشیده شود. به علاوه باید مسائل فنی را از مسائل سیاسی جدا کرد. جاری شدن زاینده رود برای اصفهان حیاتی است. متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند که اگر جاری نشدن زاینده رود تا ۱۰ سال دیگر ادامه داشته باشد، این تمدن خواهد مُرد و مردم باید از اصفهان مهاجرت کنند بنابراین لازم است در کنار سرمایه‌گذاری در تولید مسکن، تمهیدات دیگری هم برای جاری شدن زاینده رود و جلوگیری از فرونشست زمین اندیشیده شود.

فرونشست زمین؛ زلزله خاموش زیر پوست اصفهان

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان اظهار کرد: اگرچه شهرداری اصفهان مطالعاتی را در حوزه فرونشست زمین در شهر اصفهان انجام داده اما می‌طلبد که سازمان‌های مربوطه این مسئله را در کل استان پیگیری کنند. البته راهکارهای فنی برای ساخت ایمن ساختمان‌ها در مناطق پرخطر وجود دارد اما این بحث جدی گرفته نشده زیرا تصور می‌شود این اتفاق تنها برای دیگران رخ داده و برای اتفاق نخواهد افتاد! این یک بحث جدی است که متخصصان سازمان زمین‌شناسی هم درباره آن هشدار داده‌اند اما هنوز هیچ اقدام موثری انجام نشده است. فرونشست زمین یک زلزله خاموش زیر شهر است و متاسفانه روزی متوجه خواهیم شد که بسیاری از ابنیه تاریخی و ساختمان‌های نو موجود دچار شکست و فرونشت شده است.

بافت فرسوده را احیا کنید

عسکری درباره ساخت مسکن دولتی در قالب طرح‌های مختلف از جمله طرح «جهش تولید مسکن» اظهار کرد: اینگونه طرح‌ها در شهرهای جدید استان و نه در خود شهر اصفهان، اجرا می‌شود. ما در زمانی که طرح مسکن مهر قرار به اجرا داشت توصیه داشتیم که دولت اگر می‌خواهد در ساخت مسکن سرمایه‌گذاری کند یا سرمایه‌گذاران را به ورود به این بخش تشویق کند، بافت‌های فرسوده تهی از ساکن که به انبار شرکت‌ها یا فروشگاه‌ها تبدیل شده را احیا کند. بر اساس آخرین آمار در دسترس، فقط در شهر اصفهان حدود ۴، ۵ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد. این بافت‌ها پتانسیل خوبی برای ساخت‌وساز دارد و همه امکانات زیربنایی و روبنایی را در اختیار دارد. با فعالیت‌های دستوری نمی‌توان مسکن تولید کرد.

وی ادامه داد: دولت باید امکانات ساخت‌وساز را فراهم کند. برای مثال از افزایش قیمت مصالح ساختمانی جلوگیری کند یا زمین‌های دولتی فراوانی که در اختیار را دارد را با تسهیلات به انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران واگذار کند. در این صورت به نظر می‌رسد بتوان مشکل مسکن را حل کرد. اخیرا در یکی از شهرهای جدید استان قراردادی با یک شرکت خارجی منعقد شده که بر اساس آن قرار است ۳۵۰۰ واحد مسکونی ساخته شود. اگر هدف از این اقدام پویایی اقتصاد است که این مسئله اقتصاد کشور را پویا نمی‌کند؛ اجازه دهند انبوه‌سازان داخلی فعالیت کنند.

تکنولوژی؛ حلقه مفقوده صنعت ساختمان

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان درباره تکنولوژی مورد استفاده در صنعت ساختمان نیز اظهار کرد: لزوم استفاده از فناوری‌های جدید در ساخت مسکن تاکنون مغفول مانده است. استفاده از فناوری‌های جدید هم باعث کاهش بهای تمام شده تولید مسکن می‌شود و هم ایمنی ساخت را افزایش می‌دهد. اکنون در دنیا از نسل چهارم تکنولوژی ساخت‌وساز استفاده می‌کنند در حالی که ما حتی نسل اول را هم به صورت کامل اجرا نکرده‌ایم!

پتانسیل بالای اصفهان برای سرمایه‌پذیری در حوزه مسکن

عسکری افزود: اگر دولت روی استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای ساخت‌وساز و توسعه ساخت‌وسازهای مدولار و کارخانه‌ای سرمایه‌گذاری کند، نتیجه مطلوب‌تری خواهد گرفت. گاه اخباری در رسانه‌ها منتشر می‌شود مبنی بر اینکه در کشور چین ظرف ۲۴ ساعت تعداد مشخصی ساختمان ساخته شده است. بدیهی است چنین مسئله‌ای تنها با استفاده از تکنولوژی جدید امکان پذیر شده است.

سهم ناچیز تکنولوژی در ساخت‌وساز

وی در پاسخ به این سوال که علی‌رغم مزایای بسیار صنعتی‌سازی سختمان به عنوان رویکردی نوین در ساختمان‌سازی چقدر این شیوه در اصفهان مرسوم است، گفت: اگر بخواهیم استفاده از این روش را در مقیاس درصد بیان کنیم، تقریبا کمتر از پنج یا چهار درصد است. صنعتی‌سازی به اندازه‌ای که بتوان نام آن را «صنعتی‌سازی» گذاشت، وجود ندارد و تنها بخش‌هایی از ساختمان‌ها به صورت صنعتی ساخته می‌شود.

مسکن به تعداد کافی وجود دارد؛ قدرت خرید، نه!

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان با اشاره به قدرت خرید اندک مردم برای خرید املاک و مستغلات گفت: مشخص است خرید مسکنی با قیمت  ۷۰۰ میلیون تومان برای یک زوج جوان امکان پذیر نیست. به عقیده من مسکن به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما توان خرید آن وجود ندارد. یک خانه ۱۰۰ متری با متوسط قیمت ۲۰ میلیون تومان به ازای هر متر ۲ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت؛ کدام زوج جوان و یا حتی افراد مسن قادر به پرداخت چنین مبلغی هستند؟ وام‌های پرداختی هم تنها بخشی از این هزینه را تامین می‌کند، بنابراین باید هزینه مسکن را کاهش داد؛ بیشترین خدمت را می‌توان از مدولارسازی به دست آورد.

عسکری درباره علت سهم کم صنعتی‌سازی در صنعت ساختمان نیز اظهار کرد: ما برنامه‌ای برای استفاده از این روش نداریم. برای اجرای هر طرحی باید برنامه‌ریزی مشخص وهدف معینی داشت. به علاوه سازمان‌های مربوطه نظیر شهرداری‌ها، امور مالیاتی و دارایی ادارات راه و شهرسازی باید به اشخاصی که با این روش برای تولید مسکن تلاش می‌کنند، مشوق‌های مناسب باشد تا ساخت‌وساز به این روش رواج یابد اما اگر برخوردی مشابه با افراد معمولی با آن‌ها داشته باشند، مشخص است که این روش ترویج پیدا نخواهد کرد.

به طور کلی دلایل رونق نگرفتن بازار مسکن مشخص است اما به طور خلاصه آنچه می‌توان از گفت‌وگو با این کارشناس حوزه امکلاک و مستغلات برداشت کرد حاکی از سهم قابل توجه دولت در بی‌رونقی صنعت ساختمان کشور به ویژه اصفهان است. اتخاذ سیاست‌های نادرست و مصلحت‌اندیشی‌های کوتاه مدت به جای تدبیراندیشی در بلندمدت و همچنین بروکراسی اداری زائد و دست‌وپاگیر از جمله مهم‌ترین محورهایی است که از گفت‌وگو با این کارشناس باسابقه املاک و مستغلات قابل فهم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =