• ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
  • کد خبر: 19062
  • readingTime: ۲ دقیقه

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایراسین تشریح کرد:

پشت پرده ریزش بورس در روزهای اخیر چیست؟

صبر؛ استراتژی معاملاتی مناسب اما مشروط برای فعالان بازار سرمایه
بورس بازار سرمایه بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه در تشریح عوامل ریزش بورس و به طور کلی بازار سهام در روزهای اخیر گفت: عوامل متعددی در ریزش اخیر بورس دخیل بوده است. با این حال حد رشد منطقی بازار سرمایه تا پایان سال نشان می‌دهد در صورت اطمینان به سهام انتخاب شده، صبر استراتژی خوبی محسوب می‌شود.

مهدی رادان در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره علت ریزش های اخیر بازار بورس اظهار کرد: روند اصلاح قیمت سهام در بازار سرمایه بار دیگر موجب نگرانی سرمایه گذاران شده و دو راهی فروش و پیشگیری از کاهش بیشتر یا نگهداری به امید بهبود بازار را در برابر آنها قرار داده است.

وی افزود: میزان افت شاخص کل نسبت به اوایل شهریور ماه به ۱۲ درصد نزدیک شده است. اگر چه مسیر این کاهش یکسره نبوده و در پاره‌ای از روزها بخشی از کاهش قیمت ها جبران شده اما روند منفی بازار ادامه دار بوده است. در بررسی دلیل این نزول، فعالان بازار انگشت اتهام را به سوی عوامل مختلفی نشانه می روند؛ یک زمان زمزمه افزایش نرخ سود تا ۲۳ درصد، روزی شایعات انتصاب یک وزیر سابق به ریاست بانک مرکزی، زمانی نوسانات بازار ارز و کاهش انتظارات از افزایش سریع قیمت آن.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همچنین شائبه دستور به صندوق ها و نهادهای شبه خصوصی و یا درآمد ثابت جهت خرید اوراق بدهی منتشر شده توسط دولت و در نتیجه فروش سهام آنها برای تأمین نقدینگی لازم و از سوی دیگر نیاز شدید دولت به فروش اوراق برای جبران کسر بودجه با توجه به گذشت نیمی از سال و ناامیدی از سایر منابع درآمدی، همه و همه بخشی از دلایلی هستند که دهان به دهان در بازار می چرخند.

رادان خاطرنشان کرد: حتی گروهی افزایش عرضه های اولیه و تأمین نقدینگی جهت نشستن در صف های خرید را نیز در تحلیل های خود ذکر می کنند.

وی اظهار کرد: جدیدترین بهانه برای نزول بازار به اتفاقات رخ داده برای یک شرکت بزرگ ساختمان ساز در چین باز می گردد که منجر به نزول یکپارچه بازارهای جهانی و افت قیمت در بازارهای کالایی شده است.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: اگر چه هر یک از عوامل ذکر شده در جای خود می تواند عاملی برای افت شاخص کل تلقی شود و در عین حال نتوان در کوتاه مدت نشانه‌ای از بهبود بازار سراغ گرفت اما اگر به ماهیت بازار سرمایه به عنوان یک بازار بلند مدت توجه کنیم و پورتفوی سهام خود را با توجه به ارزش ذاتی سهام و نه توجه صرف به شایعات و نمودارها، انتخاب کرده باشیم در می‌یابیم که همواره بازار به منطق پاسخ مثبت داده است.

رادان افزود: در شرایط فعلی عامل اصلی اثر گذار بر روند بازار سرمایه نرخ ارز و نرخ تورم است و واقعیتی که متأسفانه شاهد آن هستیم، روشن بودن موتور تورم در کشور است که در نهایت اثر خود را بر نرخ ارز خواهد گذاشت. در این میان اگر در سیاست خارجی کشور شاهد انعطاف و توافقاتی باشیم که منجر به کاهش نرخ ارز شود، به تدریج این کاهش به واسطه بهبود عملکرد شرکت ها جبران خواهد شد.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه نمی توان پیش بینی قاطعی از آینده بازار سرمایه تا پایان سال ارائه داد اما معتقدم حد پائین نزول بازار نسبت به شاخص روز سه شنبه تا پایان سال ۲۲ درصد و حد بالای رشد منطقی شاخص با داده های فعلی ۴۳ درصد است بنابراین در صورتی که سرمایه گذاران نسبت به سهامی که انتخاب کرده‌اند اطمینیان دارند، بهتر است سیاست صبر را در پیش بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =