مرغ

با شیوع کرونا بازار مرغ در اصفهان دستخوش تلاطمات متعدد بوده است و این روزها گزارش های میدانی ایراسین حاکی از عرضه دو نرخی مرغ و کوپنی شدن آن است.

پیرزن به زحمت خود را به فروشگاه کوروش می رساند. پشت شیشه توضیحات خرید مرغ از طریق سامانه رهتاب نصب شده است. پیرزن سعی می کند تا کد ملی خود را شمرده بیان کند و در صف انتظار خرید مرغ بایستد. «فاطمه رحیمی»، ترجیح می دهد مرغ را از طریق سامانه رهتاب تهیه کند. او با گله مندی به خبرنگار ایراسین اظهار می کند: مرغ فروشی سر کوچه هرکیلو مرغ را ۳۵ هزار تومان می فروشد و می گوید اگر مرغ دولتی می خواهی برو در صف بایست و کیلویی ۲۶ هزار تومان بخر!

این نمونه ای از مشاهدات میدانی ایراسین در بازار این روزهای اصفهان است. با شیوع کرونا بازار مرغ هم در اصفهان، دستخوش نوسانات عدیده ای شد. از تلمبار شدن مرغ بدون مشتری و کاهش قیمت گرفته تا بازار شب عید که کمبود مرغ، بازار قاچاق را داغ کرد. مرغداران هزینه های مرغ را کفاف زندگی نمی دانستند و در این میان سوداگران پول به جیب می زدند و مرغ با تعرفه کیلویی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از مرغدار خریداری می شد و گاهی با نرخ ۴۵ هزار تومان در مغازه ها به فروش می رفت. استان اصفهان که یک سالی از سامانه «رهتاب» برای رتق و فتق کالاهای اساسی رونمایی کرده بود با کارشکنی ها برای بهره گیری از این راهکار هوشمند تنظیم الکترونیکی بازار مواجه شد؛ اما توانست دو سازمان صمت و جهاد کشاورزی را برای تنظیم بازار مرغ در اصفهان بسیج کند و همین سامانه «رهتاب» در اصفهان از تشنج بازار مرغ مشابه بقیه استانها کاست.  

این درحالی است که حسین ایراندوست، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به خبرنگار ایراسین می گوید: مرغ دو نرخی در اصفهان معنا ندارد و مرغ زنده در سراسر استان با نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان به کشتارگاه‌ها می‌رسد و مرغ‌ها اعم از ریزجثه، متوسط و درشت جثه باید به قیمت مصوب عرضه شود.

او با بیان اینکه در استان اصفهان، مرغ دولتی و در سامانه رهتاب بین خرده فروشی‌ها توزیع می‌شود، ادامه می‌دهد: اگر خرده فروشی‌ تحت هر عنوانی بخواهد مرغ را بالاتر از قیمت مصوب به فروش برساند، تخلف است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید می کند: مرغ رهتابی و غیررهتابی و آزاد و دولتی عوام فریبانه است و هر نرخی غیراز نرخ مصوب تخلف و گرانفروشی است. فروش مرغ قطعه بندی و فله‌ای نیز در تمام مغازه‌ها ممنوع و تخلف است مگر مرغ‌های قطعه بندی شده در مراکز مجاز تولید که دارای بسته‌های خاص با وزن ۲ کیلوگرم برای مصرف خانوار بوده و قیمت سازمان حمایت از مصرف کننده روی آن درج شده باشد.‌

او وضعیت تولید مرغ در این استان را خوب ارزیابی کرد و می افزاید: هم اکنون میزان تولید به اندازه مصرف است، و هفته گذشته آمار کشتار مرغ به ۶۰۰ تن نیز رسید.

ایراندوست با بیان اینکه در جوجه ریزی و تولید مرغ هیچ مشکلی وجود ندارد، اضافه می‌کند: همچنان شاهد گرانفروشی در برخی مغازه ها هستیم ‌که این موضوع نیازمند نظارت بیشتر است و مصرف کنندگان نیز در هنگام خرید مرغ دقت کنند که فروشنده‌ای به بهانه‌های مختلف مرغ را به آنها گران نفروشند و هرگونه تخلف را به بازرسی اصناف گزارش کنند.

مرغ دو نرخی در استان اصفهان وجود ندارد
در همین راستا سید حسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه مرغ دو نرخی در استان وجود ندارد، به خبرنگار ایراسین می‌گوید: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار استان اصفهان نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان است و  غیر از این تخلف محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه فروش مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار استان در بیشتر فروشگاه‌ها و شهرستان‌ها رعایت می‌شود، می‌افزاید: برخی فروشگاه‌های مرغ متاسفانه بر اساس این مصوبه عمل نکرده و گرانفروشی می کنند که با توجه به اینکه مرغ تحت پوشش سامانه رهتاب بین فروشندگان مرغ توزیع می‌شود در صورت تخلف واحد خرده فروشی، سهمیه مرغ آن قطع می‌شود.

قاضی عسگر با تاکید بر اینکه استان اصفهان با بهره گیری از سامانه رهتاب توانست بازار مرغ را به بهترین شکل مدیریت کند، تصریح می کند: مرغ دونرخی در اصفهان وجود ندارد، اصفهان جزو معدود استان‌هایی است که مرغ با نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه مرغ به صورت کوپنی عرضه نمی شود، می افزاید: مصرف کننده نیز در صورت ارائه کارت ملی می توانند مرغ خریداری کند و هر فرد با ارائه کارت ملی می تواند هفته‌ای ۶ کیلوگرم مرغ بخرد که بعضا با شانتاژ خبری به جامعه مخابره شد چراکه یک خانوار ۵ نفره هفته ای ۳۰ کیلوگرم مرغ می تواند تهیه کند که به معنای مرغ کوپنی نیست!

هرچند مسئولان بر این باورند که سامانه رهتاب توانست بحران مرغ را در اصفهان مدیریت کند اما شواهد نشان می دهد مسیر پرتلاطمی بر بازار مرغ حاکم است و نگرانی از کوچک شدن سفره پیشتاز!

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =