گوشت قرمز

قیمت گوشت قرمز چند وقتی است در بازار افزایش یافته و هر کس عاملی را به عنوان علت این افزایش قیمت معرفی می‌کند؛ یک نفر کاهش عرضه، یک نفر قیمت دام زنده و یک نفر قیمت نهاده، بازار آزاد، گمرک و معضلات حمل و نقل را مسبب این ماجرا می‌داند. سوال اصلی اینجاست که نقش مسئولان در ثبات قیمت محصولات کلیدی ثبت معیشت خانوار چیست؟

به گزارش خبرنگار ایراسین، گوشت قرمز همواره یکی از کالاهای اصلی سبد معیشت خانوار محسوب می‌شده و به همین دلیل تغییرات قیمت آن می‌تواند تاثیر مستقیمی در میزان مصرف خانوارها داشته باشد. با کاهش قدرت خرید خانوارها به دلیل تورم افسارگسیخته مواد خوراکی، جایگاه این ماده مغذی نیز در میان خانوارها به ویژه دهک‌های پائین‌تر جامعه تضعیف و حتی در برخی موارد از سبد معیشت خانوار حذف شده است.

بر اساس داده‌های موجود، قیمت هر کیلو گرم گوشت گوسفند در خردادماه سال جاری تقریبا بین ۱۲۰ الی ۱۳۵ هزار تومان، بر اساس قسمت مورد تقاضا از گوسفند، متغیر بوده است. این در حالی است که بر اساس مشاهدات میدانی، قیمت هر کیلو گرم گوشت قرمز گوسفندی شقه‌ای در حال حاضر ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. گوشت گوساله (ران) نیز که پیشتر حوالی ۱۳۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به دست مصرف کنندگان می رسید اکنون به قیمت ۱۷۰ هزار تومان به دست مشتریان می‌رسد. البته باید توجه داشت قیمت های اعلام شده ممکن است در فروشگاه های مختلف به دلیل نبود قیمت گذاری دستوری در این حوزه، اندکی کمتر یا بیشتر باشد.

اصغر پورباطنی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با تائید افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار اظهار کرد: پیشتر به دلیل خشکسالی به وجود آمده در کشور و نداشتن آذوقه، آمار کشتار گوسفندان افزایش یافت و با افزایش عرضه این کالا در بازار قیمت آن کاهش یافت اما اکنون با کاهش کشتار، دوباره شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز هستیم؛ افزایش قیمت گوشت قرمز دلیل دیگری ندارد.

وی افزود: قیمت گوشت قرمز تابع عرضه و تقاضا است. زمانی که گوشت فراوان باشد و قیمت کاهش یابد، طبیعتا قیمت نهایی که به دست مصرف کننده می‌رسد نیز کمتر است اما زمانی که به دلیل کمبود یا کاهش عرضه، گوشت با قیمت بیشتری توسط فروشندگان خریداری شود، طبیعتا با قیمت بیشتری نیز به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز بین ۱۲۵ تا ۱۳۵ هزار تومان متغیر است.

پورباطنی درباره وضعیت عرضه گوشت قرمز با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در بازار نیز اظهار کرد: گوشت قرمز به اندازه کافی در بازار وجود دارد، هر کس به اندازه میزان نیاز شخصی خود خرید می‌کند و خریداران عمده در بازار حضور ندارند.

افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار؛ علت چیست؟ مقصر کیست؟

لطف الله سلطانی، رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های دام استان اصفهان، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با تائید وجود گوشت کافی در بازار گفت: وضعیت ورود دام زنده و کشتار دام همانند گذشته بوده و تغییری نکرده است. روند کشتار دام نیز تغییری نکرده و مشکلی در روند کشتار به وجود نیامده است. تنها مسئله موجود افزایش قیمت دام زنده از سمت فروشندگان دام (دامدار یا چوبدار) است.

افزایش قیمت دام زنده توسط صاحبان دام تا اینجا به عنوان اصلی ترین دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز محسوب می‌شود. این بخش نیز همواره مسئله نهاده‌های دامی و تورم موجود را به عنوان اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت دام زنده مطرح می‌کنند.

در همین خصوص حسین ایراندوست، معاون بهبود امور دام جهاد کشاورزی استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: قیمت گوشت قرمز به عنوان یک فرآورده در بازار بر خلاف قیمت مرغ تابع عرضه و تقاضا است.

وی افزود: وضعیت نهاده‌ها در این بخش اگرچه هنوز بی عیب نیست اما نسبت به گذشته بهبود یافته است. بخشی از نهاده که از طریق بازارگاه به دامداران تحویل می شود، به صورت مستمر مراحل خود را طی کرده و با قیمت دولتی به دامدار تحویل داده می‌شود.

افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار؛ علت چیست؟ مقصر کیست؟

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: حدود ۷۰ درصد از خوراک دام ها را علوفه و کاه و کلش تشکیل می‌دهد که یارانه‌ای نبوده و قیمت آن در بازار آزاد بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. طبیعتاً زمانی که قیمت این خوراک عمده افزایش یابد، بهای تمام شده تولید گوشت و شیر نیز افزایش می‌یابد.

ایراندوست در پاسخ به این سوال که چرا برای کاهش بهای تمام شده تولید شیر و گوشت قرمز، علوفه که بخش قابل توجهی از خوراک دام را تشکیل می‌دهد، به صورت یارانه‌ای در اختیار دامداران قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: این محصول تولید داخلی کشور است و از آنجا که وارداتی نیست نمی‌توان به صورت یارانه‌ای در اختیار دامداران قرار داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نهاده به اندازه کافی در بنادر وجود دارد اما در انتقال آن کندی هایی وجود دارد. با شرایط فعلی باید روزانه حداقل ۳۵۰۰ تن نهاده به استان اصفهان وارد شود تا استان مشکلی از نظر تامین نهاده نداشته باشد. این در حالی است که این مقدار در حال حاضر سه هزار تن بوده و همین اختلاف ۵۰۰ تنی کمی کار را دشوار کرده است.

افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار؛ علت چیست؟ مقصر کیست؟

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: به علاوه باید توجه داشت قیمت ریالی نهاده تغییری نکرده اما پشت بار نامه‌هایی که از دامداران گرفته می‌شود باعث افزایش بهای تمام شده نهاده می‌شود که این موضوع هم خارج از اختیار جهاد کشاورزی است. دستگاه‌های نظارتی باید نظارت خود را افزایش دهند تا رانندگان اینگونه برای تولیدکنندگان جولان ندهند.

آنچه در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، علت افزایش قیمت هایی که معمولا رخ می دهد اما با اندک کاهشی و یا حتی در برخی موارد بدون کاهش، تثبیت می شوند. مهدی باقری، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت دامی مشهد در گفت‌وگو با تجارت نیوز گفته است: منهای خشکسالی‌های اخیر و گرانی نهاده‌های دامی از آن جایی که در ماه‌های آینده امکان کاهش تولید دام بسیار متصور بوده و از طرفی هم واردات گوشت‌های خارجی که پیش از این باعث تعادل در بازار داخلی می‌شد نیز تعطیل شده، طبیعتا در دو ماه آینده باید منتظر گرانی‌های قابل توجهی در این بازار باشیم.

فارغ از مسائل فوق، نزدیک شدن به ایام محرم و افزایش تقاضا برای خرید گوشت، علی رغم توصیه به عدم هر گونه تجمع به دلیل شیوع گونه های جدی کرونا و وضعیت نظام بهداشت و درمان، هشدار افزایش قیمت گوشت را به صدا در آورده است. در چنین شرایطی اگر مسئولان فکری نکنند، افزایش قیمت گوشت قرمز تقریبا قطعی است.

افزایش قیمت گوشت قرمز به هر دلیل، از افزایش قیمت نهاده‌های دامی گرفته تا عواملی مانند عرضه و تقاضا و پشت بار نامه، تبعات خوبی برای سلامت مردم ندارد. در حالی که قیمت کالا و خدمات مختلف به ویژه مواد خوراکی نظیر گوشت قرمز تقریبا چند نوبت در سال تغییر می‌کند، نوسان دارد و جنس این نوسان نیز از نوع افزایش قیمت است، حقوق کارمندان و کارگران تغییری نمی‌کند و ثابت است. این مسئله تنها یک معنی دارد؛ کاهش قدرت خرید خانوار و کوچک شدن سبد معیشت مردم.

گزارش از: محمد رضائی فرد، خبرنگار ایراسین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =