لیتیوم

بازار جهانی لیتیوم پس از سال‌ها مازاد عرضه، با چشم‌انداز جدیدی روبه‌رو شده است؛ سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی به محرک اصلی تقاضا تبدیل شده و می‌توانند تعادل بازار را به‌تدریج بازگردانند. اگرچه خودروهای برقی همچنان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده لیتیوم هستند، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که رشد تقاضا از بخش ذخیره‌سازی در سال ۲۰۲۶ فراتر از رشد خودروهای برقی خواهد بود. با این حال، برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که محدودیت‌های نظارتی، تولید بیش از حد سلول‌ها و تغییر سیاست‌ها ممکن است روند واقعی بازار را ناپایدارتر از پیش‌بینی‌ها کند.

به گزارش ایراسین، فعالان بازار لیتیوم امیدوارند که سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی به عنوان ستون مهم بعدی تقاضا برای این فلز باتری‌ساز عمل کنند و پس از سال‌ها مازاد عرضه، تعادل را به بازار جهانی بازگردانند.

باتری‌های عظیم مقیاس نیروگاهی که برق را جذب و ذخیره کرده و برای استفاده کنترل‌شده آزاد می‌کنند، به‌طور فزاینده‌ای مصرف‌کننده مهمی برای لیتیوم محسوب می‌شوند. هرچند خودروهای برقی همچنان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز هستند، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که تقاضا از سوی این سیستم‌های ذخیره‌سازی در سال ۲۰۲۶ با سرعت بیشتری نسبت به رشد خودروهای برقی افزایش یابد.

تحلیلگران: بازار جهانی ممکن است وارد کسری شود

شرکت‌های Citigroup، UBS و Bernstein حتی پیش‌بینی می‌کنند که این افزایش تقاضا می‌تواند بازار جهانی لیتیوم را در سال آینده به سمت کسری عرضه هدایت کند.

کریس ویلیامز، تحلیلگر مشاوره صنعتی Adamas Intelligence، می‌گوید: «با توجه به بلوغ نسبی پذیرش خودروهای برقی، رشد ذخیره‌سازی انرژی همچنان بزرگ‌ترین عامل نوسان در تولید سلول‌های باتری و به تبع آن تقاضای لیتیوم در سال ۲۰۲۶ خواهد بود.»

ذخیره‌سازی انرژی؛ محرک جدید لیتیوم

مازاد عرضه و رشد کند تقاضای خودروهای برقی

بازار جهانی لیتیوم طی سه سال گذشته با مازاد عرضه مواجه بوده است، زیرا تقاضای خودروهای برقی با سرعت کمتری نسبت به انتظار رشد کرده و از توسعه ظرفیت‌های جدید معادن عقب مانده است. قیمت‌های نقطه‌ای لیتیوم در سال جاری نوسانات شدیدی را تجربه کرده‌اند و با وجود افزایش حدود ۵۰ درصدی از پایین‌ترین سطح چهار ساله در ماه ژوئن، همچنان کمتر از یک ششم قیمت‌های اواخر سال ۲۰۲۲ هستند.

بخش خودروهای برقی، با وجود ادامه رشد، با چالش‌هایی مواجه است. بازار چین به بلوغ رسیده و فروش در آمریکا نیز با عدم قطعیت روبه‌رو است، جایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، اقدام به کاهش استانداردهای سختگیرانه مصرف سوخت کرده و قصد دارد مشوق‌های تولید خودروهای برقی را کاهش دهد.

تغییر استراتژی خودروسازان غربی

خودروسازان غربی نیز در حال بازنگری در استراتژی‌های خود هستند تا با شرایط جدید بازار و تغییر سیاست‌های دولتی هماهنگ شوند. این تغییرات بر تقاضای لیتیوم و روند توسعه بازار جهانی فلز باتری تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

سیستم‌های ذخیره‌سازی باتری به سرعت به یک محرک مهم تقاضای لیتیوم تبدیل شده‌اند. یکی از دلایل این رشد، کاهش هزینه ساخت باتری‌های عظیم مقیاس در سال‌های اخیر است. بهبود شرایط اقتصادی این پروژه‌ها و همچنین الزامات سیاستی برای یکپارچه‌سازی انرژی پاک، به توسعه سریع این سیستم‌ها کمک می‌کند.

ساخت مراکز داده عظیم نیز نقش مثبتی در رشد تقاضای لیتیوم دارد، زیرا این مراکز نیازمند تأمین برق پایدار و کافی برای هموارسازی نوسانات اوج مصرف هستند.

چین و آمریکا؛ رشد سریع ذخیره‌سازی انرژی

چین در مسیر پیشی گرفتن از هدف جدید خود برای دستیابی به ۱۸۰ گیگاوات ظرفیت انباشته ذخیره‌سازی انرژی تا سال ۲۰۲۷ قرار دارد. در آمریکا نیز، کارشناسان UBS سیستم‌های ذخیره‌سازی را به عنوان «راهکار جذاب برای رفع ناهماهنگی عرضه و تقاضای برق» می‌بینند.

براساس داده‌های UBS، تقاضای لیتیوم از بخش ذخیره‌سازی می‌تواند سال آینده تا ۵۵ درصد افزایش یابد، در حالی که رشد تقاضا از سوی خودروهای برقی تنها ۱۹ درصد پیش‌بینی می‌شود.

ذخیره‌سازی انرژی؛ محرک جدید لیتیوم

برخی ناظران صنعت دیدگاه محتاطانه‌تری نسبت به رشد تقاضای لیتیوم دارند. مارتین جکسون، رئیس بازار مواد باتری در شرکت مشاوره‌ای CRU Group، گفت: «ما هنوز پیش‌بینی می‌کنیم که عرضه سال آینده از رشد تقاضا پیشی گیرد.» او افزود که بخشی از خوش‌بینی‌های بازار «به‌طور خطرناکی اغراق شده است.» جکسون تأکید کرد که تعداد سلول‌های تولید شده برای سیستم‌های ذخیره‌سازی «به‌طور بسیار زیادی با نرخ نصب واقعی هماهنگ نیست.»

چین ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد اجرای سیاست‌هایی را تسریع کند که رقابت بیش از حد در صنعت باتری را محدود می‌کند. با وجود افزایش ظرفیت نصب‌شده ذخیره‌سازی، نظارت دقیق‌تر پکن بر صنعت و تولید بیش از حد سلول‌ها باعث می‌شود که رشد تقاضای لیتیوم «احتمالاً نوسانی و در سال‌های ۲۰۲۶–۲۰۲۷ کمتر از آنچه تیترها نشان می‌دهند» باشد، به گفته ایولا هیوز، رئیس تحقیقات در Benchmark Mineral Intelligence Ltd.

چالش تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار لیتیوم

این تحلیل‌ها نشان می‌دهد که اگرچه سیستم‌های ذخیره‌سازی باتری به عنوان محرک جدید تقاضای لیتیوم مطرح هستند، اما محدودیت‌های نظارتی و تولید بیش از حد سلول‌ها می‌تواند رشد واقعی بازار را کمتر و ناپایدارتر از پیش‌بینی‌های اولیه کند.

از نظر عرضه، ظرفیت‌های جدید معدنی در چین، استرالیا، آرژانتین و چند کشور آفریقایی معرفی شده است، در حالی که عدم قطعیت‌هایی درباره تولید در یک معدن واقع در استان جیانگشی چین، تحت مدیریت شرکت Contemporary Amperex Technology Co. (بزرگ‌ترین سازنده باتری خودروهای برقی جهان) همچنان باقی است.

با این حال، مدیران اجرایی دیگر تولیدکنندگان چینی طی هفته‌های اخیر اظهار نظرهای خوشبینانه‌ای داشته‌اند. جیانگ آن چی، رئیس شرکت Tianqi Lithium Corp.، اعلام کرد که انتظار دارد بازار در سال ۲۰۲۶ متعادل باشد و ذخیره‌سازی انرژی را یکی از دلایل این تعادل دانست. همچنین، هه جیایان، معاون رئیس گروه Ganfeng Lithium، گفت که رشد سریع بخش ذخیره‌سازی انرژی فراتر از انتظار بوده است.

تحلیلگران Bernstein اعلام کردند که کاهش عرضه همراه با تقاضای قوی به تغییر بازار به سمت وضعیت متعادل‌تر کمک کرده است. آنها در یادداشتی نوشتند: «سال جاری نشان‌دهنده کف بازار است و انتظار داریم بازار لیتیوم در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ به سمت محدودیت عرضه حرکت کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =