• ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
  • کد خبر: 20363
  • readingTime: ۱ دقیقه
غلامحسین عسکری رئیس سابق سازمان نظام مهندسی اصفهان

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان با بیان اینکه اجرای نماهای رومی یا یونانی در اصفهان ممنوع است، گفت: اگر هویت شهر از بین برود نمی‌توانیم در سردر شهر بنویسیم«اینجا اصفهان است». به علاوه بحران فرونشست زمین در اصفهان جدی است اما به اطلاعیه دادن و نامه‌نگاری بسنده می‌شود.

غلامحسین عسکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره علت ممنوعیت استفاده از نماها رومی و یونانی و در ساختمان‌سازی اظهار کرد: شهر اصفهان یک شهر تاریخی است و هویت مخصوص به خود را دارد. اگر هویت شهر از بین برود نمی‌توانیم در سردر شهر بنویسیم «اینجا اصفهان است»

وی افزود: اجرای نماهای رومی یا یونانی، چهره شهر را از یک شهر تاریخی و فرهنگی تغییر می‌دهد. به همین دلیل در احکامی که در کمیسیون ماده 5 و طرح‌های تفصیلی صادر شده، به وضوح آمده است که استفاده از این نماها ممنوع است.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان گفت: برای اجرای صحیح این احکام باید مسئولان ذی ربط که در راس آن به ترتیب شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان قرار دارند، بر ساخت‌وسازهای شهری نظارت کنند که متاسفانه این امر به درستی انجام نمی‌شود.

عسکری با تاکید بر اینکه برای حفظ هویت اصفهان لازم است از اجرای این طرح‌ها جلوگیری شود، تصریح کرد: موارد بسیاری دیده می‌شود که این نماها در حال اجرا است اما ورود پرونده آن به کمیسیون ماده 100 اثری ندارد به همین دلیل لازم است با خاطیان برخورد جدی شود. حداقل در هسته مرکزی و خیابان‌های اصلی شهر اینگونه نماها نباید اجرا نشود. البته یک فعالیت نصفه و نیمه‌ای در منطقه همت آباد و مناطق یک و سه انجام شده اما فراگیر نشد.

وی افزود: زندگی کردن در شهرهای جدید با زندگی سنتی که در بافت‌های سنتی شهری وجود دارد، متفاوت است به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند در همان محله‌های قبلی زندگی کنند.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان با اشاره به معضل فرونشست زمین در اصفهان گفت: میراث کهنی که به ما ارث رسیده اکنون در معرض خطر است. متاسفانه آنطور که باید به بحران فرونشست زمین توجه نشده و در عوض به اطلاعیه دادن و نامه‌نگاری بسنده می‌شود.

عسکری خاطرنشان کرد: فرونشست زمین غیرقابل جبران است! اگر به فرض از همین امروز هم اقداماتی را برای مقابله با فرونشست زمین انجام دهیم، 4 تا 5 دهه طول می‌کشد تا بتوانیم افت آب‌های زیرزمینی را جبران کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =