ارز دلار

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: کشور باید یک استراتژی صنعتی داشته باشد که متاسفانه در چند سال گذشته شاهد آن نبودیم؛ یک بار این کار توسط وزارت صنعت انجام شده ولی مغفول مانده است.

به گزارش ایراسین، نیما بصیری تهرانی در مورد اولویت‌های دولت سیزدهم برای حوزه صنعت اظهار داشت:‌ اولویت‌ها در حوزه صنعت، حوزه‌های اشتغال‌زا است. اولویت‌ها را نه من و هیچ شخص دیگری تعیین نکرده بلکه کشور باید یک استراتژی صنعتی داشته باشد که متاسفانه در چند سال گذشته شاهد آن نبودیم. یک بار این کار توسط وزارت صنعت انجام شده ولی مغفول مانده است.

وی اضافه کرد: کشورهای دنیا دارای استراتژی صنعتی هستند؛ استراتژی صنعتی برای چین زمانی حوزه نساجی یا برای هند تجارت الکترونیک بود. استراترژی صنعتی هر کشوری کاملا مشخص است ولی در کشور ما این‌گونه نیست.

بصیری تهرانی با انتقاد از برخی اعمال سلیقه‌ای در کشور بیان کرد: ما استراتژی صنعتی مشخص و نوشته شده‌ای نداریم و صنایع با روابطی که نمایندگان مجلس یا دیگران داشتند به‌صورت سلیقه‌ای به شهرهای مختلف رفته است. دولت جدید حتی از همین امروز باید استراتژی صنعتی کشور را بنویسد که فقط در آن راستا پیش برویم. البته این کار یک بار در زمان روی کار بودن آقای نعمت‌زاده توسط یکی از معاونین ایشان انجام شد، اما مغفول ماند. بهترین کار این است که اشتباهات همان کار انجام شده اصلاح شده تا صنایع اشتغال‌زا بیشتر مورد توجه باشند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت اشتغال‌زایی تصریح کرد:‌ من باور ندارم هیچ دولتی بدون اشتغال‌زایی بتواند پیشرفتی داشته باشد. اگر اشتغال ایجاد نشد طبیعی است که اقتصاد مغفول خواهد ماند، این یک چرخه است که فاکتور اصلی آن اشتغال است. اگر اشتغال‌زایی نباشد هر نوع فسادی در جامعه ایجاد خواهد شد، نیروی انتظامی و وزارت کشور درگیر شده و زندان‌ها پر خواهد شد. ایجاد اشتغال نیازمند یک برنامه است، بنابراین ما نیاز به استراتژی صنعتی داریم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاظر کشور نیازمند یک فرد مقتدر است که با قاطعیت یک سری از مشکلات را حل کند تا از سهم‌خواهی‌های چپ و راست جلوگیری کند. با توجه به حضور آقای رییسی و عملکرد ایشان در قوه قضاییه، آرزو دارم که مشکلاتی مانند تعدد قوانین حل خواهد شد. آرزو داریم که مشکلات نه تنها در سطح صنعت بلکه در کل کشور برطرف شده و به پیشرفت دست بیابیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون سیاست‌های مورد نیاز ارزی برای تقویت صنعت بیان کرد:‌اگر ارز تک‌نرخی شد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. قیمت خرید ارز برای تولیدکننده یک عامل است ولی وقتی ماشهد کرده شرکت رقیب از رانت‌هایی برخوردار است، فساد ایجاد خواهد شد. ادامه چندنرخی بودن فقط باعث فساد خواهد بود. اگر هم نرخ ارز تک نرخی نشد به دلیل رانت‌هایی است که وجود دارد. اینکه گفته شده مقدور و شدنی نیست تماما دروغ است.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =