• ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
  • کد خبر: 19011
  • readingTime: ۲ دقیقه
شرکت فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه با ارتباط مستمر با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها تحریم های ظالمانه را پشت سر گذاشت که تجلی آن در بومی سازی بیش از ۹۰ درصد کالاهای مورد نیاز خطوط تولید این شرکت در سال جهش تولید است.

ایراسین؛ بی شک یکی از دلایل پیشرفت صنایع در کشورهای توسعه یافته ارتباط منسجم و نهادینه شده بین صنعت و دانشگاه است؛ چرا که نتیجه تحقیقات و پژوهش های علمی که توسط نخبگان دانشگاهی انجام می شود، درصنعت به کار می رود. از مزایای این ارتباط در صنعت می توان به خلق ثروت از طریق پژوهش های علمی اشاره کرد. همچنین به روز بودن صنایع و همگامی آنها با پیشرفت علوم از دیگر مزیت های این ارتباط برد-برد است. از سویی دیگر به ثمر رسیدن ایده صاحبان فکر موجب سرازیرشدن منابع مالی به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و در نتیجه انجام تحقیقات و پژوهش های تازه می شود. این چرخه تا مادامی که صنعت و دانشگاه با هم ارتباط موثر داشته باشند و اساتید و نخبگان دانشگاهی حاصل فعالیت خود را در صنایع به وضوح مشاهده کنند ادامه خواهد داشت و در سطح کلان موجب رشد تولید ناخالص داخلی هر کشور می شود.

درکشور ما ارتباط صنعت و دانشگاه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد. یکی از این دلایل، کاربردی نبودن پژوهش های درحال انجام در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است و این به دلیل همسو نبودن دانشگاه و صنعت و مطلع نبودن دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور از چالش ها و معضلات بخش صنعت است. البته اگر بخواهیم به دیده انصاف بنگریم در مراکز صنعتی کشور نیز تمایلی برای ارتباط گیری با مراکز علمی کشور کمتر مشهود است که باید توسط متخصصان امر ریشه یابی و راه های برون رفت از این وضعیت واکاوی شود.

اما شرکت فولاد مبارکه مسیری دیگر را در پیش گرفته است و در بخش های مختلف ارتباط با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را توسعه بخشیده است که می توان به بخش بومی سازی در این شرکت اشاره کرد. ساختاری که از بدو راه اندازی و بهره برداری از بزرگترین واحد صنعتی کشور به منظور تامین تجهیزات وقطعات یدکی و ماشین آلات نمایان است. در دهه های اخیر که کشور تحت تاثیر تحریم های ظالمانه امریکا و شرکای اروپایی آن قرار داشته است و به تبع صنعت فولاد کشور و به ویژه شرکت فولاد مبارکه مشمول این تحریم ها بوده است، مدیران ارشد و تصمیم گیران این شرکت برآن شدند تا با اتکا به دانش متخصصان داخلی و استفاده از ظرفیت های فنی موجود در کشور نیازهای خطوط تولید و بهره برداری را از داخل کشور تامین کنند. شاهد این مدعا تامین بیش از ۹۰ درصد کالاهای موردنیاز خطوط تولید این شرکت در سال ۱۳۹۹ به دست تامین کنندگان در شرکت های دانش بنیان است.

شرکت فولاد مبارکه در جهت منویات رهبر معظم انقلاب که نزدیکی صنعت و دانشگاه را سبب رفع نیازها و کمبودها و اختلال های اقتصادی و پیوند علم و صنعت را سبب بی اثر شدن تحریم ها دانسته اند، گام برداشته است و با ایجاد اشتغال برای تحصیل کردگان توانسته یکی از الگوهای ارتباط صنعت و دانشگاه را با همکاری شرکت های دانش بنیان فراهم کند که نتیجه آن را می توان به پشتیبانی از تولید با بومی سازی هزار و ۵۸۹ قطعه و تجهیز شده که فرایند حاصل از آن موجب صرفه جویی دو هزار و ۶۱۶ میلیارد تومان دانست.

عاطفه علیان؛ خبرنگار ایراسین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =