• ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
  • کد خبر: 16059
  • readingTime: ۴ دقیقه
نظام مهندسی معدن

برای نخستین بار در کشور طرح جامع توسعه پایدار معادن و شرکت‌های صنایع معدنی در استان زنجان اجرایی می‌گردد.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی معدن، به همین منظور سمینار آشنایی با اجرای طرح توسعه پایدار معادن و صنایع معدنی در تاریخ ۱۴۰۰/۴/۲ با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان، سازمان صمت، اداره کل محیط زیست و شورای معادن استان زنجان برگزار گردید.

در ابتدا محمد حسین فغفوری دبیر طرح TSM گفت: این طرح به منظور رتبه بندی معادن و صنایع معدنی استان با توجه به شاخص‌های توسعه پایدار اجرایی می شود.

رئیس اداره محیط زیست سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان تصریح کرد: در این راستا در گام اول آموزش‌های لازم به معدنکاران ارائه می‌شود، سپس پایش های لازم صورت گرفته و اصلاحات در چارچوب شاخص‌های تعریف شده انجام می‌پذیرد.

فغفوری ادامه داد: این طرح در استانها با تشکیل شورایی متشکل از نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت، نظام مهندسی معدن ایران، ایمیدرو، اداره محیط زیست، شرکت شهرک‌های صنعتی و مرکز مطالعات امکان سنجی و مشاور سرمایه گذاری، پیگیری و عملیاتی می‌گردد.

 سپس ساناز احمدی فرد، مدیر آموزش مرکز مطالعات امکان سنجی و مشاور سرمایه گذاری به توضیح مفاهیم پایه ای از توسعه پایدار معدن و صنایع معدنی پرداخت.

در ادامه سلمان نصر، مدیر امور بین الملل و سرمایه گذاری نظام مهندسی معدن ایران ضرورت اجرای طرح در حوزه سرمایه گذاری داخلی و خارجی را بیان کرد.

وی تصریح کرد: مهمترین راهکار جهت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در این حوزه، معرفی معادن و صنایع معدنی در اشل و قالب جهانی است، لذا گزارش های پایداری با فرمت بین المللی راهی برای رسیدن به این هدف می باشد به گونه ای که سرمایه گذار با مطالعه گزارش های پایداری در فرمت بین المللی در سه حوزه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی درک کاملی از فضای معدن و صنایع معدنی خواهد داشت.

جواد حقی(نماینده مرکز بین المللی تامین و توسعه خدمات معدنی) به نحوه ثبت نام در سامانه www.IMSP.ir، چگونگی گذراندن دوره های آموزش و تکمیل فرم های خود اظهاری پرداخت و افزود تمامی مراحل به صورت برخط (آنلاین) خواهد بود.

وی افزود: استفاده از سامانه " طرح توسعه پایدار معادن و صنایع معدنی" به صورتی است که بهره برداران، مدیران صنایع معدنی و مسئولین فنی، پس از ثبت نام و تایید توسط سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان، دوره های TSM که شامل پروتکل ها، شاخص ها عملکرد و معیار های ارزیابی است را به زبان فارسی آموزش خواهند دید و نسبت به تکمیل فرم های خود اظهاری اقدام خواهند نمود.

بهنام پرداختی نماینده اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، نسبت به ضرورت اجرای طرح صحبت هایی را بیان کرد.

 وی افزود: یکی از ارکان اصلی طرح توسعه پایدار معادن و صنایع معدنی، نگاه ویژه به حفاظت از محیط زیست است، لذا آموزش، اصلاح رفتار زیست محیطی و پایش مستمر در این حوزه ضروری است و یکی از اهداف اداره کل حفاظت محیط زیست است.

سپس نماینده شرکت های صنایع معدنی در سازمان صمت استان زنجان، ضرورت اجرای این طرح را در شهرک های صنعتی بیان نمود.

پورنگ مدنی تصریح کرد: حرکت به سمت توسعه پایدار در صنایع معدنی و شهرک های صنعتی استان زنجان امری اجتناب ناپذیر است.

آرمین سلسانی، رئیس خانه معدن استان زنجان از همکاری سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان صمت و حفاظت محیط زیست جهت اجرای طرح جامع توسعه پایدار ابراز خرسندی نمود و تصریح کرد اجرای این طرح باعث افزایش بهره بری و توسعه استان از لحاظ صنعتی و اقتصادی خواهد بود.

رضا کشاورزی، ریاست سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان و معاون برنامه ریزی و توسعه نظام مهندسی معدن ایران گفت: اجرای طرح توسعه پایدار معادن و صنایع معدنی در استان زنجان برگ زرینی در صنعت معدن داری کشور خواهد بود.

کشاورزی افزود: سیاست های  تشویقی جهت اجرای این طرح جامع در نظر گرفته شده است که بخشی از آن به شرح ذیل است:

۱-بخشودگی بخشی از حقوق دولتی

۲-بخشودگی بخشی از ماده ۴۳ موضوع تخصیص یک درصد از فروش معادن و صنایع معدنی به خسارت های احتمالی محیط بومی

۳-رتبه بندی معادن و شرکت های صنایع معدنی جهت اولویت بندی در دریافت خدمات، معافیت ها و تسهیلات بانکی

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان نظام مهندسی معدن ایران تصریح کرد: آموزش، اصلاح، استاندارد سازی و توسعه معدنکاری و صنایع معدنی در حال حاضر اجتناب ناپذیر است لذا اجرای طرح ضروری است.

وی همچنین افزود: این طرح به بهره برداران و شرکت های معدنی کمک می نماید تا با آموزش، اصلاح رفتار، و پایش مستمر به سمت معدن داری پایدار که از اهداف چشم انداز معدنی ایران است حرکت نمایند.

در ادامه؛ مدیر طرح جامع TSM تصریح کرد: آموزش این طرح به معدن داران و شرکت های صنایع معدنی و اصلاح عملیات در طول طرح، باعث کاهش تنش بین آنها و محیط زیست و HSEE خواهد شد لذا باعث افزایش بهره وری، مشارکت سرمایه گذران و ایجاد اشتغال پایدار در صنعت معدنی خواهد شد.

در پایان محمد حسین فغفوری، دبیر طرح TSM و عضو شورای عالی نظارت استان زنجان به اهمیت و ضرورت اجرای طرح در استان زنجان تاکید کرد.

گفتنی است طرح جامع توسعه پایدار معادن و شرکت‌های صنایع معدنی به تدریج در تمامی استانها با توجه به درخواست و امکانات استانها اجرا خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =