دام زنده

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از وجود ۸۸ اکیپ ثابت و سیار در استان اصفهان برای روز عید قربان خبر داد و گفت: از آنجا که در فصل گرما بیماری های مانند تب کریمه کنگو، شاربن یا سیاه زخم شایع تر است و می تواند سلامت مردم را تهدید کند، توصیه می شود افراد تنها در مراکز مشخص شده و مورد تایید دامپزشکی اقدام به خرید و ذبح دام کنند.

علیرضا ادیبان در گفت و گو با خبرنگار ایراسین درباره برنامه این اداره برای روز عید قربان اظهار کرد: سازمان دامپزشکی هر سال برای روز عید قربان برنامه ای را ارائه می کند که بر اساس آن شهروندان می توانند برای نذورات خود علاوه بر مراجعه به کشتارگاه ها برای ذبح دام، به ایستگاه های مخصوصی که در سطح شهر اصفهان بدین منظور در نظر گرفته شده است نیز مراجعه کنند.

وی افزود: بر اساس قوانین موجود ذبح دام جز در عید قربان خارج از محیط کشتارگاه ممنوع است و حتی جرم تلقی می‌شود. در همین خصوص بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده برای ساماندهی ذبح دام، ۸۸ اکیپ ثابت و سیار در سطح استان تدارک دیده شده که از این تعداد ۵۲ اکیپ به صورت ثابت و مابقی به صورت سیار مشغول به فعالیت خواهند بود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: اکیپ های یاد شده شامل ۴۴ دامپزشک، ۷۵ نفر کارشناس بهداشتی گوشت و ۴۴ نفر ناظر شرعی به منظور نظارت بر ذبح صحیح و اسلامی دام‌ها هستند. همچنین به دلیل وسعت شهر اصفهان و دوری کشتارگاه ها از مرکز شهر، ۲۰ مرکز ارائه دام و کشتار نیز در سطح این شهر نظر گرفته شده که مشخصات آن‌ها در سایت این اداره وجود دارد و از ساعت ۷ تا ۱۳ روز عید قربان به صورت رایگان اقدام به ارائه خدمات رایگان به مردم می کنند.

ادیبان تصریح کرد: از آنجا که در فصل گرما بیماری هایی مانند تب کریمه کنگو، شاربن یا سیاه زخم شایع تر است و می تواند سلامت مردم را تهدید کند، توصیه می شود افراد تنها در مراکز مشخص شده و مورد تایید دامپزشکی اقدام به خرید و ذبح دام کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دام ذبح شده به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه (دمای یخچال) نگه داری شود و بعد خرد و تقسیم شود بسیاری از عوامل بیماری زا از بین می رود بنابراین توصیه می شود دام ها پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت تقسیم نشده و در دمای یخچال نگهداری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =