سجاد غرقی

نایب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران: با توجه به ظرفیت‌های بالایی که بخش معدن ایران دارد و مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع اشاره داشتند که ارزش افزوده بخش معدن می‌تواند جایگزین نفت شود؛ما نیازمند یک انقلاب معدنی هستیم و این مهم وابسته به تغییر در رویکردهای حاکمیتی است.

سجاد غرقی در گفت وگو با ایراسین درباره اینکه وزیر صمت در دولت سیزدهم چه اقداماتی را میتواند در جهت بهبود بخش معدن در دستور کار خود قرار دهد اظهار کرد: در واقع تغییر رویکرد حاکمیت و دولت و داشتن نگاه توسعه ای به بخش معدن نیاز امروز این حوزه است که تا به امروز و در دولت های اخیر وجود نداشته و همواره معدن به عنوان یک پیش نیاز برای حلقه های بعدی زنجیره تولید نگاه می‌شده و این در حالی است که از لحاظ اقتصادی با واقعیت های موجود همخوانی ندارد.

وی معتقد است در حوزه معدن لازم است تا سیاست ها بر مبنای ارزش افزوده و نه صرفا تولید محصول نهایی باشد. در واقع باید دید درکدام بخش دارای مزیت نسبی هستیم و آن را مورد توجه قرار دهیم. برای مثال برخی مواد معدنی باید به صورت خام صادر شوند که البته این موضوع در برخی از زنجیره تولید محصولات دیده می‌شود و  صادرات این دست از مواد معدنی دارای صرفه اقتصادی بوده و ارزش افزوده مثبتی را داراست. بنابراین باید نگاه توسعه ای و انقلاب معدنی داشته باشیم و با رویکرد ارزش افزوده در بخش معدن و نه تولید محصول نهایی به هر قیمتی حرکت کنیم.

نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: لوکومتیو توسعه بخش معدن در دهه های آتی معادن کوچک مقیاس هستند و ۸۵ درصد اشتغال و ۶۱ درصد ارزش افزوده تولیدی برای معادن کوچک مقیاس است، اما به دلیل پراکندگی و آسیب پذیری این معادن از چرخه های رکود، این توجه صرفا بر مبنای بنگاه های بزرگ تعریف شده است. بنابراین یکی از رویکردهای اصلی این است که چتر حمایتی در بازه زمانی میان مدت برای توسعه معادن کوچک مقیاس داشته باشیم.

غرقی ادامه داد: سومین موضوع مهم و کلیدی در بخش معدن، توجه به تامین و تجهیز ماشین آلات معدنی است. یعنی در کنار تقویت تولید داخلی و مجموعه هایی که توان تولید ماشین‌آلات معدنی دارند، اجازه واردات ماشین آلات با ۱۰ سال و حداقل تشریفات به فعالان معدنی داده شود؛ چراکه در شرایط فعلی معادن ما در ایران از لحاظ ماشین آلات مستهلک هستند و امکان ورود ماشین آلات وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اینها مواردی است که وزیر جدید صمت در بخش معدن باید آنها را مورد توجه قرار دهد و در رویکردهای خود لحاظ می‌کند.

نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: قطعا اگر رویکردهای توسعه ای در بخش معدن و جود داشته باشد و مقابله و مبارزه با تحت عنوان خام فروشی در بخش معدن دیده نشود، قطعا دوران خوبی پیش رو خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =